Mijn zit is vooral mijn probleem veel mensen zeggen zonder zadel rijden en veel rijden naar achter zitten enz. Allemaal gemakkelijk gezegd maar niet zo gemakkelijk gedaan hebben jullie nog tips voor mij?
Ik weet ongeveer wel hoe ik aan de teugel moet rijden maar het lukt niet altijd hebben jullie nog tips?
Aan de teugel mag nooit een doel op zich zijn. Dit moet komen vanuit de ontspanning van het paard. Met een ruiter die niet in staat is goed te blijven zitten is deze ontspanning voor een paard ook niet haalbaar.
Waarom is zonder zadel rijden niet zo makkelijk gedaan? Kwestie van oefenen.
onley
Geplaatst: 03-10-09 10:32
op een niet ontspannen paard kun je niet blijven zitten en zonder zadel bevordert je houding niet omdat je niet in het zadel kunt zitten ik zou dit eerst hard oefenen
een basis van een goeie zit is eerst de verlichte zit zo leer je je bekken te kantelen en goed te zitten. probeer eens tijdens de draf tijdens het lichtrijden 2 passen lichtrijden en bij de 3de pas staan blijven dus niet gaan zitten !! dat is zo ontzettend moeilijk maar zo leer je wel je balens te houden zonder dat jij knijpt met je knieën je moet namelijk je benen ontspannen en je bekken kantelen.
ga ook regelmatig in de verlichte zit zitten om je lichaam te ontlasten bij spanning zodat je meteen weer kunt afvloeien hoe je paard daarbij loopt is even niet zo erg.
en paard kun je alleen nageefelijk rijden als die aan je been is en voorwaarts is. dus die moter van achteren actieveren en voren enkel licht contact met je buiten teugel doe je eens niks houd die gewoon op contact en met je binnenhand doe je af en toe een ophouding maken.
vezzie
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-09 10:46
bedankt laura_robin en roodje
jurry ik kan wel zitten maar niet goed snappie en ik moest aan de teugel rijden in de les dus ja
Ik ben wel benieuwd naar hoe jij je paard/pony dan aan de teugel rijd.. Je moet aan de teugel rijden in de les? Als het belangrijker is om "aan de teugel te rijden" dan een juiste houding en zit te hebben, gaat er volgens mij iets mis bij de instructie die je krijgt.
Voor het zitten, moet je je inbeelden dat je enorm veel weegt en echt geen kant uitkan en dat je zit te zitten in de beste zetel ooit ^^ Dan ga je les nemen en ga je leren hoe je aan de teugel gaat rijden.
Ik heb altyd geleerd dat je om recht te zitten, je je in moet beelden dat je 10cm groter bent. Ik zit ook altijd voor mijn gevoel net iets te veel naar achteren, want dan zegt mijn instructrice pas dat ik recht zit. Nageefelijkheid komt voort uit de ontspanning, als je zelf je zit ontspant, zal je paard zijn rug ontspannen, dan kun jij beter zitten en je paard dus meer voorwaarts-neerwaarts gaan lopen...
Veel voorkomende probleem in maneges, helaas.... Erg kort door de bocht zou ik zeggen; zoek een andere instructeur. Of, beter is, wanneer je je hudige instructeur vraagt waarom en hoe zij/hij denkt dat jij aan "de teugel" moet rijden..... Meestal doet dit meer kwaad dan goed, in dergelijke situaties.... En ik begrijp dat je wel kan zitten, maar niet goed genoeg om je paard lekker te laten lopen. En het is echt een vereiste dat je zelf eerst weet hoe je goed moet zitten, en dit ook kunt, voordat je aan de aanleuning gaat beginnen..... Succes! Hou wel lol in rijden, maar vraag niet alleen hier op bokt naar advies, maar ook in je les!
amyve en charis bedankt amadeo ik weet het ik heb mijn a brevet wel maar ik vind van mezelf dat ik niet echt goed zit dus ja en mss moet ik het wel is vragen aan mijn instructrice ik ga wel lol houden aan het rijden en ik zal ook ergens anders advies houden