Handen-benen naast lichaam tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Handen-benen naast lichaam tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:12

Wie heeft er tips om tijdens het springen je handen netjes naast je lichaam/zij te houden? Ik steek m'n ellebogen zegmaar naar buiten heen.
Net zoals mijn benen, die steek ik soms opzij of wat te ver naar achter. Heb zelf al zitten denken om mijn beugels iig een gaatje korter te maken.

M_erell

Re: Handen-benen naast lichaam tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:01

je kan proberen eerst de verlichte zit te oefenen in draf of galop en dan pas gaan springen en misschien is het handig om iemand erbij te hebben die kan zien of je het goed doet en je erop kan wijzen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:04

echt truucjes om dat af te leren zijn er niet, gewoon heel veel oefenen en vaak iemand er naast hebben staan die je er op wijst.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:14

Henrieke schreef:
Wie heeft er tips om tijdens het springen je handen netjes naast je lichaam/zij te houden? Ik steek m'n ellebogen zegmaar naar buiten heen.
Net zoals mijn benen, die steek ik soms opzij of wat te ver naar achter. Heb zelf al zitten denken om mijn beugels iig een gaatje korter te maken.

Kussentjes tussen je ellebogen en je zij. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:11

teugels zeker niet te lang laten worden en zorgen dat je je handen rechtop houdt, en voldoende meegaan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 15:14

@Skygirl; dat is misschien wel een idee, heb nog wel bierviltjes, dan kan ik die wel eens gebruiken, weet alleen niet of dat wel makkelijk springt :P, gewoon ff uitproberen.
@ Lielle; Handen heb ik rechtop en mijn probleem is nog eerder dat ik teveel mee ga en vooral de teugels (te) los heb tijdens de sprong, voor de sprong niet hoor. Ik zal ze eens proberen korter te doen ja! :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:19

Te oordelen aan de foto's in je profiel:

Beugels veel korter doen. Dan schieten ze ook niet alle kanten op.

Volgens mij span je je nek en schouders ook te veel tijdens de sprong. Je wil je paard een beetje optillen heb ik het idee.
Leer wachten op de sprong, die komt vanzelf naar jou toe als je in een goed tempo eropaf rijd. Schouders ontspannen, niet naar de hindernis loeren en adem blijven halen. Ik vermoed dat je daarmee je ellebogen ook beter bij je lijf blijft houden.

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:28

Ja, dat doe je goed, je beugels wat korter. Voor je handen moet je gewoon ontspannen. Dan blijven ze langs je lichaam.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:40

als je je handen echt naar voren doet op de sprong kun je nooit je ellebogen naar buiten draaien. Maar dan moeten idd wel je teugels kort genoeg zijn. Ik ken het probleem en zodra ik met echt korte teugels rijd en bewust meega in mijn handen (en ze rechtop houd!) blijven mijn ellebogen mooi naast mijn lichaam.

de laatste springfoto uit je profiel laat het heel duidelijk zien. te lange teugels en je handen veel dicht onder je, + zelf te veel en te vroeg naar voren. Terug blijven in je schouders, teugels 30 cm korter en je handen naar voren brengen op de sprong.

Twee heel duidelijke voorbeelden van mezelf hoe het niet moet
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... pablo1.jpg (en veeeeeel te lange beugels)
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /pablo.jpg

en hier zie je het verschil bij kortere teugels (hoewel ze nog korter mogen)
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /raim1.jpg

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:13

@ Poollo13; ja idd dat klopt, volgens mij klopt het precies wat jij zegt :=. Dat idee krijg ik ook, ik vind het af en toe nog best spannend en mijn houding als ik gewoon zit (op een stoel bijv) is ook heel vaak met mijn schouders naar voren, daar moet ik echt aan werken, dit zie ik met springen dus ook en heb idd in de gaten dat ik mijn teugels veelste lang heb tijdens de sprong :j.
Ik ga wat proberen met de tips, iedereen bedankt, die foto's laten het idd goed zien Lielle!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:40

zie dat je bij mij op stal staat :D wil je gerust een keer helpen hoor!