Pony heeft veel moeite met stelling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renske_13

Pony heeft veel moeite met stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 17:53

Mijn pony is 15 jaar oud, en heeft voordat ik haar kreeg altijd voor een koets gelopen. Ik ben 13 jaar en het is een d-pony. Om bepaalde omstandigheden met de vorige eigenaar hebben wij haar gratis gekregen. Omdat ze erg veel voor de koets heeft gelopen heeft ze in de bak veel moeite met de stelling. Haar aan de teugel krijgen lukt nog wel, maar haar zo houden niet. Ze kijkt dus ook continu naar buiten.
Heeft iemand tips om de stelling te verbeteren? Of tips om haar aan de teugel te kunnen houden? Ook in de overgangen?

Alvast bedankt ;)

Tientjeblij

Re: Pony heeft veel moeite met stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:55

dat kan aan veel dingen liggen, heb je je zadel als eens laten nakijken, of haar rug? Het kan ook nog aan het gebit liggen. allemaal dingen die daar invloed op kunnen hebben.

Kyliam

Re: Pony heeft veel moeite met stelling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:12

het kan inderdaad aan veel dingen liggen.
Wat ik vermoed is dat ze erg stijf is door jarenlang voor een koetsje te lopen. Dus is gymnastiseren wel heel belangrijk. Zodat haar spieren sterker worden.
Misschien is longeren een optie. Dan kan ze langzaam leren om door bochten het gewicht goed te verdelen.
Verder is het belangrijk dat je zelf de juiste hulpen geeft aan haar.
Je kan ook altijd eens een ostiopaat laten komen. Die kan kijken of er ergens blokades zijn. Want dat zou ook heel goed kunnen.

succes
Danielle

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:31

Laten nakijken kan zeker hulpzaam zijn. Dan kan je pijntjes wellicht ontdekken danwel uitsluiten. Altijd fijn om te weten dat jouw pony geen lichamelijk probleem heeft.

Voor tijdens de training zou ik zeggen;

Let op de juiste verdeling van jouw gewicht. De zit mooi centraal houden en de teugelvoering gelijk. Dan het beste beginnen met grote voltes mooi gebogen om je binnenbeen. Licht binnenbeen eraan houden en buitenbeen mooi achter de singel houden om jouw pony zo mooi om je binnenbeen te buigen.Binnenteugel iets naar binnen houden en buitenteugel tegen de hals,maar elastisch. Zowel linkom als rechtsom. Tegelijkertijd tempowisselingen rijden zonder de oefening veel te veranderen. Je kan de voltes dan kleiner maken, maar zou ik in begin niet te klein maken anders valt zij/hij weer in zijn oude patroon met stelling naar buiten. Maar let goed op dat je in de voltes niet teveel naar binnen zit,want dan valt hij automatisch over de binnenschouder naar binnen en heeft buitenstelling.

Succes Joyce
(hyves joycedereiziger)