Stoelzit......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stoelzit......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:38

Ik rij nu bijna 7 jaar paard, en altijd al last gehad dat ik nogal naar een stoelzit neig.
Echt ontzettend irritant, ik wil weleens hoger dan een 6-je halen voor mijn zit :))
Iemand tips? Ik heb de beugels al erg lang trouwens... Ik hou gewoon mijn onderbenen teveel naar voren o.i.d., geen idee hoe ik het voor elkaar krijg. Als ik de beugels nog langer doe kan ik niet eens meer fatsoenlijk lichtrijden. Ik probeer wel mijn onderbenen verder naar achteren te doen, maar dan heb ik dus juist het gevoel dat ik naar voren kukel en dat is niet erg fijn :+

Iemand tips? Want ik ben het nu echt beu....

Raja

Re: Stoelzit......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:42

je moet niet bezig zijn met je onderbeen, maar met je bovenbeen!
ja bovenbeen komt te horizontaal, waardoor je dus in de stoelzit komt.

Probeer je bovenbeen lang te maken.
Ontspannen en naar beneden laten hangen.

Probeer dat eerst eens gewoon in stap, en doe je beugels uit.
Lekker laten hangen die benen.

Heb je dan een beetje meer gevoel, probeer je je beugels weer in te doen, zonder dat je daarbij je benen op gaat tillen.

Kantel je bekken naar voren, kont onder je lijf.
Schouder, heup, knie en hak op 1 lijn.

Nu wet ik niet op wat een zadel je zit, dan kan ook nog meespelen.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:44

Raja schreef:
je moet niet bezig zijn met je onderbeen, maar met je bovenbeen!
ja bovenbeen komt te horizontaal, waardoor je dus in de stoelzit komt.

Probeer je bovenbeen lang te maken.
Ontspannen en naar beneden laten hangen.

Probeer dat eerst eens gewoon in stap, en doe je beugels uit.
Lekker laten hangen die benen.

Heb je dan een beetje meer gevoel, probeer je je beugels weer in te doen, zonder dat je daarbij je benen op gaat tillen.

Kantel je bekken naar voren, kont onder je lijf.
Schouder, heup, knie en hak op 1 lijn.

Nu wet ik niet op wat een zadel je zit, dan kan ook nog meespelen.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Heel erg bedankt!
Het is op een manege dus heb ik niet veel keus wat zadels betreft. Wel merk ik dat een dressuurzadel fijner zit, maar het zijn voornamelijk vzh-zadels die ze hebben dus ja :D
Maar ik zal eens kijken of dit helpt :j

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:17

Ok,
in een dressuur zade kun je idd makkelijker je bovenbeen lang maken.
In een vzh zadel heb je idd al sneller de neiging om in de stoelzit te komen, maar ook in een VZH zedal moet het lukken ;)
Succes ermee!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:26

Als eerste vroeg ik me idd ook af wat voor zadel je had, want 9 van de 10x bepaalt dat ook je zit. Maar ikz ie dat je op een manege rijdt, dan kun je er helaas niet veel aan veranderen.

Ik ga mee met Raja's tips... maar vraag daarnaast je instructrice om ze je er op blijft hameren dat je goed moet blijven zitten. Ga desnoods ff halthouden, laaat je weer in de goede houding helpen en rijdt weer verder.

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:41

iemand aan de kant zetten die je er constant aan helpt herrinneren, anderc zadel wil ook wel eens helpen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:43

Ik zou juist mijn beugels korter maken, zelf wel ietsje naar voren gaan zitten
(niet overdreven natuurlijk, maar een paar centimeter) dan zul je al merken dat
je benen vanzelf iets meer naar achteren gaan.

Je rijdt op een manege, vraag aan je instructeur eens een uurtje balansoefeningen
te doen, bijvoorbeeld sta-sta-zit, sta-sta-zit of probeer eens tijdens het draven in
de beugels te blijven staan. Als je dat gaat lukken denk ik dat je al een heel stuk verbeterd
bent met je zit :)

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:55

richrijden zonder beugels is ook een goede oefening

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:59

Bij lichtrijden zonder beugels heb je weer als nadeel dat je
gaat klemmen ;)

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:22

Aahh zo'n probleem heb ik ook gehad ^^
Ik zou het vragen aan een lesgever (:

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:15

ik heb het geleerd door een elastiek of touwtje van de beugel of beugelriem aan de singelstoot.
dan kun je niet meer verder naar voren met je benen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:35

melle_odet schreef:
ik heb het geleerd door een elastiek of touwtje van de beugel of beugelriem aan de singelstoot.
dan kun je niet meer verder naar voren met je benen

Met als nadeel dat als je paard opzij springt of van kiet gaat dat je dus ook je eigen balans niet meer kunt houden met je onwennige nieuwe zit. :+

*Denkt even terug aan alle eigen wanhopige pogingen bij de zitlessen en tips daarvan...*

Ik zou zelf beginnen met kijken op welke plaats je zit in het zadel. Veel ruiters zitten te ver op de lepel. Laat iemand even meekijken of jij echt wel in het diepste punt zit.

Als je op de juiste plaats zit, even op je *doos* gaan zitten (voor je zitbeenknobbels) en terugrollen tot je je zitbeenknobbels voelt, eventueel een paar keer rollen van de positie voor je zitbeenknobbels tot de positie achter je zitbeenknobbels tot je gevonden hebt hoe je er echt OP zit. Dit kun je van te voren al oefenen op een harde stoel. Laat het maar checken, als je ervoor of erachter zit kan iemand je gemakkelijk uit balans duwen.

Als je bekken recht staat: Dan je bovenbeen van het zadel af halen naar de zijkant, vanuit je heup naar achter brengen en terug aanleggen tot je heup/knie/enkel onder elkaar liggen.

Probeer onder het rijden een U te maken in je zit, dan ga je niet met je knieen klemmen en je bovenbeen optrekken waarmee je jezelf terug in die stoelzit kunt zetten. Want het irritante is dat je stilstaand goed kunt zitten en al rijdend lekker comfortabel in je oude verkeerde houding gaat zitten :+

Het is wel even wennen, maar probeer je gevoel uit te schakelen tot je gevoel gewend is aan je nieuwe zit.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:39

Ik denk dat de spieren in jouw heupen te kort zijn.
Dit kun je oefenen door eerst aan het aanrecht te gaan staan (als een soort van barre bij ballet) en dan je enkel te pakken met je hand en je bovenbeen en de spier aan de voorkant van je heupen op te rekken. Dit doe je met elk been elke dag 30 seconden en dan even losschudden.
Na een week ga je dit doen op het paard. Met één hand pak je de kamer van het zadel vast en met de ander pak je je enkel. Flink je knie naar de grond duwen en na 20 seconden je onderbeen (dus niet je bovenbeen) rustig laten zakken, probeer enkel je tenen op te tillen om in de beugel te kunnen.
Dit doe je ook met je andere been.
Na een tijdje gaan je benen mooi afhangen, in élk zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:39

Iedereen heel erg bedankt :j Ga het zeker proberen!