Jong paard schudt met hoofd bij aannemen teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Jong paard schudt met hoofd bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 12:24

Alhoewel mijn 4,5 jarig paard na 1 jaar grondwerk en veel wandelen, een geweldig braaf paard is om buiten te rijden en erg leergierig is, blijf ik tegen een bepaald probleem aanlopen, waar ik jullie advies nodig hebt. Omdat ik rustig aan met deze arabier doe, stappen en draven we alleen buiten en in de bak. Aan de galop zijn we nog niet aan toe. Mijn paard is sinds 3 maanden gewend aan een ruiter. Ik rijd 1x per week een uur buiten met mijn paard, 2x per week een half uur dressuurles, 2x per week loopt hij aan de dubbele longe voor een half uur en 1x per week doe ik met hem grondwerk/beleefdheid/schriktraining. Onafhankelijk of ik met een enkel gebroken/dubbel gebroken bit of sidepull rijd, buiten in het bos of in de bak, bij het draven gooit mijn paard zijn hoofd in de lucht, schudt veel en daar worden we beide heel onrustig van. Bij de dubbellonge doet hij dit niet. Zodra ik iets meer vraag, wordt het alleen maar erger. Zijn tanden zijn vorige week nagekeken. Mijn rijlerares raadt aan een paar keer met een hulpteugel te rijden, zodat mijn paard leert waar hij heen moet. Zelf denk ik, dat het misschien aan het zadel kan liggen, maar volgens mij lígt het goed. Ga dit ook nog laten nakijken. Stel, dat dat de oorzaak niet is, welke oefeningen zou ik het best kunnen doen of wat kan ik nog onderzoeken of uitproberen?

midgie

Re: Jong paard schudt met hoofd bij aannemen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:17

Als jezelf vermoed dat het het zadel is, moet je het zeker even na laten kijken, wat doet hij als je zonder zadel rijd, of zonder bitje.

Zou zeker geen hulpteugels pakken, want jou hand is het gene wat voelt en dat doet een hulpteugel niet , dat is iets dwangmatig oplossen, eigenlijk zou een goeie instructrice dat niet mogen voorstellen is mijn mening, zij zou juist een oplossing zonder dat alles moeten aandragen, zij is tenslotte de deskundige.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:22

Ik ben nu ook bezig met groentje onder t zadel.
Die schud ook met zn hoofd met het rijden. Volgens mijn instructrice doet ie dit omdat hij niet voorwaarts denkt en wij lossen dit op door m naar voren te rijden, meer activer.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:09

karine, wat bedoel je precies met niet voorwaarts denken?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:14

Wat Karine zegt klopt. Rij dit paard voorwaarts, zo gaat ze het bit beter aannemen. En wordt ze als het ware naar het bit toe gereden (dus van achter naar voor).
Veel tempowisselingen rijden en actief aan het been maken.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 07:48

Bedankt voor de voorwaarts tip. Ga het meteen proberen, als ik zeker weet, dat hjet zadel ook goed ligt-

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:04

Vind het voorwaarts rijden ook een goeie tip.
Hoe rijd je paard los ? als je lang en laag begint lukt het mss beter zijn z'n spieren al lekker opgrekt.
Een hulpteugel kan je soms ook door een probleem heen helpen mits hij goed gebruikt word.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:05

En als de sodemieter een andere instructrice zoeken, Dit los je niet op met een hulpmiddel maar met de juiste manier van rijden. Probeer zelf de ontspanning te vinden bij het paard en ga het niet afdwingen.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:12

Aangezien hij het niet met longeren doet, kun je hem misschien eerst voor het rijden en kleine 5 minuutjes longeren en dan erop. Daarbij sluit ik me aan bij het achter naar voren rijden. edit: ik sluit me ook een beetje aan met het zoeken van een andere instructrice, maar goed.. ik weet niet wat haar overwegingen waren, ben er alleen persoonlijk niet echt een voorstander van. :o

Mijn paard gooide toen hij nog niet zo lang onder het zadel zat ook zijn hoofd omhoog. Het was bij hem gewoon een kwestie van evenwicht, wat hij moeilijk vond zodra ik op zijn rug ging zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:29

Hulpteugeltje kan best helpen hoor, waarom? Omdat ze daarbij wennen aan contact met het bit, zonder dat je als ruiter loopt te verprutsen (want als ze zo gooien is het moeilijk om op de juiste momenten contact te nemen en te lossen. ) Ik denk dat dit paard het juist moeilijk vindt om het bit aan te nemen en dan kom je niet eens toe aan laag instellen etc. :) Je moet ook eens uitproberen wat dit paard prettig vindt: een losse verbinding (zelfs geen contact) en proberen of je van achter bij kunt rijden op je been, of dat hij het fijner vindt als jijzelf een stabiel contact neemt waar je paard op kan leren vertrouwen. Paardje lijkt me bang voor onrustig contact en snapt niet dat hij het met het slaan met het hoofd zelf nog erger maakt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:36

En ik ga met Urielle mee :j
een hulpteugel, juist gebruikt en alles uitgesloten zoals zadel, kan net even dat zijn dat het paard ook begrijpt wat jij als ruiter wilt en bedoelt....

Gedult, heel veel gedult ... paard is jong, geef het paard ook de tijd om dingen te verwerken...
Paard is 3 maand onder de ruiter, dan zou ik hem zeker om de dag rust geven om alles te verwerken... dat werkt beter dan welek instructie dan ook :D

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:39

ik zou hem eens gaan longeren met een bijzetje, f

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:42

Als het paard het niet aan de longeer lijn doet denk ik toch echt dat het aan het zadel ligt
paard geeft aan dat er iets niet in orde is
Slechte instructie die dan een slof adviseerd
Daar gaat een (evt. slechtpassend) zadel niet beter van passen

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:55

Had dezelfde uitdaging. Inderdaad gewoon voorwaarts rijden en balans zoeken in het contact met de mond. Je handen iets naar voren, been geven en daarna weer oppakken. Dan wordt het vanzelf steeds minder. Het was bij mij helemaal weg, maar nu ik haar aan de teugel ga rijden wil ze het soms nog weleens doen omdat het haar 'even te veel wordt' (jaja, een merrie ;)). Gewoon even ruimte geven en weer oppakken. Weet niet of je hem nu al aan de teugel rijdt, maar je hebt kans dat als het straks weg is en je aan de teugel gaat rijden het in mindere mate terug komt.

Als je twijfelt of het aan je zadel ligt, dan zou ik dat zeker nakijken, maar dat hoeft het echt niet te zijn.

Ik zou hem zelf ook één of twee dagen rust geven in de week, maar dat heeft waarschijnlijk geen invloed op het hoofdschudden.

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:56

eerst idd dingen uitsluiten als zadel, tanden, rug ed.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:08

Is het paard al eens bij de tandarts geweest? Het meeste wisselen is nu achter de rug, maar haken, doppen, etc kunnen aanwezig zijn.
Het paard is net 3 maanden onder het zadel en moet nog een heel veel dingen wennen; een bit of bitloze optoming ( waarbij tandproblemen ook kunnen opspelen omdat de kaken niet goed over elkaar kunnen schuiven), een zadel, een ruiter en niet te vergeten het dier moet zijn eigen balans weer vinden in de 3 gangen en dat kost heel, veel tijd.
3 maanden is niets en je kan ook niet verlangen dat een dier in die tijd alles vlekkeloos doet/ begrijpt.
Een paard heeft ca. 2 a 3 jaar nodig om zijn rug en rest van zijn lijf optimaal onder het zadel te leren gebruiken, daarbij is dit dier ook nog een baby en nog lang niet volgroeid.
Geen hulpteugels gebruiken, zelfs geen "bijzetje". Rust en geduld nemen, paard en zadel na laten kijken, andere instructie zoeken die wel weet hoe een jong paard moet worden opgeleid.
In het rijden inderdaad voorwaarts houden met een licht teugelcontact, en je hoofdzakelijk op de stap en evt. een kort drafje/ galopje proberen, zonder daarbij teveel te vragen.
Arabieren kunnen slecht tegen teveel druk en zullen snel in protest gaan. Laat het dier goed nakijken en zoek iemand die ervaring heeft met jonge paarden en Arabieren in het algemeen.
Arabieren zijn hele fijne paarden maar super sensibel en als je eenmaal iets fout hebt gedaan zullen ze dat nooit meer vergeten of vergeven. Rust, geduld en precies weten wat je moet doen en wanneer, nooit teveel vragen, etc.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:02

Als je paard nog maar zo kort onder het zadel is, laat lekker hoog lopen met z'n hoofd :j
erst rechtrichten en evenwicht laten zoeken, laag en rond komt later wel.
je kunt van zo'n dier nog niet verwachten wat je van een meer getraind paard kan verwachten.
veel overgangen rijden, niet vechten of perse dat hoofd omlaag willen, maar van achteren naar voren rijden.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:05

Allemaal reute bedankt voor de tips. Tanden zijn dus 2 weken geleden nagekeken en niets zit in de weg. Heb inmiddels mijn arabier aan de dubbele longe gehad en daar ging alles reuze goed. Hij liep heel netjes voorwaarts-neerwaarts. Morgen komt iemand naar het zadel kijken en als dat goed is, ga ik weer een uurtje met hem buiten rijden en ga eens opletten, of hij minder schudt als ik meer voorwaarts rijd in de draf. Ik vraag absoluut niet met mijn hand, maar hij schudt zeer snel en daar wordt mijn hand onrustig van. Ik ga ook nog een keer overleggen met mijn instructrice.

Natuurlijk is mijn doel niet dit paard te verpesten. Hij is sensibel, heeft reeds veel geleerd en ik heb een zeer goed band met hem.
Maar ik wil graag tips voor dit probleem. Begrijp dat dit heel normaal kan zijn bij jonge paarden.

Misschien dat ik buiten met een martingaal kan rijden, zodat hij niet met zijn hoofd helemaal naar boven kan. Wat denken jullie hiervan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:24

Een martingaal zou je kunnen gebruiken, maar dat is ook alleen maar symptoom bestrijding. Het is soms erg lastig om er achter te komen waarom een paard iets doet ( of juist niet doet).
MIsschien is het beter om even de zadelpasvorm na te kijken en daarna pas andere maatregelen te gaan nemen.
Denk er wel om, als je zadel al een tijdje niet meer goed ligt kan je paard last van zijn rug/ hals hebben gekregen. Dit gaat dan niet meteen over met een ander zadel, misschien even een fysio/ ostheo/ manuele therapeuth er naar laten kijken, wat misschien ook geen slecht idee is als het zadel wel past.
Het is wel opvallend dat hij aan de dubbele longe geen problemen heeft, dan zou je toch gaan denken aan zadel/ rug.

Alle paarden zijn van nature scheef, ze goed in balans rijden ( ofwel de modeterm "rechtrichten") is zeer van belang. Soms heb je daar een extra "handje" bij nodig van een therapeuth.

Hulpteugels zullen, in ieder geval op de lange duur, geen oplossing bieden: dat is kortdurende symptoombestrijding! En de makkelijkste, ,maar uiteindellijk langste weg!

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:27

Voorwaarts rijden, het paard moet nog leren om het bit aan te nemen.. Hulpteugels kan altijd nog daarna, maar zou eerst dit toch maar eens proberen.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:50

Al eens aan een osteopaat/fisio ed gedacht? Mischien zit er iets niet lekker in zijn rug, en met het zadel erop verergerd dat natuurlijk. Als er niks met je zadel is zou ik hem toch eens na laten kijken, als je dat nog niet hebt gedaan natuurlijk.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:45

Het is overduidelijk een balans probleem (je paard doet het aan de dubbele longe niet)
Arabieren zijn zeer gevoelige paarden mi moet je je paard leren ipv in een natuurlijk evenwicht te lopen, in een rijkunstig evenwicht te lopen.
Dat doe je door je paard recht te richten.
Kijk eens op www.paardenrecht.org
Succes

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:55

Maar als je dus goed les krijgt zou het "rechtrichten" ( ik hou niet zo van die modetermen, want binnen de Klassieke Rijkunst is die balans het 1e waar je mee bezig bent en volgens mij de enige manier om je paard te rijden) zou dit geen probleem horen te zijn. Of zoals ik in mijn eerdere antwoord al zie; zoek goede instructie, en dat is moeilijk. Het best kan je dus iemand zoeken die klassiek/ academisch of voor mijn part les in "rechtrichten" geeft. Dan heb je in ieder geval iemand die vanuit de juiste basis met het paard werkt i.p.v. vaak tegen het paard!

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:09

Hallo,

Mijn paard ( ook 3 maanden onder het zadel ) doet precies hetzelfde als die van jou.
Ook ik heb alles na laten kijken maar geen oorzaak.

Nu heb ik (waarschijnlijk ,he tlijkt te helpen ) de oplossing gevonden.
Hij heeft namelijk onwijs veel spierpijn van het fijt dat er een ruiter op zit en hij dus andere spieren opeens gebruikt.
Hij heeft voorals last van spierpijn in zijn nek.

Oplossing:

- voor het rijden de nek een beetje masseren.
- Aan de teugel rijden ( toen ik dat vroeg aan mijn paardje ging hij heel erg schudden en wist ik gelijk dat het dus een spier probleem is. ) En dus even soor gezet soor het erge schudden door vragen om nageefelijk te lopen en wat denk je na 10 minuten niet meer geschud!!
- Longeren met passoa en dan op de laagste stand dus over zijn rug.
- Ook zal ik als ik jou was minder lang longeren. ( 20 minuten is lang genoeg )
Ik rij mijn paard nu 3 keer in de week 20 of 30 min. ligt eraan wanneer hij moe begint te worden en dus niet meer bij de les is. waarvan 1 keer prive les.
En ik longeer hem 1 keer daarbij/ of gaan balkjes draven voor 10 min.
Voor de rest gooi ik hem los of ga ik wandelen. En anders staat hij in de wei en/of in de padock met zijn maatje om te stoeien.

Maar vergeet niet het zadel na te laten kijken en eventueel op maat te laten maken. Ik heb ook een bit op maat laten adviseren en welke soort bit. Loopt hij al gelijk super op, veel beter dan het bit wat ik had.
Schudden kan ook zijn dat hij last heeft van zijn oren of dat zijn neusriem te laag zit of te strak.
Ook het kopstuk moet nagekeken worden of die niet te strak is.

En de laatse paar keer rij ik op deze manier en hij schud nog maar 1 of 2 keer in het begin totdat zijn spieren opgerekt zijn. ( heb er nog maar 2 keer erna gereden dus zit echt verbetering in )

Mocht het allemaal niet helpen kun je ene fhysio langs laten komen om te masseren en de blokkades eruit te halen.

Succes!