Okee, ik weet niet of dit een paardvriendelijke/eerlijke manier is, maar dit heb ik afgelopen les als aanwijzing gekregen.
Mijn pony zat helemaal vast aan de rechterkant. Bit tussen zijn kiezen, continu stelling naar links en kop in de lucht. Ik moest voltes op de rechterhand gaan rijden, en daarbij stelling naar binnen nemen. Hierbij moest ik met mijn buitenhand de pony op de volte houden, en mijn binnenhand naar binnen brengen. Van de hals af dus, naar het middelpunt van de cirkel toe zegmaar. Hier hoeft verder niet abnormaal veel druk op, gewoon rustig contact houden. Mijn pony had eventjes tijd nodig, maar na een paar rondjes boog ze als vanzelf in. Mooi ontspannen stelling naar binnen, hoofdje ontspannen naar beneden en ik heb de laatste tien minuten heerlijk ontspannen en rustig kunnen rijden. Nogmaals, ik weet niet hoe het kan dat mijn pony zo inboog, of het kwam omdat hij voor mijn hand wel moest inbuigen, of dat er een andere reden voor is. (Ik heb de kans niet gekregen dit na te vragen aangezien we een groepsles hadden.)
Nou goed, ik weet niet of je er wat aan hebt, ik zou het ook niet klakkeloos overnemen, maar bij mij heeft het in ieder geval enorm geholpen.