zijgangen aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

zijgangen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 06:22

hoi,

ik ben een pony aan het doorrijden maar nu vraag ik mij af de beste manier om de zijgangen te leren?

graag geen commetaar van neem les dat heb ik maar wil zelf een begin maken met de zijgangen!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 06:30

Je wilt het niet horen, maar je kan toch het beste met een instructeur aan de slag.

Voor de rest: als het goed is, kent je paard al de eenzijdige kuithulp van het buigen om je binnenbeen en het rechtmaken. Wij beginnen altijd met het meenemen voor het been in stap, het liefst op de volte. Dat kan je doen door de volte te sluiten en te openen, maar ook een stukje 'schoudervoor' zetten. Eigenlijk laat je je paard dan een beetje over de buitenschouder weglopen op de volte. Dat uitbreiden tot het wat meer op wijken gaat lijken ( dus wat minder over de schouder weg laten lopen en wat rechter in het lijf blijven, dus meer scharen ).
Oefeningetjes die ook altijd goed zijn is vanaf de binnenhoefslag een beetje naar de hoefslag wijken. Eerst heel flauw en dan steeds wat scherper, zodat je paard meer moet scharen. Als je het een beetje speels doet af en toe hebben ze het zo door.

Amadeo

Re: zijgangen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:33

Daar heb ik niets aan toe te voegen, zo zou ik het ook doen bij een jong paard dat het nog helemaal niet kent. Je kunt daar creatief in zijn, maar ik raad wel aan om een instructuer erbij te halen voor de begeleiding!

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:40

op de volte, klein beetje openen en sluiten, desnods met eimand op de grond die helpt.

bianca1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:26

zou toch op zoek gaan naar een instructrice voor les
maar probeer zelf volte`s te openen en te sluiten.
probeer dat maar eens

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 14:34

Zoals hier in de voorgaande reacties wordt gemeld op de volte. Of tijdens het rijden zet je op de rechte lijn af en toe de achterhand een beetje naar buiten met je binnenbeen. Als het paard eenmaal snapt dat hij/zij voor je been opzij moet, dan ben je al een heel eind op weg.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:23

Ligt er helemaal aan welke zijgangen?

Wijken, schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen etc?

Met het wijken is het zaak dat je pony op je been reageerd. Dit kun je eerst het beste op de volte oefenen.
Buitenhand tegen de hals en wat drukken met je binnenbeen. Zaak is wel dat je je paard nageeflijk houdt op beide teugels, zo voorkom je kanteling in het hoofd.

Schouderbinnenwaarts heb ik volgens mij eerst op de volte aangeleerd. Schouder naar binnen zetten, je begrensd je buitenteugel en met je binnenteugel houdt je alleen contact. Zaak is om alles zo te doseren dat je je pony niet teveel naar buiten trekt en ook niet teveel naar binnen.
Later ben ik het op de middenlijn gaan doen (A-C lijn). Daarna kun je het op een recht stuk proberen, mij is geleerd, doe alsof je van hand wilt veranderen voor de juiste stelling (vantevoren een volte 10 meter draaien zodat je makkelijker die stelling hebt). Zet je paard vooral niet te schuin, want daar heb ik snel de neiging toe.

Ook een goede oefening, eerst je paard een paar pasjes schoudervoor zetten, dat is dus lichter dan schouderbinnenwaarts. Net een fractie schuiner dan rechtuit.

Bij de Travers begrens je je buitenteugel, binnenhand houdt contact.
Ik heb eerst zonder (of met héle lichte) stelling gewerkt. Paard moet met zijn hoofd stelling houden naar binnen, niet trekken dus, maar met je zit omzetten.
Als je rechtsom rijdt, ga je op je rechterzitbeenknobbel zitten, op de binnenkant dus. Met je buitenbeen zet je je paard om, met zijn kont naar binnen. Met je binnenbeen houdt je de voorkant op zijn plek. Later kun je dit uit gaan breiden mét stelling. Draai voordat je de travers in gaat weer een volte tien meter, dan heb je die stelling al waarin je paard moet lopen.
Aan te raden is, om dit eerst allemaal op een volte te doen.

En altijd kleine stukjes, houdt het leuk voor je paard en trek hem er niet doorheen.
Overhaast niks, want het is loeizwaar voor een paard. En doe dit allemaal met begeleiding, want een fout is zo gemaakt ;)