slappe achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkieee

slappe achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:29

hallo ,
gister heeft mijn instructrice even op mijn paard gereden en bevestigde wat ik zelf al dacht:
mijn paard zet namelijk zijn binnenachterbeen buiten de massa en heeft dus een vrij slappe achterhand, nou ben ik zelf rijtechnisch niet handig genoeg om dit op te lossen, dus is mijn vraag: wat zou ik voor oefeningen kunnen doen om zijn achterhand sterker te maken? en dan bedoel ik niet alleen rijtechnisch maar ook aan de longeerlijn, alleen hem corrigeren met mijn zweep (hiermee bedoel ik niet door hem te slaan, maar door enkel naar zijn kont te wijzen) is niet te doen, want hij is nogal angstig voor zwepen.
ik hoop dat jullie tips voor mij hebben
groetjes nikkie

Oehlala

Re: slappe achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:33

t klinkt misschien heel stom, maar je kan hem voor een karretje zetten, dan train je de achterhand.
Ludger Beerbaum heeft dat toentertijd ook gedaan met Ratina Z, en zie wat daarvan gekomen is ;)
Balkjes lopen, kleine sprongetjes laten maken oefen je ook de achterhand!

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:36

ik zet even stipje. Mijn paard is vrij groot en heeft soms ook wat moeite om de boel bij elkaar te houden.
Kreeg als tip veel te galoperen.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:38

ik ben bang dat hem voor de kar zetten niet echt een optie is, hij is daar niet echt het geschikte paard voor :P
een sprongetje daar wil ik me pas weer aan wagen als ik hem dressuurmatig weer helemaal voor elkaar heb, maar balkjes lopen vind ik wel een goede, daar ga ik binnenkort maar eens mee aan de slag

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:39

misschien kan je naar de klasieke rijkunst gaan kijken.
het gaat hier lang niet altijd om rijden, maar er zijn ook heel veel zinvolle grondwerkoefeningen!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:39

Ik heb ook een paard met een zwakker achterhand, zoiets ontwikkelen kost gewoon heel veel tijd, dat is een ding wat zeker is. Ook ik ben nog benieuwd naar tips die andere bokkers hebben, tips die ik voor je heb:

*longeren (of rijden natuurlijk) over balkjes
*longeren met pessoa of dubbele longe
*springwerk
*buitenrijden en heuvels meenemen in stap of in een verzamelde galop
*met trainen veel overgangen en tempowisselingen rijden

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:40

via de zoekfunctie kun je wel een hoop topics vinden over paarden met het zelfd eprobleem. misschien vind je daarin DE tip die werkt?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:41

1. pessoa-tuig longeren en dan veel stap-draf(actief) overgangen laten maken.

2. cavaletti's draven

3. stap-draf-stap of stap-galop-stap overgangen onder het zadel.

4. in-uitjes springen (kruisjes van 2 tot 10 achter elkaar met 3,5 meter er steeds tussen)

5. indien je al zover bent, op de volte draven achterhand naar binnen, travers inzetten op de volte, recht richten, vervolgends recht vooruit en opgebouwde actie in de achterhand proberen te behouden met je been.

heb je al een uur gevult :D suc6!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:42

@Nikkieee, toch is springen een prima afwisseling tijdens je training, het hoeft ook geen heel parcours te zijn natuurlijk en ook maar lage sprongetjes. Die van mij is absoluut geen springtalent, maar ik laat hem toch afentoe sprongetjes meepakken.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:43

ik ga binnenkort een weekje met hem op vakantie dus dat buitenrijden komt wel goed en dat zal ik ook daarna proberen aan te houden met hem, dan heb ik nog een vraagje : als mijn paard wat sterker word van achter, gaat hij dan zijn achterbeen weer onder de massa zetten, of moet zijn achterbeen onder de massa komen om hem sterker te krijgen?

edit :
dat springen is een tijdje geleden een beetje fout gelopen omdat ik hem dressuurmatig niet onder controle had, ik wil dit wel weer gaan proberen maar ik moet eerst goede controle over hem kunnen houden
Laatst bijgewerkt door nikkieee op 01-10-09 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:43

Ik val een beetje over je beredenering: je paard zet zijn binnenachterbeen buiten de massa DUS heeft hij een slappe achterhand.

Het kan veel meer redenen hebben (bv paard wordt door hand belemmerd, paard is scheef in zijn bekken).

Zo kon mijn pony zijn binnenachterbeen ook niet onder de massa zetten, omdat ik zelf blokkeerde in mijn hand. Daarbij was er nog wel iets en heb ik dmv goed les en hulp van een sportmasseuse de 4 beentjes van mijn pony onder controle :)

Neemt niet weg dat je hier natuurlijk wel aan moet gaan werken :). Heel veel schakelijk en dan de schakels kort maken, dus paar pasjes weg en weer terug. Je moet proberen steeds 'strenger' te schakelen en dus steeds sneller en meer weg en steeds sneller en meer terug.

Balkjes 'joggen' en in-uitjes springen kan ook enorm helpen. Balkjes kan je ook op verschillende afstanden leggen ;)

Daarnaast kan het voor jouw paard nuttig zijn sb of schoudervoor erbij te halen. Hierdoor vraag je je paard zijn binnenbeen extra onder de massa te zetten. Als dat lukt hierin schakelen, maar ik weet niet hoe ver je bent met de dressuur.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:47

idd er is al veel over terug te vinden.
Verder is aantikken met de zweep niet echt DE methode om te beginnen.

Wat bij mijn paard geholpen heeft en nog steeds helpt, is geduld :)
- veel voltes, slangenvoltes en grote voltes spiraalsgewijs verkleinen en vergroten, belangrijk goed binnenachterbeen te activeren met je binnenbeen
- tempowissels en overgangen
- balkjes lopen liefst cavaletti's
- longeren met een pessoa
indien de verder opleiding het toelaat, wijken, schouderbinnenwaarts, keertwending om de achterhand en springen

succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:47

Veel actief (dressuurmatig) stapwerk, een buitenrit is daar heel geschikt voor.
Ook goed voor pezen en het gehele spierstelsel....
m.i. krijgen veel paarden op latere leeftijd problemen doordat er in het begin te weinig stapwerk is gedaan.
Als je heel hard gaat trainen in ander gangen, word een paard 'ongelijkmatig sterk', ontwikkelt alleen bepaalde spieren.
De stap is de meest complexe gang (meeste spiergebruik -bevordert algehele doorbloeding).
Ook kun je het galopwerk langzamerhand uitbreiden (zorgen voor een ritmische, gelijkmatige galop en afwisselende oefeningen) Dat is ook goed voor de algehele conditie.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:51

in uitjes springen het liefst 6 achter elkaar
DAN MOET HET PAArd zijn achterhand wel bewegen want anders kan hij niet goed over de sprong komen en komt hij niet uit als hij niet ze best doet en niet ze hele lichaam meeneemt.

bij ons werktte het heel goed.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:51

bedankt, ik heb het idee dat ik aan veel van deze tips echt wat heb, ik ga er zeker wat uitproberen en hoop dat het zo langzamerhand beter kan worden :)

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:53

nikkieee schreef:
moet zijn achterbeen onder de massa komen om hem sterker te krijgen?

dat in eerste instantie... spieren rekken en versoepelen in de rug en achterhand om dat voor elkaar te krijgen kost tijd en energie.
Het paard heeft blijkbaar geen natuurlijke aanleg om zijn achterhand onder de massa te plaatsen, dus moet jij daar aan trainen.
Als dat goed gaat, wordt het voor hem wel makkelijker, maar je zal het altijd moeten blijven onderhouden.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:56

NenaC schreef:
Balkjes lopen, kleine sprongetjes laten maken oefen je ook de achterhand!

Dat lijkt me meer iets voor een later stadium. Beter eerst op eigen benen leren lopen door veel overgangen en wendingen (en voltes, slangevoltes) te rijden. Met mijn vorige paard heb ik wat mindere ervaringen met balkjesdraven (ging later toen ze wat sterker was overigens wel super)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:03

Ik moest veel stap oefeninegen en aan de longe regelmatig in galop aanspringen vanuit de stap, een paar sprongen galop en weer terug naar stap.
Verder longeren in een afgezette cirkel zodat hij zijn achter hand niet kan laten uitzwaaien en dan binnen stelling vragen en dan wel zorgen dat hij niet naar binnen valt op de volte want dan kan ie alsnog zijn achterhand naar buiten zetten.

En die angst voor zwepen heb ik ook mee te maken gehad, dit ben ik consequent gaan oefenen, geleidelijk aan laten wennen steeds een stapje verder gaan en dan belonen. Inmiddels kan ik over haar hele lijf met de zweep strijken, kan hem even tegen haar aan leggen om haar opzij te zetten zonder dat ze panisch reageert. (Ik moet nog steeds geen "slaande" beweging maken maar dat hoeft ook niet maar ik kan hem wel gewoon rustig gebruiken tijdens het werken.)

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:00

ok thanx voor de tips
hoop dat het gaat helpen :)

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:06

Hai nikkie,

Ik weet niet op welk niveau je rijdt, maar wilde je ook nog iets mee geven.

Let op als je lijntjes of voltes ed. rijdt dat je op 1 linie blijft en je richting van te voren goed bepaalt. Daarmee bedoel ik een volte 10m is een volte 10m en geen per ongeluk 11m of links te groot en rechts te klein. Je begrijpt wel wat ik bedoel. Als je de lijnen niet juist inzet,doorrijdt en afmaakt is het logisch en makkelijk voor je paard om scheef te worden. Bij al deze lijnen/oefeningen je paard tussen 2 benen houden en waken met je buitenbeen/buitenhand. Ook bij het buigen op 1 linie houden...de achterhand op dezelfde lijn als de voorhand.
Niet te grof te veel en te lang naar voren rijden. Mooi bij je houden. Klein beetje verzamelen..basis...klein beetje verruimen. De verschillen hoeven niet heel groot te zijn. Anders loop je het risico dat je paard uitelkaar valt.
Schoudervoor tijdens stap,draf en galop zijn zeer nuttig voor binnen en buitenachterbeen, als je tenminste gecontroleerd en gesloten gaat. Let op je buitenbeen! Maar misschien is dit iets te moeilijk. Is dit niet het geval dan daarbij nog tempowisselingen in dezelfde tempi rijden.

Succes!
Groetjes Joyce
(hyves joycedereiziger)