Veel poepen in de bak, teken van stress?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Veel poepen in de bak, teken van stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 19:19

Hallo bokkers!

ik heb mijn eigen paardje sinds kort :D .. ben ik natuurlijk heel erg blij mee..
in het begin testte hij me natuurlijk een beetje uit, hij is een ruin van net 4 jaar en is verder superbraaf..

nu is hij een beetje traag met zijn achterhand dus zei degene van wie de stal is waar hij staat dat ik hem een beetje alerter daarvoor moet maken. en door hem een beetje bij te tikken van achter, hij vind het gewoon heel lastig!

hij poept altijd wel een keer in de binnenbak, buitenbak niet maar dat zand is heel mul.. maar laatst stond de eigenaar van stal weer in de bak en hij bleef maar poepen! ik vraag me dus af of dit niet gewoon een teken van stress is? want dat wil ik absoluut niet! |(

als jullie denken dat het wel stress is wil je dan ook ff aangeven wat ik dan zou moeten doen om het rijden minder stressvol voor hem te maken? hij moet ook nog heel NHB Deurne overleven namelijk :+

LYSANNO

Re: Veel poepen in de bak, teken van stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:49

Hmm.. vaagjes.
Wel meer zeggen dat ze dan stress hebben, ook zeggen ze dat 't komt omdat ze op zich gemak voelen bij je. Geen idee dus wat het echt is.
:=
Ik hou dit topic effe bij!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:51

je zegt dat het met de eigenaar van stal dus het ergste is? Dan kan het misschien zo zijn dat hij daar bang voor is? Of dat er die dag gewoon iets gebeurd is waar hij geschrokken van is??

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:57

Als ie erg druk doet en dan poept is het van de stres. Kan idd v angst voor die intsr. zijn. En anders, als ie ustig is, van ontspanning, aar als het erg veel is lijkt me dat niet.
Mijn paardje is van ong. zelfde leeftijd en altijd voor we gaan rijden ligt er een hoopje, en vaak als we juist vertrokken zijn ook = stres, maar wel goedaardig.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:01

Het kan ook zijn dat hij van inspanning moet poepen. Als een paard meer beweegd gaan zijn darmen ook sneller werken dat is bij mensen ook zo. Misschien is dat het wel.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:03

Ik denk dat heel veel poepen wel met stress te maken heeft..
Ik zou ten eerste dat zweepje weg halen en stop met aantikken van je zweep op zijn achterhand!!
Werk met je benen en je stem..
Kijk maar of dat beter gaat.
Ga eerst een tijd stappen in de bak en rustig figuren rijden zodat hij een beetje afgeleid raakt en laat hem lekker kijken..
Succes

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:23

Ik heb vandaag zonder sporen gereden, maar hij is echt superchill normaal mensen gokken hem eerder 16 dan 4:P, maar het is toch typisch dat hij het in de binnenbak wel doet maar buitenbak niet?
dat van sneller werken van de darmen klopt, maar niet zo veel, want zijn ontlasting wordt ook steeds dunner..
ook stap ik altijd van tevoren, sinds kort laat ik hem dan als warming-up ook nageven aan de lange teugel, daar maar mee stoppen misschien?

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:42

van nageven gaat een paard niet poepen hoor, gewoon lekker doorrijden, gaat vanzelf wel over.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:44

Als het dunner word dus richting diarree is het wel vaak een teken van stress..

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:55

ja maar daar krijgt hij niets van, beetje routine kweken, en gewoon doorgaan.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:12

Oke, ik denk dat het dan iid geen stress is.. maar wat wel, het blijft mij een raadsel! Het verschilt ook heel erg per dag dat ik hem rijd..
bedankt allemaal iig!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:13

Mijn arabier schijt ook aan een stuk door, steeds een drolletje, tenzij ik echt intensief rijdt. Ze doet dit altijd, ook aan de hand, of als ze vaststaat of alleen staat. Niet alleen om de stress, want we kunnen ook erg ontspannen stappen en dan gebeurt het ook hoor..

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:16

DIe van mij poept ook heel vaak tijdens rijden en longeren, maar die doet het echt uit ontspanning..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:25

Die van mij poept niet zoveel tijdens het rijden, behalve tijdens mijn les in de binnenbak. Ze heeft dan echt dunne poep, een teken dat ze het nog steeds erg spannend vindt.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:31

meestal stinkt de mest ook erg als het van stress is.

als het niet van stress is stinkt het ook niet overdreven

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:39

Elvira24 schreef:
Ik denk dat heel veel poepen wel met stress te maken heeft..
Ik zou ten eerste dat zweepje weg halen en stop met aantikken van je zweep op zijn achterhand!!
Werk met je benen en je stem..
Kijk maar of dat beter gaat.
Ga eerst een tijd stappen in de bak en rustig figuren rijden zodat hij een beetje afgeleid raakt en laat hem lekker kijken..
Succes

veel poepen heeft idd met stress te maken, mijn 3 jarige doet het ook vooral als we in de binnenbak gaan rijden, want dan ziet ze de paarden niet.
ik zou persoonlijk het zweepje niet weghalen, ik rij ook altijd zonder zweep, maar vandaag had ik em toch even nodig want ze was niet aan het been. en met mijn stem en alleen benen was nu niet voldoende, om even terug te komen op het hier bovenstaande.
ts, je paard is nog jong, die van mij ook, ze moeten het nog leren om met de stress om te gaan. bij de 1 zou dan makkelijk gaan als de ander. ik baal ervan dat die van mij ook zo poept want haar kont en benen zitten er helemaal onder dan. maar soms ook niet, dus denk ik maar ze moet nog veel leren, het komt wel goed!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:41

Ligt het er ook niet aan wát voor poep het is? ;)

Roll kan ook veel poepen met rijden, maar dan heeft ze zich gewoon vol gegeten op de wei en door het rijden (beweging) komen haar darmen wat meer op gang.

Wanneer het echt dunnere poep wordt, dan is het stres, anders zou ik me er geen zorgen over maken :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 18:56

oke,
@criollolover: wat naast die vieze benen enzo een nadeel is bij mij dat ik alle poep op moet ruimen xD ze hebben op deze pentionstal een nieuwe bodem met vilt, rijd trouwens superlekker, vooral met springen, het veert gewoon super..
maar dat vele opruimen door heel de bak kost echt veel tijd, wat van het rijden af gaat;)

majolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:46

Mesten is vaak een teken van spanning.
Kijk maar naar aangespannen paarden, die mesten altijd bij een overvol terras oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:41

majolein schreef:
Mesten is vaak een teken van spanning.
Kijk maar naar aangespannen paarden, die mesten altijd bij een overvol terras oid.

Hihi, meen je dit serieus?? Als je echt denkt dat dit waar is, excuses, als het een grapje is vind ik het briljant!!

Miss_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:21

Mijn paard mestte ook aardig vaak, maar geen tekens van stres ofzo..

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:29

Oke, ik weet genoeg denk ik,
heb gaat al veel beter met het mesten van me paard en ligt er iid heel erg aan wat we doen, springen vind ie superleuk dus poept ie niet, dressuur moet ie echt aan het werk en poept ie meer..
ook binnen en buitenbak maakt nog al verschil :P
bedankt allemaal :D !

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:33

Als ik een uur in de bak rijdt, poept die van mij wel een keer of drie, vier. Hij kreunt daarbij en na elke keer is hij meer ontspannen en gaat lekkerder lopen.

Buiten kan hij echt poepen van de stress (het is letterlijk een bangeschijt). Hij kan op een ritje van twee uur gerust 10 keer poepen. Erg he?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:44

Bloodymary schreef:
Als ik een uur in de bak rijdt, poept die van mij wel een keer of drie, vier. Hij kreunt daarbij en na elke keer is hij meer ontspannen en gaat lekkerder lopen.

Buiten kan hij echt poepen van de stress (het is letterlijk een bangeschijt). Hij kan op een ritje van twee uur gerust 10 keer poepen. Erg he?

ja best wel, gelukkig is die van mij ook niet zo erg ;)
ik ben in elk geval gerust gesteld omdat het gewoon normale ontlastig is :P

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:08

Toen ik fanatiek met lessen begon poepte mijn paard ook vaak waarschijnlijk door de spieren die zij meer en anders ging gebruiken. Na een tijdje werd het minder en nu poept ze bijna niet meer tijdens het rijden in de bak.