rij dipje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

rij dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 17:05

de laatste tijd gaat het echt ontzettend klote met het rijden tussen mij en mijn pony.
dan heb ik het over dressuur. bij iedere hoek moet ie even schrikken en hij loopt voor geen enkele meter nagevelijk.
ik vraag gewoon rustig stelling en ontspan me dan, maar als ik ook maar een beetje vraag gaat ie meteen met zijn koppie omhoog alsof ik hem keihard in zijn mond loop te zagen.. ik heb verder wel goed les en mijn instructrise lukt het opzig wel hem gewoon fatsoenlijk aan de teugel te rijden, maar al doe ik het zelfde als haar het lukt mij gewoon niet meer. :(:) ik heb het gevoel dat ie er geen plezier meer in heeft, met aansporen doet ie ook meteen zijn oren plat in zijn nek enzo.. hij loopt kortom heel gespannen en ik weet er eigenlijk geen oplossing voor.. zal best tijdelijk kunnen zijn maar ik kan zo niet verder. vandaag ben ik uit wanhoop gewoon gestopt en maar een beetje gaan springen. wat moet ik anders!?
ik weet best dat het aan mij ligt, maar weet niet wat ik eraan moet doen.. wellicht hebben jullie tips?

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:09

Wat zegt je intructise d'r van?
Wel behoorlijke kloten. :(:)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:10

Rij je altijd dressuur of doe je ook andere dingen?

Ik zou eerst toch eens laten controleren of het niets medisch is (bvb last van zijn tanden of rug?) en als het niet medisch is, is het misschien leuk voor je pony om wat afwisseling te bieden. Bvb. wat grondwerk, eens een sprongetje, buiten rijden, afhankelijk van wat je pony leuk vindt!

Maar eerst zien dat je zeker bent dat het niets medisch is, want als het iets medisch is, moet je zorgen dat dat eerst opgelost wordt.

Amadeo

Re: rij dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:13

Misschien is ie er gewoon even klaar mee. Misschien kun je wel tijdelijk elders rijden, of even andere dingen doen, springen, buitenrijden, longeren, wat vaker een rust dag. Ik had dit ook wel in periodes met mijn pony vroeger. Op de een of andere manier ging die fase wel weer over, maar leuk was het niet. Hoe ging het in de periode daarvoor dan? Wat deden jullie en had hij toen in relatief korte periode vrij veel geleerd en was hij tot vrij grote verbeteringen gekomen? Want dat kan het ook zijn, dat hij toen opeens 3 passen vooruit ging en nu even rust nodig heeft, pas op de plaats zeg maar.....

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:21

Rijdipjes zijn rot, heb er nu zelf ook weer 1.

Die van ons komt omdat het weer slechter word, mijn paard reageert nogal gevoelig op de overgangen van het weer. Komt wel weer goed dus :).

Het valt me op dat je nogal over het 'aan de teugel' praat, mijn tip is om hier niet op te gaan focussen, het komt vanzelf wel, het is namelijk geen kunstje wat een paard kan verleren.

Hoe liep hij tijdens het springen? :) Was het toen ook elke hoek schrikken en oren plat in de nek als je aanspoorde? Heeft hij ander voer gekregen, staat hij nu meer op stal, was hij in de omgang nog we hetzelfde als anders?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:20

@ lysanno, ik krijg de ene week springen en de andere week dressuur. het is dus sinds een week of 2 zo dat ie zo is zeg maar, vrijdag heb ik weer les en ben benieuwd wat ze ervan gaat zeggen! :)

@bijke, ik spring ook vaak met hem, of ga naar buiten, bossen door, vrijheidsdressuur enzo, dus daar ligt het vast niet aan, ik kijk het even aan en wacht wat de instructrice ervan zegt, die heeft er alle tijden nog meer verstand van als dat ik heb :)

@ amadeo, tja ik rijd hem nu wat minder, wellicht dat het hieraanligt. hij heeft namelijk best veel beweging nodig dus dit kan ook een optie zijn :) !

@ plaisir, ik bedoel met nagavelijk en dergelijke meer ontspanning, dat heeft hij niet en loopt erg met zijn koppie in de lucht, dat is natuurlijk erg irritant! met springen is die ook wel schrikkerig enzo maar daar kan die meer ontspanning en plezier uithalen denk ik zo. qua overgang is er eigenlijk niets veranderd.
dankjullie voor jullie reacties :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:23

Is er met jouwzelf ook iets verandert? Ben je misschien laatst zelf van iets geschrokken in een hoek, of hem behoorlijk hebt doorgevraagd in een hoek? Misschien een (erg) duidelijke beenhulp in een hoek? Of een kleine verandering in de bak die als 'levensgevaarlijk' word beschouwd.
Vaak ligt het niet aan de onwil van een paard, want deze reageert vanuit instinct en waarvan hij denkt wat een goede reactie van de ruiter oplevert.
Helpt je instructrice je er doorheen?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:33

@avalon. ik houd mijn binnenbeen er meer bij in die hoek en laat hem extra naar binnenkijken uiteraard. maar dat is nog al logisch.
ik weet dat het aan mij ligt ;)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:36

Heb je al eens laten kijken of het zadel nog wel goed ligt. Of er misschien haken op zn kiezen zitten dat soort dingen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:48

zadel ligt goed. haken weet ik niet.. ik denk het niet dan zou hij er wel heftiger op reageren denk ik?
hij eet gewoon normaal/goed/veel :P
niet dat ik er een expert in ben ofzo hoor. maar ik denk niet dat het iets medisch is. Ik denk dat we gewoon in een lastigere fase zitten. bedankt!

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:43

zorg dat je veel afwisseling in je rijden hebt, buitenrit, springen, longeren, andere omgeving.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:04

Misschien je eigen verwachtingspatroon tijdelijk even een stukje lager leggen. ;)

Als het even niet zo lekker gaat, dan is dat balen. Je weet dat je pony het in de lessen wel kan en grote kans dat je het zelf toch wat gaat forceren. Dan heb je zelf meer spanning en dat breng je over op je pony, waardoor deze ook meer gespannen wordt en je vast komt te zitten door al die spanning.

Even wat vaker lessen om hier doorheen te komen is een optie (dan heb je iemand die op tijd de juiste aanwijzingen geeft). En verder als je zelf rijdt wat minder focus op aan de teugel en het resultaat wat je in de lessen behaalt.

Zorg dat je een paar keer het rijden goed afsluit en je pony kan belonen, zo houd je het rijden voor jezelf en je pony leuk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:38

Misschien een dagje vrij in de week! En idd veel afwisseling wil ook wel helpen en je vooral niet blindstaren op nageeflijk etc, dan ga je gewoon ff wat anders doen, en later weer een stukje proberen nageeflijk te zijn! :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:45

Ik ga mee in de tips die al genoemd zijn maar wil toch nog een ding explicet benadrukken.

"Aan de teugel rijden" is geen kunstje wat je beheerst wanneer je pony in de krul loopt. Dit is een proces wat je door maakt en bereikt als er meerdere factoren in balans zijn. Zolas jij het nu omschrijft baal je er gewoon van dat je pony niet met zn koppie op de plek loopt, maar ik zou eens je hele pony onder de loep nemen en kijken of het niet ergens anders aan schort: Huisvesting, variatie in werk, lichamelijke klachten, weersveranderingen, enz. Je moet dit niet zien als een aanval, maar er is zoveel meer dan alleen dat koppie..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:11

dat zeg ik toch ook niet. mij gaat het over de ontspanning dat hij alleen maar met zn koppie hoog in delucht loopt. dus geen ontspanning. dat vind ik het ergste.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:43

Er wel is aan gedacht dat misschien een masseur,een fysio of waar je zelf baat bij hebt er bij te halen.
Misschien is dat de uitkomst om je paard gewoon is na te laten kijken.
Dan is je probleem misschien opgelost.
Ik heb erg veel baat bij een fysio!
Werkt bij mij altijd erg goed. En weet je ook zeker dat je zadel goed past?

In iedergeval heel veel succes met je probleem!! Y;(

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:50

Daarom vroeg ik het ook al. Ik ben zelf paardensportmasseuse en vaak komen deze klachten doordat er bijv een zadel niet goed ligt of omdat de ruiter een wat langere tijd door gereden heeft terwijl er al vage klachten waren. Maar zowiezo is vaker les goed dan kun je het zelf met de instrukteur bekijken wat misschien het euvel is.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:35

zadel ligt idd wat scheef. hier kan het aanliggen. we laten er binnenkort na kijken. bedankt! :)

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:45

Het is natuurlijk moeilijk een antwoord te vinden voor dit probleem gezien er veel verschillende factoren beinvloedend kunnen zijn.
.....Wat voor ras is jouw pony ? Hoe oud is hij en wat is er vroeger allemaal mee gedaan? Hoe groot is hij en wat voor bouw? Dan is het ook niet onbelangrijk in wat voor periode jij in je leven bent. Hoe oud ben je....studie of werkstress..Sta je op een grote pensionstal of manege met veel anderen die naar je kijken of heb je hem thuis staan...etcetc.

Aller belangrijkste is natuurlijk medisch in orde en de juiste Instructie!!! Wat rijdt jouw instructrice zelf, wat is haar achtergrond? Al met al...zo veel verschillende faktoren!

Punt blijft: Zowel Pony en ruiter moeten plezier hebben in het rijden. Dat het de ene dag moeilijker is dan de andere hoort bij het leerproces. Als beiden plezier hebben is ontspanning vanzelfsprekend.

Succes Joyce
(hyves joycedereiziger)

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:33

Ik ken het ik maak dus precies hezelfde mee. Ik reed op een paard dat redelijk dominant is en ik dacht dat ik hem eindelijk onder controle had en de laatste tijd lukt het mij gewoon niet meer. Juist gelijk je zegt als ik aanspoo hup die oren plat en willen bokken enzo. het is juist hetzelfde als bij jou. Ik vond het gewoon niet fijn meer om te rijden omdat ik zag dat het bij andere wel lukte en bij mij niet. Dus heb ik nu even op een ander paard gereden en volgende week ga ik het nog eens proberen om op hem te rijden . ben benieuwd.