de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:03

ok hier even een discussie
hoe hanteer jij een zweep?? gebuik je hem als hulpje of als middel om even iets fix af te straffen??
en wat is je kijk op gebruik van een zweep???

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:06

Ik gebruik mijn zweep om iets af te straffen, niet als hulpje.
Laatst was ik in het bos aan het rijden, in mijn eentje, en mijn paard draait als ze alleen is nog al eens om om terug te gaan. Zo ook die keer. Zonder zweep ben ik dan nergens....
Meestal draait ze 1 á 2 keer om, en daarna niet meer.
Met het normale rijden in de bak gebruik ik niets meer (geen sporen en zweep).
Mijn doel is wel om het buitenrijden ook zonder zweep voor elkaar te krijgen. Ik weet dat ze erg veel lol heeft in buitenrijden, maar nu nog voor elkaar krijgen dat ze het ook alleen met mij leuk vindt.

Mijn kijk op de zweep; ik denk dat als ie goed gebruikt wordt, en niet om de haverklap, het geen probleem is. Als je kijkt hoe paarden elkaar onderling afstraffen (slaan/bijten), dan is er niks mis met een een ferme tik. Zolang het maar snel volgt op hetgeen wat ie fout doet, en niet meer dan 5 sec. later.
Laatst bijgewerkt door Gimmick11 op 01-10-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:08

ik vind dat je je zweep moet gebruiken als hulpmiddel, niet om te straffen. Als je je paard met een zweep straft, zal hij voortaan luisteren naar je uit 'angst', niet uit respect, en daar kom je een stuk verder mee!

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:09

de zweep gebruik ik met longeren als hulpmiddel, onder het rijden gebruik ik geen zweep en ook geen sporen

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:10

Een zweep is bedoeld als hulpmiddel. Dat mensen het ding gebruiken om een dier flink mee af te straffen, is in mijn ogen niet correct en stom. Dat zo'n dier het allemaal maar pikt.... ja.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:11

eigenlijk geen van beide. Ik gebruik hem om mijn hulp te versterken als mijn paard niet luisterd. Bijvoorbeeld als hij door mijn been of buitenteugel heenloopt, of niet snel genoeg reageert op mijn been, dan krijgt hij een kriebeltje of een tikje.
Hard slaan doe ik echter nooit.
Bij hoge uitzondering zou ik me kunnen voorstellen dat je een paard met de zweep een lel verkoopt als hij steigert, dat mag gewoon onder geen enkele omstandigheid.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:11

Ik gebruik mijn zweet als er niet op mijn benen wordt gereageerd. Tijdens dressuur is dit bvb als ik geen reactie krijg op mijn beenhulp terwijl op een buitenrit ze een tik krijgt als ze ergens niet voorbij wil of loopt te klieren.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:12

Spruitjee schreef:
ik vind dat je je zweep moet gebruiken als hulpmiddel, niet om te straffen. Als je je paard met een zweep straft, zal hij voortaan luisteren naar je uit 'angst', niet uit respect, en daar kom je een stuk verder mee!

en hoe zit dat dan met rangorde in een kudde??? daar straffen ze elkaar ook af doormiddel van bijten/schoppen..

luisteren ze dan ook ineens uit angst naar het paard wat hoger in rangorde staat??? of heeft het respect en duidelijkheid gekregen over waar hij staat in de groep en vind het paard dat fijn waardoor hij nu doet wat de leider vraagt??

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:16

Gimmick11 schreef:
Ik gebruik mijn zweep om iets af te straffen, niet als hulpje.
Laatst was ik in het bos aan het rijden, in mijn eentje, en mijn paard draait als ze alleen is nog al eens om om terug te gaan. Zo ook die keer. Zonder zweep ben ik dan nergens....
Meestal draait ze 1 á 2 keer om, en daarna niet meer.
Met het normale rijden in de bak gebruik ik niets meer (geen sporen en zweep).
Mijn doel is wel om het buitenrijden ook zonder zweep voor elkaar te krijgen. Ik weet dat ze erg veel lol heeft in buitenrijden, maar nu nog voor elkaar krijgen dat ze het ook alleen met mij leuk vindt.

Mijn kijk op de zweep; ik denk dat als ie goed gebruikt wordt, en niet om de haverklap, het geen probleem is. Als je kijkt hoe paarden elkaar onderling afstraffen (slaan/bijten), dan is er niks mis met een een ferme tik. Zolang het maar snel volgt op hetgeen wat ie fout doet, en niet meer dan 5 sec. later.

zo gebruik ik m ook, soms staakt ze er wil ze niet meer doorlopen, dan tik ik dr even aan met de zweep en wil ze wel
wat ik met mn been niet voor elkaar krijg

slaan is het niet hij raakt hem maar net aan, gewoon aanraken zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:16

spottie schreef:
Spruitjee schreef:

en hoe zit dat dan met rangorde in een kudde??? daar straffen ze elkaar ook af doormiddel van bijten/schoppen..

luisteren ze dan ook ineens uit angst naar het paard wat hoger in rangorde staat??? of heeft het respect en duidelijkheid gekregen over waar hij staat in de groep en vind het paard dat fijn waardoor hij nu doet wat de leider vraagt??

Het laatste inderdaad. Zo weet het paard precies waar het aan toe is. ;) dat is ook zo met een zweep, maar zo laat je zien dat je ( als je het er dan ook echt even mee mept, dus mensen die af en toe een tik uitdelen om te corrigeren, niet aangesproken voelen) niet zonder kunt. Niet zonder houding, dat je hulptuigen nodig hebt.
En in het wild gaat het inderdaad vaak met bijten en schoppen, maar voornamelijk met de houding die daarna volgt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-09 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:17

Mee eens, Spottie.

O ja, als mijn paard ergens bang voor is, en er niet langs durft gebruik ik geen zweep.
Ik probeer haar dan stukje bij beetje met mijn benen en stem er langs te laten gaan, en desnoods stap ik wel af.

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:18

je ziet ook wel eens dat als men een jonge pony aan het inrijden is, en hij doet niet wat ze willen dat ze dan eerst een ruk in hun mond krijgen en daarna een fikse klap met de zweep. nou dat is in mijn ogen Not Done

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:22

Xadyra schreef:
je ziet ook wel eens dat als men een jonge pony aan het inrijden is, en hij doet niet wat ze willen dat ze dan eerst een ruk in hun mond krijgen en daarna een fikse klap met de zweep. nou dat is in mijn ogen Not Done

nee idd dan krijgt het paard totaal geen duidelijkheid en zal het alleen maar ervaren als heel erg stom en vervelend omdat het dan niet weet wat het moet doen... hier krijg je alleen maar heel erg vervelende paarden van

amica2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:24

gebruik hem als hulpje

als ik aan het rijden ben en er wordt niet op mijn been gereageerd dan gebruik ik hem

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:26

zijn er ook mensen die totaal tegen een zweep zijn??? en hem ook echt nooit zouden willen gaan gebruiken

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:26

Een zweep is een hulp middel dus ik probeer het ook zo te gebruiken als hulpmiddel. Mocht ze iets doen waarvan ik vind dat het absoluut niet kan (bijv. steigeren) krijgt ze ook een tik ja, wel meteen niet 5 minuten erna pas.

Zoals in een topic werd beschreven over een paard 'de bak doorslaan' als hij een bok geeft na een tik, vind ik niet kunnen.

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:27

ja en dan vinden ze het raar dat het een probleempaard is geworden en dan roepen ze weer hulp in van professionele mensen zoals Monthyrobberts team

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:28

Ik gebruik mijn zweep niet als strafmiddel, het is voor mij een extra hulp, een soort van toucheer of aanwijsstok zeg maar ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:28

Ik gebruik een zweepje soms om mijn wat luie paard weer aan het been te krijgen, dit doe ik wel door fases op te bouwen:

1. been
2. nadrukkelijker been
3. been plus tik op de laars/zadel
4. been + tik op de kont

en dan wel meteen een ferme tik :Y)

Één of twee keer doen en meneer loopt weer als een raket }:)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:31

Ik vind het altijd jammer om te zien dat mensen die (nog) niet goed kunnen rijden, en zich ook niet verdiept hebben in de theorie erover, maar wat doen met zo'n zweep. Hoe, wanneer en waarom je het middel gebruikt is van essentieel belang voor het paardrijden.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:37

Xadyra schreef:
ja en dan vinden ze het raar dat het een probleempaard is geworden en dan roepen ze weer hulp in van professionele mensen zoals Monthyrobberts team

jah die hebben het er maar druk mee ;)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:38

Mijn zweep is een dirigeerstok voor het achterbeen en zal dus nooit uit geweld gebruikt worden.

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:40

jazeker en dan is het paard onhandelbaar en blablabla maar dat komt echt door de mens zelf

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:41

Ik ben echt fel tegen de zweep en sporen.
Het begint al met de jonge ruitertjes die net beginnen met paardrijles waar komen ze
mee aanzetten precies met de zweep.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:41

wat noem jij geweld??
is dat slaan omdat je gefrustreerd raakt want het paard pakt het niet snel genoeg op of is dat een beste tik omdat het paard ongewenst gedrag als plots stijgeren of slaan vertoond???