Conditie AFBOUWEN !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Conditie AFBOUWEN !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 20:20

heey bokkers

ik hoop dat het hier goed staat ik kon niet vinden waar het wel hoorde
maar ik heb en vraag,
hoe bouw ik de conditie van mijn paardje af?

Hij heeft zijn leeftijd nu gewoon bereikt is 21 jaartjes,
ik heb er jaren plezier van gehad, maar met wedstrijden wordt het gewoon minder, heeft minder plezier in het rijden gekregen omdat het allemaal moeilijk en zwaarder is voor hem, en sinds mijn nieuwe opleiding kom ik er gewoon niet aan toe om 2 paarden te rijden, en de eigenaar en ik hebben beiden besloten geen verzorger bij te nemen, want dan moet hij weer opnieuw beginnen met het niveau waar hij nu is, en zich weer aanpassen, door alle omstandigheden vroeger heeft hij al zoveel mensjes op zijn rug gehad, dat ik hem nu gewoon het liefste laat genieten van alles en gewoon zo af en toe een lekkere bosrit, wandelen en een paar keer rijden,

hij rijd met mij nu 6x in de week, door de week 1 uur per dag en zaterdags 2½ uurtjes ( ivm heen stappen naar de les, 1½ uur rijden en weer terug stappen) en zondags stilstaand of wandelen,
maar hoe bouw ik het voor hem netjes af, zodat hij niet in een depressie valt en gewoon een fijn grasmaai leventje krijgt,
hoop dat het duidelijk is,

groetjes Patricia

Pluttersput

Re: Conditie AFBOUWEN !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:23

Ik denk dat je gewoon minder moet gaan rijden :) Bijvoorbeeld 1 uurtje minder, en dan verder afbouwen. Kijk gewoon hoeveel je paard leuk vind om te blijven doen, en houd het daarop :)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:25

Pluttersput schreef:
Ik denk dat je gewoon minder moet gaan rijden :) Bijvoorbeeld 1 uurtje minder, en dan verder afbouwen. Kijk gewoon hoeveel je paard leuk vind om te blijven doen, en houd het daarop :)

Hier sluit ik me bij aan.
Goed dat je hier aan denkt, :) heel veel bouwen dit niet af..

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 20:28

bedankt voor de reacitie,

maar het moeilijste is het nu juist, hij vind alles best, en laat dus slecht merken wat hij leuk of stom vind, hij doet overal zijn best voor, maar ik had er ook aan zitten denken 1 uur minder te rijden in de week en dan 2 weken volhouden en weer een uurtje minder rijden, zou dat werken denken jullie?

idd je hoort veel mensen die ineens stoppen met het paard, Gladstone loopt eigenlijk helemaal niet zo heel veel uurtjes of dingen maar toch, vind wel zo eerlijk voor zijn lichaampje, de dingen af te bouwen, hoe weinig hij eigenlijk ook wat doet,

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:30

ik zou niet op de een op andere dag stoppen, daar krijg je
snel de maandagsziekte mee,
Ik zou , je rijd nu 6 x per dag en zondag lekker wandelen.
Ik zou dan van die alledaagse uurtje rijden een kwartiertje minderen,
en ja, je les, daar zou ik mee stoppen, teminste als je het een beetje
wil afkappen.
En dan langzamer hand elke keer 5 minuten afbouwen, elke 1 a 2 weken weer
en dan kom je vanzelf bij het eindpunt

veel succes!
(en denk er aan, geen dagen overslaan want dan krijg je zeer zeker kans op die enge aandoening!!)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:30

Misty2001 schreef:
bedankt voor de reacitie,

maar het moeilijste is het nu juist, hij vind alles best, en laat dus slecht merken wat hij leuk of stom vind, hij doet overal zijn best voor, maar ik had er ook aan zitten denken 1 uur minder te rijden in de week en dan 2 weken volhouden en weer een uurtje minder rijden, zou dat werken denken jullie?

idd je hoort veel mensen die ineens stoppen met het paard, Gladstone loopt eigenlijk helemaal niet zo heel veel uurtjes of dingen maar toch, vind wel zo eerlijk voor zijn lichaampje, de dingen af te bouwen, hoe weinig hij eigenlijk ook wat doet,

nee, lees mijn reactie, niet snel een uurtje ;) rustig afbouwen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:34

Wel de hoeveelheid inspanning afbouwen, maar niet de hoeveelheid aandacht. Laat hem wat doen wat hem ook geestelijk bezig houd. En zorg dat hij elke dag even in handen is, doe dan even wat oefeningetjes (halthouden, pasje achterwaarts, zich aanpassen aan jouw tempo, VD, simpele stretchoefeningen, etc.), geef iets lekkers/gedeelte dagrantsoen brok.

Wat rijden betreft kan je het aantal keren afbouwend halveren, helemaal stoppen is voor een ouder paard vaak funest, soepel houden en wat basisbespiering houden hem langer gezond.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:26

Van plotseling/snel afbouwen krijgen paarden geen maandagziekte, maar van een te snelle start na een periode van rust wel(tying-up). Van stoppen loopt het paard in principe geen schade van op (tenzij het een sporthart heeft). Het gebeurt vaak genoeg dat paarden door een blessure plotseling stil moeten staan.
Het kan zijn dat je paard bij 'pensioen' niet om kan gaan met verveling o.i.d. (al blijk uit je verhaal dat het paard geen 'enthousiaste feedback :+ geeft)
Het kan ook zo zijn dat je paard weer enthousiaster wordt als er iets minder vaak iets van hem wordt gevraagd.
Het lijkt me wel goed om het idd rustig af te bouwen als het kan. Je kunt ook extra rustdagen inbouwen.
Weet wel dat rust roest in veel gevallen. En eerst helemaal stil zetten op z'n 22e en dan na een aantal maanden weer opnieuw beginnen is ook een hele klus voor een ouder paard. Op een rustiger tempo en frequentie doorrijden kan geen kwaad. Ik rijd mij 25-jarige 1 a 2 keer per week 1 a 1,5 uur, dat kan hij prima aan.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:15

Het afbouwen van een ouder wordend paard zou ik ook in het rijden zelf goed opletten.
Daar bedoel ik mee, wel veel stapwerk, en draf en galop steeds iets gaan minderen in het rijden.
En krachtvoer gaan minderen, of bij Rene Wielens speciaal voer halen.Voor paarden die ouder worden en minder werken.
Wel veel ruwvoer blijven voeren en vitamines.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:32

Het belangrijkste is dat je tegelijkertijd met het afbouwen van rijden, het voer afbouwd. Het paard heeft minder energie nodig en dus moet je hem minder voer geven. (Natuurlijk wel afhankelijk van wat hij nu krijgt en wat hij nodig heeft voor normaal onderhoud van zijn lichaam)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:21

heey,

els bedankt, :D,
ik heb het helemaal laten uitzoeken en heb idd rene gevraagt voor en goede afronding, :D,
Glady had al 18+ brokken en die zijn we al aan het verminderen, hij krijgt nog wel veel hooi om nog wel een wat meer vet aan de botjes te krijgen, maar de brokjes worden al minder en had vandaag mijn laatste les, dus ik ga na volgend weekend minderen met conditie, (11e nog en onderlingetje)
maar nu ik een het minderen ben, komt de winter eraan, en heb ik geen binnenbak is het dan erg als het zo erg vies en slecht weer is, een dag over te slaan met rijden? terwijl ik dan aan het minderen ben??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:28

Ik raad inderdaad ook aan van dan een uurtje minder, dan wat minder intensief enzovoorts. Ik heb mijn merrie van nu 20 'plots' moeten stilzetten. Van elke dag 2x rijden, 2x buitenwandelen en 2 tot 3x longeren naar... Totaal niets! Ze heeft 2 maanden direct moeten stilstaan (gewoon weidegang) en bleek dat ze daarna enkel nog stapvoets gereden mag worden heel af en toe. En het heeft haar geen goed gedaan... Van een gelukkig rond paard, ging ze naar een zielig hoopje vlees op de wei... Nu gaat het STUKKEN beter, maar ik kan alleen zeggen, nooit direct stoppen!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:51

Ben ik dan de enige die zich afvraagt waarom je een paard van 21 met pensioen stuurt? Waarom zou je er geen verzorgstertje voor zoeken die lekker recreatief met hem aan de gang gaan, met 21 is een paard nog lang niet afgeschreven. Dat je niet fanatiek meer aan de wedstrijden gaat kan ik inkomen, maar om zo'n beestje nu al met pensioen te sturen vind ik nogal overdreven.

*edit* Voor zover ik het begrijp uit het verhaal van TS is er lichamelijk niets aan de hand, alleen het wedstrijdrijden wil niet meer zo.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 03-10-09 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:52

Misty2001:
Nee hoor! Het is niet zo erg als je door het slechte weer wat minder doet want dat slechte weer is voor je paardje ook niet gezond.
Als je dan weer wel rijd de tijd neemt voor de stap, en het beste over de rug stappen voorwaarts neerwaarts. *D

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:50

hyppolyte schreef:
Ben ik dan de enige die zich afvraagt waarom je een paard van 21 met pensioen stuurt? Waarom zou je er geen verzorgstertje voor zoeken die lekker recreatief met hem aan de gang gaan, met 21 is een paard nog lang niet afgeschreven. Dat je niet fanatiek meer aan de wedstrijden gaat kan ik inkomen, maar om zo'n beestje nu al met pensioen te sturen vind ik nogal overdreven.

*edit* Voor zover ik het begrijp uit het verhaal van TS is er lichamelijk niets aan de hand, alleen het wedstrijdrijden wil niet meer zo.

ik snap jou volkomen, en zo dacht ik er altijd ook over, toen ik besloot met de ander verder te gaan,
en ik ben ook een anderhalve maand lang opzoek gegaan naar mensen en wezen proberen met mensen,
maar Glady genoot daar niet van, werd alleen maar depressiever en ging meer in een hoekje zich afsluiten,
en toen ging ik er ook over nadenken, hij heeft bijna zijn hele leven lang verzorgertjes gehad, en steeds weer opnieuw moeten beginnen omdat de verzorgertjes niet op dat niveau reden, en dus vind hij het begin gebeuren absoluut niet leuk meer, hij wil lekker kunnen werken maar wel vriendelijk en alle mensen die erop heb gehad van beginner tot gevordere, voelde ik me niet blij mee en hij ook niet, het klikte gewoon niet hoe leuk de mensen het ook vonden, Hij moet dan WEER opnieuw beginnen omdat de mensen het paard niet kennen, en hij nu mijn rijhand-houding gewent is en niet meer wil veranderen,
hoe graag ik ook verder met hem wil, het kan gewoon niet meer, ik zit met opleiding en met lange en late tijden en ik wil verder in de sport komen door met de andere te gaan trainen en die vergt ook veel engerie en tijd,
ik heb wel besloten hem nog 1 of 2 dagen in de week te blijven rijden, zodat Nelson wat rustdaagjes heeft en ik Glady kan rijden, maar niet intensief meer, hij houd dat niet meer vol,
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ik vind het moeilijk te vertellen hoe het allemaal zit,
en het klopt ook inderdaad dat hij niets mankeert maar de wedstrijden gewoon niet meer kan volhouden, en aan zijn leeftijd ligt het ook zeker niet, maar wel als je denk dat hij bijna 15 jaar lang verzorger heeft gehad en steeds weer opnieu moet beginnen en dan is 21 jaar best lang, en om hem nu WEER om te laten schakelen na alles wat er gebeurt is en ook met mij en hem dan is het voor hem niet eerlijk meer,
hij geniet niet zo van dressuur rijden, maar van springen ook niet meer omdat hij gewoon de rek en energie niet voor heeft, en recreatief is zeker wat voor hem, maar dat wil ik dan die 2 daagjes in de week blijven doen,

@els,
bedankt voor je reacties, aan jou heb ik wat hihi, jij snap mij volkomen,
maar ik rijd hem eingelijk altijd al wel lekker door zijn rug, dat is waar ik altijd mee bezig ben en gaat het goed doe ik stapje verder, maarja ik vind uitleggen zo moeilijk je zou het eigenlijk moeten meemaken :o

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:01

Je doet het heel eerlijk tegen over je Glady.
Ik heb je in Buurse zien rijden en hij had veel plezier in het springen, je hebt hem heel eerlijk in het parcours gereden.
Was mooi om te zien.
Met Nelson gaat het ook wel goedkomen het is wel een ander type paard maar ik denk dat het jou wel gaat lukken.
Succes zondag met het springen. *D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:51

Oh, dus je blijft hem gewoon 1 of 2 keer per week rijden, ik dacht dat je hem echt helemaal met pensioen zou zetten, dat vond ik nogal overdreven. Als je hem gewoon recreatief blijft rijden is dat toch ook prima, maar ik dacht dus aan een verzorger om recreatief te gaan rijden, dan hoef je niet vreselijk veel bezig met de technische kant, ik zou dan ook niet voor wedstrijden gaan, maar gewoon een ruitertje die hem nog leuk rond kan blijven rijden, beetje boscrossen ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat ie daar depri van zou worden.
Van wat ik nu van je begrijp is dat je nog steeds op zoek bent geweest naar iemand die ook dressuurmatig met hem aan de gang gaat en op niveau rijdt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:19

Mijn pony is 18,5 inmiddels, en heeft al spat vanaf dat hij een jaar of 12 is, en sindsdien wordt hij soms enkele weken niet gereden, tot zo'n 3 of 4 keer per week als hij wat meer opgepakt wordt vanwege omstandigheden.

In de bak rijden vind hij ook niet zo bijzonder, maar 2 a 3x per week een half uurtje dioet hij prima op recreatief niveau, en buitenritjes red hij een uurtje ook nog prima op zijn basisconditie.
Ik denk dat als je het aantal keren in de week rijden een beetje afbouwt door tussendoor vaker een rustdag te geven, bijvoorbeeld eerst terug naar een paar weken om de dag rijden ipv 6 dagen per week, en dan naar 2x per week wat je ziet zitten, en hem verder wel elke dag even een knuffel geven en wat aandacht, of een poetsbeurt, dat het best wel moet lukken zonder dat hij in een dip komt.

Mijn pony geniet in elk geval van de aandacht, en als we hem maximaal om de dag rijden, vind hij het ook leuk (vooral buiten). Als we teveel van hem vragen, wordt dat minder.

Succes ermee!