Ik heb een probleempje. Ik rijd een merrie van 11 jaar. En ze begrijpt beenhulpen niet zo. alleen het beenhulp voor 'harder gaan' kent ze. maar als ik haar met mijn binnebeen wil ondersteunen gaat ze alleen maar harder. ook met wijken stapt ze niet wat ik bedoel. met andere pony's gaat het prima met mijn beenhulp. Dus heeft iemand tips hoe ik haar kan laten wennen aan beenhulpen?
Pareltje2
Geplaatst: 01-10-09 17:04
ik begrijp uit je verhaal dat ze 11 jaar is. Heeft ze bijvoorbeeld wijken nooit geleerd? Weet je wat meer over haar achtergrond?
M_erell
Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-09 17:10
nee, ik weet helemaal niks over haar verleden. wel haar vorige naam enzo maar meer niet.
Pareltje2
Geplaatst: 03-10-09 10:01
hm, dat maakt het lastig natuurlijk. Misschien een instructrice laten komen, zodat die kan zien of het paard je ech niet begrijpt? Of dat je zelf iets doet waardoor het niet lukt of dat je paard het nog niet geleerd heeft? Bij dat laatste kan je dan rustig de oefeningen beginnen aan te leren. Je zou dan ook eerst vanaf de grond met het principe wijken voor druk" bezig kunnen zijn. En als ze dat begrijpt, dan de oefeningen onder het zadel gaan doen? Maar wel handig als iemand je daarin kan begeleiden, denk ik?
Shanedow
Geplaatst: 03-10-09 22:32
Je zou kunnen proberen met grondwerk en vrijheids dressuur de pony consequenter op joun hulpen kunnen maken, Bij het grond werk kan je de pony aanleren wat druk voor zijwaarts is en wat druk voor voorwaarts is. Zorg dat er het duidelijk blijft voor de pony.
Ik denk dat wanneer ze voor druk kan wijken als je ernaast loopt je met wat hulp (iemand er naast en iemand erop) het zo kan opbouwen totdat ze ook snapt wat wijken voor druk is onder het zadel .
De tijd nemen en rustig aanleren. Kan je de voorhand van je paard meenemen naar links/rechts met je teugels? Zoja, dan kan je deze hulp ondersteunen met je been en belonen als hij netjes opzij gaat. En nog meer belonen als hij perongeluk zijn achterhand meeneemt. Ook oefenen aan de hand is inderdaad een handige manier.
Mijn pony heeft er ook lang over gedaan voordat hij het snapte. Hij was eerst aangespannen beleerd en daarna pas ohz. Dus de beenhulpen voorwaarts had hij zo geleerd, met behulp van de stem. Maar toen ik hem enkelzijdige beenhulpen ging geven snapte hij er niets meer van. Gewoon een kwestie van geduld, niet boosworden en belonen als hij het perongeluk goed doet.