Echt radeloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Echt radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:18

Hey allemaal,
Ik heb al een aantal andere topics geopend over mijn paard en zijn rij problemen.

Mijn paardje was 3 maanden geleden heel braaf, ging er nooit vandoor en deed alles wat ik van hem vroeg.

Nu, 3 maanden later, is hij zowat niet te houden! De ene keer is hij braaf, de andere keer is hij zo gestrest. Hij is heel erg kijkerig, snel afgeleid (concentratie probleem??), schrikkerig, en nerveus. Om het minste geringste schiet hij er van door. In eerste instantie dachten we dat er iets lichamelijks niet in orde was, dus we hebben alles na laten kijken, zadel, bit, tanden, en we hebben er een fysio bij laten komen. Er was niets te vinden.. Ik kreeg dus het advies om hem aan het werk te zetten. Goed, ik reed dus veel overgangen, veel figuren etc. Helaas is mijn paard zo slim dat hij dan zijn hoofd omhoog gooide en er alsnog onderuit kon komen. Er werd me een martingaal geadviseerd, die ik nu dus heb gekocht. Meneer gooit niet meer zijn hoofd omhoog, maar heeft nu zijn nieuwe trucje laten zien: hij kan luisteren naar mijn beenhulpen en kijken tegelijk, en zo alsnog ervandoor gaan. De ene keer schrikt hij, en de andere keer is het om onder zijn werk uit te komen. Daarna, dachten wij dat dit gedrag misschien kon komen door zijn nieuwe voer, we zijn dus gestopt met zijn muesli en knoflook. Maar dit gedrag blijft zich herhalen dus daar ligt het ook niet aan.. Ook buiten is hij verschrikkelijk nerveus, hij gaat om mij heen dribbelen en draven, trekt me omver en wilt ervan door gaan. Hij zweet op die momenten helemaal van de spanning. Hij is een fries, maar op die momenten zou je denken dat er een arabier in zit. Hij gromt dan als een gek en probeert met zijn voorbenen zelfs omhoog te komen als ik hem standvastig vast hou. Wat is er toch met hem? Ik voel me radeloos, zelfs mijn instructrice weet het op dit moment eventjes niet meer. Ik wil alsnog de DA erbij laten komen om te kijken of hij misschien magnesium tekort heeft?! Of iets anders in zijn bloed wat dit gedrag kan verklaren. Ik zit maar te gissen en te verzinnen wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar ik wil ook graag jullie mening :)

Ik zit nu te denken om hem kruiden te geven wat hem misschien wat kalmeert, zoals Special Calm in combinatie met een natuurmix ofzoiets.. Zou ik hier goed aan doen?

Meraki

Re: Echt radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:20

Ik zou de DA er bij halen, en dat eens afwachten..

Als hij zo nerveus is buiten, zou ik voorlopig ook even niet meer naar buiten heen gaan :) Probeer met het rijden hem voor te zijn, je voelt waarschijnlijk wel aardig wat hij gaat doen ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:23

jeetje, dat is wel heel erg vervelend.
Weet jij van jezelf zeker dat jij "zijn kuddeleider" bent? Hij kan ook zo worden omdat jij enigsinds twijfeld. Wees duidelijk tegen hem en toon geen greintje angst. Hij moet jou vertrouwen, dus jij ook jezelf.
Natuurlijke kalmerings kruiden lijkt me sowieso een goed idee om uit te proberen.
Verder; rijdt je altijd in dezelfde bak? is daar toevallig niet iemand in de buurt bezig met klussen oid? Paarden kunnen namelijk ook gek worden van ultra-sound en hier helemaal panisch van worden. Hoe is hij op stal? hetzelfde?
Hoe is hij met longeren? misschien dat je hem eerst kan longeren en ontspannen kan krijgen voordat je erop klimt (en dan zeg ik niet dat je hem leeg moet longeren zodat ie helemaal moe is)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:26

NonaWen schreef:
Ik zou de DA er bij halen, en dat eens afwachten..

Als hij zo nerveus is buiten, zou ik voorlopig ook even niet meer naar buiten heen gaan :) Probeer met het rijden hem voor te zijn, je voelt waarschijnlijk wel aardig wat hij gaat doen ;)

Ik kan hem niet voor zijn ;( Hij doet het zooo onverwachts.. Het ene moment loopt hij netjes en dan opeens uit het niets :wave: gaat hij ervandoor.. Je ziet het niet aan zijn houding, of oortjes, je merkt het gewoon niet. Daarom lig ik er ook vaak van af, hij doet dit namelijk + onverwachts + met heel veel hoge bokken die ik op dat moment dan niet meer op kan vangen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:44

muiszje schreef:
jeetje, dat is wel heel erg vervelend.
Weet jij van jezelf zeker dat jij "zijn kuddeleider" bent? Hij kan ook zo worden omdat jij enigsinds twijfeld. Wees duidelijk tegen hem en toon geen greintje angst. Hij moet jou vertrouwen, dus jij ook jezelf.
Natuurlijke kalmerings kruiden lijkt me sowieso een goed idee om uit te proberen.
Verder; rijdt je altijd in dezelfde bak? is daar toevallig niet iemand in de buurt bezig met klussen oid? Paarden kunnen namelijk ook gek worden van ultra-sound en hier helemaal panisch van worden. Hoe is hij op stal? hetzelfde?
Hoe is hij met longeren? misschien dat je hem eerst kan longeren en ontspannen kan krijgen voordat je erop klimt (en dan zeg ik niet dat je hem leeg moet longeren zodat ie helemaal moe is)

Klopt! Ik doe wel wat ik wil, en niet hij.. Ik weet niet of ik daar goed aan doe, maar ik geef hem in ieder geval niet zijn zin. Op de momenten dat ik buiten in de bak rij is er niets aan de hand. Er word niet gewerkt ofzo, het is gewoon heel rustig, ook in de binnen bak. Op stal is hij gewoon erg braaf en staat netjes stil. Met longeren is hij hetzelfde, als hij ervandoor wilt gaan gaat hij ook.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:48

Ik ga mee met muiszje. Weet hij dat jij de leider bent? ik bedoel niet dat jij 'laat zien dat jij de baas bent' maar dat je laat zien dat hij je kan vertrouwen. Misschien moet je eens overwegen om Natural Horsemanship te gaan doen. Gewoon voorlopig niet meer rijden maar door middel van grondwerk en dergelijke aan jullie vertrouwen gaan werken. Kruiden zijn zeker en vast geen slecht idee, zolang je maar weet wat je doet. Succes :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:54

zoek iemand die je kan begleiden en hem ook eens durft te rijden en zo nodig aan te pakken

dit gedrag allemaal negeren vooral als je hem aan de hand hebt
hier staat er 1 die flipt helemaal uit als die uit zijn wei gehaald word om te rijden en alleen binnen staat (dit doet alleen als hij geen zin heeft omdat die weet dat zijn verzorger hem dan terug zet)

je moet echt zelf sterk in je schoenen staan wil je hier alleen uit komen

en met longeren tja ik zou zeggen doe je handschoenen aan en zet je schrap in dat je ziet dat die gaat ga je eens flink aan dat touw hangen maar probeer niet los te laten maak je zwaar en zet al je kracht doe hebt in je kont alsof je lood in je kont hebt

hoe vaker jij loslaat hoe vaker hij dat gaat doen hoe slechter dat jij hem gelongeerd gaat krijgen

op het moment accepteert hij je dus niet als leider!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:02

Ik adviseer veearts effe ernaar laten kijken,miss.iets in zijn hoofd? Denk dat je foto's moet laten maken om bepaalde diagnoses uit te sluiten.Het lijkt n.l. wel aan zijn gedrag te merken wat je verteld,dat er miss.iets in zijn hoofd is?

Raviki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:15

Jullie moeten elkaar kunnen vertrouwen, en zo te lezen doet hij net alsof je gewoon iemand bent die af en toe op hem rijd ofzo.

Of hij neemt je gewoon flink in de zeik.
ik zou als k jou wat net wat iemand anders ook zij niet mer op hem rijden en heb gewoon lekker longeren, en als ie er vandoor gaat geef je hem geen aandacht doe je gewoon alsof er niks aan de hand is. want misschien vind ie het wel leuk dat jij er op reageerd.

Grondwerk doen, Dingen doen dat hij jou gaat vertrouwen en ik denk dat als een paard je vertrouwd alles voor je doet.

Als je hem gaat longeren laat je hem gewoon lekker galopperen en op een gegeven moment moet je je van hem afdraaien,, dan hoort hij naar jou toe te komen, als hij dat doet moet je rondjes gaan lopen (Hij moet dan wel achter jou aan lopen) GEwoon rondjes lopen als of hij er niet is, en als hij dus achter jou aan gaat lopen dan vertrouwd een paard je.

Probeer het maar eens, bij mij is het toen wel gelukt.
Succes!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:19

Raviki schreef:
Jullie moeten elkaar kunnen vertrouwen, en zo te lezen doet hij net alsof je gewoon iemand bent die af en toe op hem rijd ofzo.

ik zou als k jou wat net wat iemand anders ook zij niet mer op hem rijden en heb gewoon lekker longeren, en als ie er vandoor gaat geef je hem geen aandacht doe je gewoon alsof er niks aan de hand is. want misschien vind ie het wel leuk dat jij er op reageerd.

Grondwerk doen, Dingen doen dat hij jou gaat vertrouwen en ik denk dat als een paard je vertrouwd alles voor je doet.

Als je hem gaat longeren laat je hem gewoon lekker galopperen en op een gegeven moment moet je je van hem afdraaien,, dan hoort hij naar jou toe te komen, als hij dat doet moet je rondjes gaan lopen (Hij moet dan wel achter jou aan lopen) GEwoon rondjes lopen als of hij er niet is, en als hij dus achter jou aan gaat lopen dan vertrouwd een paard je.

Succes!

Als ik me niet vergis is dit een join-up?
Een join-up kan het vertrouwen tussen mens en paard versterken,
maar het kan hem ook volledig kapotmaken..
Dat heb ik tenminste van verscheidene bokkers gehoord ;)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:22

In het rijden zou ik wel op een klein stukje blijven rijden bv. de halve bak.
En ik weet niet of je het al aanvoelt komen als hij wil vluchten, maar overgangen naar stap en eerst weer rust.
Ook van uit de galop terug naar stap en de rust blijven opzoeken.
En wat balkjes op de grond leggen op verschillende plaatsen en er over heen draven zo krijg je zijn aandacht er weer wat bij.
En vergeet hij misschien zijn vlucht gedrag hierdoor.
Zoals je al schreef hij wil zich slecht concentreren.
Met balkjes kun je een paard weer goed tot concentratie brengen. *D

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:37

Joycebunny schreef:
Raviki schreef:

Succes!

Als ik me niet vergis is dit een join-up?
Een join-up kan het vertrouwen tussen mens en paard versterken,
maar het kan hem ook volledig kapotmaken..
Dat heb ik tenminste van verscheidene bokkers gehoord ;)

Ik denk idd dat ze hier de join-up bedoeld.
Ook ik ben dit nu aan het oefenen met mijn verzorgpony, maar als je het op de juiste manier doet, kan het vertrouwen tussen mens en paard op geen mogelijke manier kapot worden gemaakt ;)
Het is een kwestie van geduld, en zorgen dat je op précies het juiste moment wegdraait.

En als die andere bokkers dat zeggen, hebben ze het óf niet goed gedaan, of hun en hun paard waren gewoon nog niet aan de join-up doe (en dan denken hun dat het vertrouwen weg is)
Gewoon vanaf het begin beginnen, succes!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 20:20

Ik wil heel graag Natural Horsemanship proberen, of het boek gaan bestellen van Monty Roberts.. Alleen ik weet niet waar te beginnen en of dit echt zal helpen.. M'n moeder ziet er in ieder geval het nut er niet van in :n terwijl ik het heel graag wil proberen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:28

Samira010 schreef:
Ik wil heel graag Natural Horsemanship proberen, of het boek gaan bestellen van Monty Roberts.. Alleen ik weet niet waar te beginnen en of dit echt zal helpen.. M'n moeder ziet er in ieder geval het nut er niet van in :n terwijl ik het heel graag wil proberen.

ik zou beginnen met een beetje vrijheidsdressuur, al lijkt me dit niet simpel in jou geval met zijn gedrag.
Daarom is het boek bestellen wel een juiste oplossing. Monty kent er iig meer van dan alle bokkers tesamen :D
Mocht je toch VD willen proberen, deze site heb ik gebruikt : www.vrijheidsdressuur.com
staan alle oefeningen echt goed uitgelegd en geven ze ook goeie tips :)
succes nog :Y)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:25

Er werden hier al heel wat goeie tips gegeven.
Ik denk ook dat het probleem niet echt bij het paard zit maar in de comunicatie naar je paard toe, ik denk idd ook dat jij denkt dat je de leider wel bent, en dat het paard er soms idd anders over denkt, en das net wat de oorzaak kan zijn van jouw probleem.
En idd natural-horsemanchip kan je zeker een goede hulp bieden, maar let op er zijn heel veel mensen die dit heel verkeerd zien, natural-horsemanschip heeft niks met lief zijn te maken, het is een houding, het is respekt, het is vertrouwen, het is een vraag en antwoord systeem, waar de leider bepaald wat en hoe maar tegelijkertijd ook rekeing houdt met het paard zijn kunnen, zijn temperament en zijn angsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:27

Is dit paard net ingereden????
Het is vaak zo dat Friezen het hele inrij-gebeuren braaf over zich heen laten komen, waarna het enkele maanden goed gaat maar de Friese dame of heer na een maand of twee, drie totaal uit de stekker gaat.

Edit, ik heb even in je profiel gespiekt en gezien dat hij al 15 jaar is maar dan nog is het een beetje hetzelfde verhaal. Het komt met name bij Friezen ook voor, dat ze na het verwisselen van baas eerst niet lijken te reageren, maar na verloop van tijd heftig de bloemetjes gaan buiten zetten...

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:31

wat voor voer krijgt hij nu? en hoeveel? misschien is het wel te hoogwaardig voer waar hij helemaal hotelldebotel van word, heb dat wel vaker gezien dat mega brave paardjes in monsters veranderden door te hoog voer, zeker met al die keuze die er tegenwoordig is is het soms moeilijk kiezen.
verder zou ik geen advies weten andere dingen zijn hierboven al gezegd, in elk geval sterkte en succes ermee, lijkt me erg vervelend en niet leuk om er nog gezellig even op te rijden als ie elke keer zo gek doet. misschien is het de weer omslag?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:32

ik heb het idee net als een aantal andere als ik t goed bergrijp dat dit paard meer de macht over je heeft en je gewoon iedere dag weer uitprobeert.
herken het verhaal lichtelijk van een vriendin van mij die had ook een paard en die begon na een tijd ook zn kuren en vuren te vertonen en ook erg dribbelig te zijn..
ook die heeft het paard laten onderzoeken en doen..
en het bleek via een andere paarden persoon die meer ervaring ermee had gewoon een kwestie van dominantie te zijn.
geen goede leiderschap..
Ik zou als ik jou was zoals joycebunny zegt lekker even het zadel aan de kant gooien en veel grondwerk gaan doen..
al poets je m 3 keer op een dag en wandel je van voor naar achter en rondje door de bak heen.. kleine dingetjes gaan strax erg helpen!bouw het vertrouwen nog beter op met je paard.
heel veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:35

Ik heb nog wel een tip, al weet ik niet of je sterk genoeg in je schoenen staat om dat zelf uit te voeren. Zelf heb ik dus met een dergelijk paard te maken gehad, ook een Fries. En na een flinke klets tegen zijn kont was hij zomaar genezen...
Wat je ook nog eens kan doen, zet er een ruiter op die wel tegen hem is opgewassen.

Verder is het misschien handig om je te realiseren, dat Friezen vaak helemaal niet zo koel en lief zijn als men vaak beweert.

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:48

Je moet consuquent zijn met je hulpen en streng zijn als hij niet luistert, en belonen als hij braaf is. Prioriteiten stellen zodat het paard weet hoever hij kan gaan.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 12:14

Allemaal bedankt voor de tips :)
Ik heb het boek besteld van Monty Roberts en er gisteren in begonnen met lezen. Ik gooi het zadel gewoon een tijdje aan de kant en ga grondwerk doen om het vertrouwen verder op te bouwen.

Hij is trouwens niet net ingereden, hij kan namelijk dressuur en carrousel, haha. Verder krijgt hij van mij nu geen bijvoer alleen het biks wat hij al 9 jaar van de stal eigenaar krijgt en dat ging altijd goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:59

Ik zou niet zonder begeleiding aan de Monty roberts methode beginnen, misschien is Emiel voest wat meer voor jullie,
Er zijn vast instructrices bij jou in de buurt, dan zou je even op de site van Voest moeten gaan kijken,

Maar in elk geval fijn dat je helemaal terug naar de basis wil, ik denk ook dat er ergens iets niet goed is gegaan in jullie communicatie ,
Misschien is de site van www.paardenbegrijpen.nl ook wel wat voor je om door te lezen, er zit ook een instructrice bij jou in de buurt die op deze wijze les geeft.

NijntjeOwnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:47

Ik zou idd lessen nemen (als je die nog niet hebt) misschien dat een instructrice jou kan vertellen wat het probleem is. En de DA erbij halen kan nooit kwaad.
Veel afwisseling en lekker bezig houden.
En laat je zeker niet bang maken! Veel succes nog !