Galop-problemen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emiliee_8

Galop-problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 12:22

Hoi,
Mijn pony van 4 jaar heeft nogal wat problemen om galop aan te springe , en om vervolgens nog eens door te galoperen.
Ze is inmiddels ongeveer 8 maanden onder zadel en neemt in stap en draf alles heel goed op.
Nu heeft ze een tijdje stilgestaan en ik ben nu alles terug aan het opnemen , in begin moest ze enkel stappen en draven aangezien ze geen conditie meer had maar nu een 2 tal weken verder wil ik de galop ook terug opnemen maar dan loopt het mis , aan 1 kant (rechterhand) springt ze goed aan een aantal galoppassen en dan valt ze weer naar draf of zelfs op stop en wanneer ik de andere kant dan wil proberen dan springt ze zelfs niet aan , of ze springt aan maar in de verkeerde galop en dan is het net of ze voelt dat het niet goed zit en dan stopt ze gewoon . Als ze dan toch is aangesprongen is het net of ze haar niet durft te laten gaan , net of de handrem op staat.Iets medisch is het volgens mij niet want in vrijheid galopeerd ze uitstekend en aan de longe ook.Dus ofwel geef ik haar het verkeerde singnaal of wel begrijpt ze het gewoon niet onder het zadel.
Heeft iemand tips zodat ik het haar makkelijker kan maken en zodat ze het beter begrijpt want hoe het nu gaat gaat het echt niet goed en zeker niet fijn.

Extra: ze heeft 1 been dat iets langer is (grasbeentje) maar dit zo geen probleem mogen zijn zegt de DA. en we krijgen 1 keer per week les , dit zal wanneer haar conditie beter is vermeerderen!

Heeft er nog iemand tips voor mij ?

Groetjes Ekuh

gekoppaard

Re: Galop-problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:48

Aanspringen in een hoek en zoveel mogelijk rechte lijnen galopperen zodat ze sterker wordt. Als er geen fysieke reden voor is dan krijgt ze zichzelf nog niet voldoende verzameld of heeft ze te weining evenwicht met iemand erop. Maar mischien moet je gewoon wachten tot je weer les hebt zodat je er goede begeleiding bij krijgt. Iets wat je een jong paard verkeerd aanleerd kan je in de toekomst nog veel problemen opleveren. In elk geval succes.

bianca1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:01

ik zal wachten tot je weer lesneemt en jou verder kan helpen. probeer eens in de hoeken aan te springen in galop.
verder succes met je paard

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:20

misschien toch niet genoeg vrijheid onder het zadel(rug en schouder)
Rechtrichten wil ook goed helpen,dus naast het paard lopen en rechtrichten/oefeningen doen.
Ik denk dat ze niet lekker "in dr vel zit" met rijden,vraag advies/hulp aan iemand die bekent is met alle rechtricht-oefeningen voor het paard!
Succes met je paard!!! :)

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:25

Als ze tijdens het longeren wel links en rechts een goede galop heeft ... dan heeft het waarschijnlijk iets te maken met balans en/of het doorkomen van de (juiste) hulpen.
Echt een probleempje dat je samen met je instructrice moet oplossen.

Met een beetje geduld komt het vast helemaal goed.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 17:46

Dankje voor de reacties
Ben gisteren nog eens met haar naar het veld geweest (een groot open veld) en heb daar zo wat geoefend op galop.
Eerst een aantal rondjes gedraaft en toen lange rechten lijnen gegalopeerd en gekeken wat ze doet met aanspringen , de eerste keer had ze echt moeite met aanspringen maar eens ik mijn beendruk vermeerderde sprong ze zowel links als rechts goed aan , in het begin was het wel crossen maar op het einde kreeg ik ze zelfs verzameld.
Ze liep in ieder geval goed , nu dit ook nog in de pist proberen.