"Over de schouder eruit naaien", richting hek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dijhsa

"Over de schouder eruit naaien", richting hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 23:51

Met mijn (arabische) ruin,8jaar, rijd ik sinds een week of twee weer, sinds lange tijd (6 mndn ivm ziekte).(hij is/word recreatief western gereden.)
Hij blijft het proberen ( en soms lukt het hem); op de cirkel achterin de bak, het meest als we galoperen:
Over zn schouder eruit vliegen, richting hek. zn neus staat natuurlijk keurig op rechtsaf, maar éven één nanoseconde mn buitenteugel en been er niet streng erbij, en hup! rug weg drukken, neus in de lucht en vliegles richting het hek met 200 km per uur...**zucht** ik dacht echt dat we dat al hadden gehad bij het inrijden..wat kan dit nu zijn? is het mn (onbewuste) onzekerheid ,omdat ik lang niet gereden heb ofzo? ( hijzelf is in de tussentijd wel gereden 2 keer per week)
elke keer zowizo op de lange zijde naar het hek toe, gaat het gas erop, en er van af de rem erop...zo manegepony-gedrag!
In galop is een rechte lijn zowizo opeens een probleem ( zeker weer richting die vermalijde uitgang),want;scheuren en ongecontroleerd...
Ik heb wel zo mn idee'n: lang niet door mij gereden;uitproberen, mijn onzekerheid die ik schijnbaar uitstraal, stijfheid,..
maar graag wat visies/tips/oefeningen van bokkers hier over..thanx!

tamary

Re: "Over de schouder eruit naaien", richting hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:31

Of angst (deur is terug naar veilige kudde) of verveling.
Angst : zoek de voor hem veiligste plek in de bak op en werk daar aan 1 oefening, wees voorspelbaar.
Verveling : zoek weer de veilige/voorkeurs plek op, maar zet hem daar flink aan het werk met afwisselende oefeningen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:35

Volhouden en elke keer proberen op tijd te zijn.
Mijn haflinger deed dit ook en dit kwam vanuit onzekerheid/angst. Hij wilde terug naar de veilige kudde. We zijn wat keren bokkend en vliegend door de bak gegaan...

Doet hij het ook als je met een ander paard in de bak rijd? Anders zou je dat een tijdje moeten doen. Gaan rijden als iemand anders ook in de bak is.
Wel uitkijken dat hij niet gaat plakken, maar zo leert hij te vertrouwen dat de bak ook veilig is omdat hij steun heeft aan het andere paard en dat hij na het rijden ook weer terug gaat naar zijn kudde.

Rij ook niet te lang. Als hij erg druk is rijden tot hij normaal en ontspannen loopt en dan stoppen. Goed afsluiten, ook al is het maar na een kwartiertje/20 minuten.
En verder met rijden lekker bezig houden. Voltes, slangevoltes, gebroken lijnen. Maar ook tempowisselingen, veel overgangen.
Voel je dat hij een sprintje gaat trekken rijd hem dan gelijk een overgang terug. Desnoods tot halthouden en stap dan rustig weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:42

Ohh mijn vorige pony deed dit ook altijd. Bij ons kwam het doordat ik niet met mijn buitenteugel reed. Alleen met binnenteugel en ja dan kan hij nog harder wegrennen. Als je hem een keer een flinke schop geeft met je buitenbeen?

En idd niet te lang rijden, hij is wat stijver jij bent ook niet meer zo soepel. En houd hem bezig (schijn)overgangen, tempowisselingen, veel figuren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:22

Ik rij twee paarden die dat doen.

De ene doet het als ik teveel opsluit met de buitenteugel, die protesteert daartegen op die manier. Daar moet ik de buitenteugel iets meer ontspannen en met de binnenteugel op tijd een paar ophoudingen maken om aan te geven dat ik de bocht door wil zometeen. Daar is het dus een rijtechnisch probleem waar ik zelf heel scherp op moet zijn.

De ander doet het omdat hij niet aan het werk wil en weet dat hij me heeft als hij over de schouder wegcrosst en ons met zijn tweeen tegen de muur plet want ik vind het nog steeds behoorlijk eng om in volle galop recht op de muur af te gaan. Daarbij moet ik zelf ontspannen en zelfverzekerd blijven zitten en op het moment dat ik voel dat hij niet meer aan de buitenteugel is een oplawaai geven met mijn zweep op de buitenschouder. Doe ik dat, dan is hij de rest van het uur braaf en kan ik gewoon rechtsom. Helaas word ik zelf gespannen, ga voorover zitten, knijpen met mijn benen en dan kan ik dus niet rechtsom rijden zonder elke pakweg vijf seconden met paard en al in volle vaart op de muur te botsen tot ik zo kwaad ben dat ik denk "de dood of de gladiolen maar nu ga je gewoon de bocht om", want dan zit ik zelfverzekerd, pak hem aan en is er niks aan de hand. Daar is het dus niet zo zeer rijtechnisch als wel leren me niet af te laten bluffen en werken aan mijn mentaliteit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:33

Urielle schreef:
De ander doet het omdat hij niet aan het werk wil en weet dat hij me heeft als hij over de schouder wegcrosst en ons met zijn tweeen tegen de muur plet want ik vind het nog steeds behoorlijk eng om in volle galop recht op de muur af te gaan. Daarbij moet ik zelf ontspannen en zelfverzekerd blijven zitten en op het moment dat ik voel dat hij niet meer aan de buitenteugel is een oplawaai geven met mijn zweep op de buitenschouder. Doe ik dat, dan is hij de rest van het uur braaf en kan ik gewoon rechtsom. Helaas word ik zelf gespannen, ga voorover zitten, knijpen met mijn benen en dan kan ik dus niet rechtsom rijden zonder elke pakweg vijf seconden met paard en al in volle vaart op de muur te botsen tot ik zo kwaad ben dat ik denk "de dood of de gladiolen maar nu ga je gewoon de bocht om", want dan zit ik zelfverzekerd, pak hem aan en is er niks aan de hand. Daar is het dus niet zo zeer rijtechnisch als wel leren me niet af te laten bluffen en werken aan mijn mentaliteit.

Grappig, rijd je toevallig stiekum op mijn paard?

Maar ik kan me helemaal vinden in jouw tips en die van Amanda, want bezighouden is ook heel belangrijk.
Maar ook het werken aan gehoorzaamheid, reactie op de hulpen is ook heel belangrijk. Want als ik van mijn paard geen gehoorzaamheid eis, dan kan ik er donder op zeggen dat hij over de schouder weg scheurt.
Ik lees bij TS ook dat tempo controle ook weer een lastig punt is, dus ik zou zeggen: zodra hij harder gaat dan jij wilt, terug zetten. Hij moet in jouw tempo lopen, jij moet niet meeliften op zijn tempo...

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:39

Goed om allemaal even te lezen....ik denk dat ik hem wel zo goed ken, dat angst uit te sluiten is.
Wel is verveling iets om over na te denken, in mijn afwezigheid heeft hij onder een minder ervaren ruiter wel 2 per week braaf zn rondjes met haar gelopen in de bak, maar de lol en uitdaging heeft ie misschien gemist..dat hij denkt: oh, stap jij er weer op? dan gaan we er maar eeens iets leuks uit slepen, zoiets..terwijl ik even een paar weken rustig aan wil opbouwen, haha
Ook zal het punt meespelen dat hij stijf is, en onder bepaalde oefeningen uitwil komen, die die maanden niet hoefde te doen..(stellingen,schouder erbij, heupcontrole..hij denkt misschien: ja zeg, dat kan / doe ik niet meer!)
Maar goed, vandaag weer gereden, en mn consequent-knop afgestofd,en mn ballen erbij gehaald ( ja, het is best eng dat hek met 100km op je af te zien komen) en erbovenop gezeten: niet één keer is het hem gelukt, en na n uurtje reden we weer een handgalopje rechtsom als vanouds!! yeh!! heel gaaf! (na 2 rondjes gestopt: braaf braaf braaf!)
nb: bij hem is het dus de kunst de buitenschouder mega te begrenzen met buitenhand en been, dat is gelukt, nu met de oorzaak aan de gang.. dank allen voor meedenken!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:43

Denk dat veel bokkers dit probleem wel herkennen. Tips die je hebt gekregen zijn al helemaal prima een extra tip:
Zodra je voelt dat hij er tussenuit wil piepen stuur je de volte op of ga je een figuur rijden. Op deze manier kan je 'm dus steeds voor zijn en kan hij zijn trukendoos niet open trekken voordat jij het doet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:46

Niet boos worden maar ELKE keer als hij het doet, steevast BIJ het hek 20 rondjes galopperen (niet 5, niet 10, maar 20). Dan doorgalopperen tot aan het uiterste einde (niet bij het hek) en hem daar 5 minuten laten stilstaan (NB dat is errug lang hoor!!! Check je horloge). Beloon hem daar ook, niet te overdreven, maar kom in elk geval lief over en praat een beetje met hem als je stilstaat. Laat hem verder met rust. Dit ELKE keer doen. Laat hem zelf maar de keus of hij dat dan nog zo graag wil of niet.

(by the way, het gaat juist averechts werken als je hierbij boos of druk wordt, laat geen enkele emotie zien maar gewoon HOP galopperen als hij er tussenuit piept).

Ik denk dat je dit maar 5 x hoefte te doen en dan kiest hij er echt wel voor om juist NIET naar het hek toe te willen, maar kiest hij liever die hoek waar hij mag stilstaan! En dat is dan juist NIET bij het hek.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:00

Ik meld me ook even met zo'n paard. Is het niet besmettelijk?
Mijn lieve knollebol breekt uit op de volte in galop (tot nu toe alleen linksom) en rent dan met een noodvaart op het hek van de bak af.
Vreselijk! ik heb zelf weinig kracht en op het moment dat hij uitbreekt kan ik eigenlijk niks meer beginnen.
Ik probeer het te zien aankomen, hij breekt vooral uit als hij oefeningen moet doen die hij moeilijk vind en heel belangrijk is daarbij (zoals hier eerder werd gezegd) mijn binnenteugel. Ik ben geneigd om meer op mijn binnenteugel te rijden en daar maakt mijn paard handig gebruik van op zo'n moment.

Ik heb nu van een nieuwe instructrice les en concentreer me tijdens de lessen en het trainen erg op het rijden op de buitenteugel en buiten begrenzen met het been en idd op gehoorzaamheid (been = reactie, het paard werkt voor mij en ik niet voor het paard ed), sindsdien (even afkloppen) heeft ie het niet meer gedaan.

Bij mij heeft het erg geholpen dat er iemand 'op de grond' was om me te ondersteunen. Uiteindelijk moet je het zelf oplossen, maar als iemand je wat moed kan inpraten en goede aanwijzingen geeft moet het lukken. Succes! Je kunt het!

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:36

Mijn tip is in elk geval die kant terug te draaien waar je vandaan komt. Dus zat je linksom ook linksom terug draaien al moet ie pal tegen de wand draaien. Mijn paard rende ook altijd op de X weg maar ging dan volle galop de andere kant op. Door heel consequent in het terug draaien (soms moet dat idd met veel kracht en ziet het niet netjes ui) te worden is het beter geworden en na een tijdje deed ze het niet meer, tenzij je niet genoeg buitenteugel en been erbij had. Hij moet gewoon weten dat je het niet accepteerd.

Verder zou ik hem goed aan het werk houden. Veel overgangen en oefeningen zodat ie het druk heeft om daar mee te komen en zich niet kan bedenken wanneer ie erweer vandaar kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:45

Op dat stuk van de volte even contra stellen zodat hij niet over de schouder weg kan lopen, maar wel op de volte blijven sturen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:25

Lovely schreef:
Op dat stuk van de volte even contra stellen zodat hij niet over de schouder weg kan lopen, maar wel op de volte blijven sturen.

Dat werkt idd ook goed :j

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:31

heb ook zon grapjas ,ik moet m van mn instructrice juist aan het werk zetten ,dus actief (niet alleen maaar hard) lopen en heel veel verschillende dingen doen,veel wisselen van gang en figuren rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 05:29

ik weet niet hoe heftig het probleem van de TS is, maar ik kom dus niet eens meer echt weg van de poort, dus aan het werk zetten, contrastelling, proberen door te galopperen op de volte etc. etc. daar kom ik zelf niet eens meer aan toe.
Hij klettert naar de poort, staat voor de poort te steigeren en te hupsen, op een bepaald moment krijg ik hem daar weer weggereden maar zodra ik dan een paar meter weg ben begint hij op de plaats te galopperen, te steigeren en eigenlijk alles te doen wat God verboden heeft tot hij weer opnieuw vrrrrroem richting poort gaat. Na een paar keer ben ik meer kwaad dan bang en dan is het dus opgelost, maar dan zit er zoveel spanning in dat ik bijv. niet meer kan stappen en de tempocontrole in draf is ook niet eh... hoe ik het wil O:)

Het is echt een spelletje trouwens, want ik longeer hem van te voren en dan is hij wel heet maar superbraaf. Hij weet gewoon zooo goed dat hij me daar heeft!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 05:59

Probeer anders de hoek bij de poort af te zetten met een lint zodat er geen hoek meer is. Juntos heeft het met inrijden ook gedaan en bij werkte het om eerder af te wenden zodat hij niet bij de poort in de buurt kwam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:08

Hier gaat het niet eens om een jong dier dus zelfs die smoes kan hij niet aanvoeren hihihi.
Ik heb dus al problemen zodra ik voorbij de BE lijn kom, alleen de volte helemaal achterin is redelijk af te maken. Gezien hij het geen enkel probleem vindt om met zijn snufferd hard tegen de kant op te knallen denk ik dat we gewoon door het lint heengaan. Vroeg of laat gaan we ook een keer door of over de houten poort vrees ik, die is maar krakkemikkig nl en hij durft er best door of over te springen maar ik durf hem daar dus ook niet meer op zijn mieter te geven, want hij overbluft mij bij die poort alsnog. Daarom vind ik het zo eng, het zal hem worst zijn of hij zichzelf bezeert met zijn grapjes.