Ik geef springles aan kindjes. Nu zit er jongentje in mijn les die ik het niet aan zijn verstand gebracht krijg dat hij boven de sprong in verlichte zit moet gaan zitten. Voor de sprong gaat hij naar voor, en op de sprong gaat hij zitten en trekt aan zijn teugels. Ik heb al allerlei trukjes geprobeerd, zadel vasthouden, manen vastnemen, zeggen welk moment hij naarvoor moet zitten, enzovoort, maar niks werkt. Zelfs niet als ik zeg dat hij zijn pony pijn doet... Heeft er iemand mss andere trukjes die ik zou kunnen proberen?
Veel in verlichte zit oefenen. Wij mochten vroeger ook pas springen als wij een paar rondjes in galop in verlichte zit konden blijven zitten (zonder teugels vast te houden). Daarna (veel) balkjes draven in verlichte zit, en dan pas een klein kruisje springen.
Mijn advies, balkjes met hem gaan draven in verlichte zit. gaat dat goed, het laatste balkje opbouwen tot kruisje.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 30-09-09 12:17
Balkjes laten draven in verlichte zit, en dan een sprongetje? Dan is hij in verlichte zit, maarja of hij daar blijft...
Kun je het niet zo doen anders... Dat hij moet doen alsof er een punaise op zijn zadel zit. Bij kinderen werkt dat soort dingen vaak, dan kunnen ze zich er wat bij voorstellen. Of ernaast lopen, en hem laten voelen hoe het moet door hem vast te houden?
Ik sluit me aan bij Brainless. Daarnaast is het wel belangrijk dat je de gedachten en inlevingsvermogen van kinderen kunt prikkelen. Soms met de uitleg van hele andere dingen toch op het gewenste uitkomen.
waarschijnlijk kan hij zijn balans niet goed houden. Heb je al eens geprobeert te lichtrijden in de galop? in het ritme van de galop, dus bij een sprong staan en bij de volgende sprong zitten enz... Is goed voor je balans en het is ook nog eens heel grappig. of zonder teugels proberen, knoop in de teugel en dan armen spreiden of zwaaien naar t publiek. succes ermee;)
Spelletje van maken. Zijn zadel is een meertje vol met hongerige krokodilletjes en als zijn billen het zadel raken dan bijten ze 'm in zijn kont (woord kont ook keer gebruiken, vinden kids grappig). En dan spelletje van maken dat hij een vliegtuigje is (meteen mooi excuus voor evenwichtsoefeningen boven de balkjes om met armen wijd te laten rijden) en hij boven de balkjes over dat meertje heen vliegt... Uiteraard maakt het vliegtuigje als 'ie over het meer is een keer een stuiterende noodlanding op gras (stukje lichtrijden dus ) maar dan komt er tóch weer water en Aaaaaarrrchhhh daar zijn de krokodillen weer dus omHOOG met dat vliegtuig!!! Dat werk