goed, hier het punt, vandaag mn vierjarige haf weer gelongeerd, met het nieuwe zadel wat ik gisteren gehaald heb (was al zadelmak enzo en had er al 2 keer opgezeten en mn stiefzoon ook 1 keer, maar niet gelopen ofzo alleen zitten en aan het zadel hangen om rustig op te bouwen)
vandaag mn stiefzoon mithchell er op gezet na het warm longeren (durf zelf niet
, en heb niemand die goed kan longeren dus dan moet er ik gelijk los op dat is geen goed idee naar mijn idee.) en ze was mega braaf... was zo trots op haar, zefs toen de buurvrouw ineens de hoge druk spuit aan zette gaf ze geen krimp, maar waar ik me over verbaasde, we hadden dus van elkaar wat dingen afgesproken als ik een commando gaf wat mitchell dan moest doen, spieren aanspannen als ik ho zei, aandrijven als ik aanspoorde, maar nu komt het, hij zat er net 1 rondje op en mn pony ging wat langzamer en ik geef commando doorstappen, en mitchell drijft aan met zn been, en ging prima ze ging weer doorlopen zoals het moest, en een rondje later ging ze stilstaan want ik legde wat uit aan mitchell en dreef haar daardoor niet voldoende voorwaarts (mijn schuld) en nog voor ik een commando gaf ofzo had mitchell al been gegeven en stapte ze alweer
dat hebben we even getest of het nou toeval was of niet maar ze deed het nog 12 keer daarna, zonder verdere commando's te geven snapte ze al dat ze op beendruk voorwaarts moest en dat bij de tweede keer al. stond er echt van te kijken...ook toen ik begon met longeren, ze had het nog nooit gedaan, de tweede keer dat ik het deed met haar snapte ze alles al, ze kon al meteen commando draf en stap en ho, en dat na 2 keer....
heb zoiets nog nooit meegemaakt, en heb al wel eens eerder 2 hafjes ingereden en een stukf of wat geleerd te longeren, maar geen een was zo snel leers als mn meissie.oja nog een vraag weet iemand nog wat dingen te doen als afwisseling? tijdens het longeren? train haar nu om de dag, dus 1 dag rust 1 dag werken enzovoort, soms ook 2 dagen rust, maar nooit 2 dagen achter elkaar werken, wil het rustig opbouwen, over 4 weken ga ik er zelf op rijden en dan ga ik ook les nemen, tot die tijd kunnen de basis knopjes er op gezet worden, maar mn pony verveeld zich gauw met longeren ze vind het saai, en geef eens toe als je zelf elke keer die rondjes moet sjokken word je ook niet blij van denk ik, wat kan ik doen als afwisseling?
ik moet haar wel longeren, los rijden gaat niet, ik doe nu om en om, de ene keer doe ik los longeren aan het halster, de andere keer met zadel enzo op (nu dus met ruiter) en de andere keer doe ik met bijzetteugels om haar lichtjes daar aan te laten wennen, dat moet ik nog opbouwen heb ik nog maar 2 keer gedaan. heb al geprobeerd balkjes neer te leggen maar dat vind ze niet zo grappig
loopt ze met een grote boog omheen en ze struikeld erover enzovoort en dan word ze heel chagerijnig, is juist wel goed voor haar evenwicht maar ze heeft er zo een hekel aan
wat kan ik dan doen, misschien beginnen met 1 balkje ? zodat het niet zo moeilijk is dat ze gelijk op 4 balkjes moet opletten? ik heb het idee dat ze juist doordat ze alles zo snel leert ook alles heel snel saai vind, en dat is best lastig eigenlijk je merkt echt dat ze dan na een paar keer lusteloos word, dan laat ze de oortjes en haar hoofdje hangen, nu met het rijden was ze weer alert en vrolijk en blij, omdat het nieuw was, ze doet graag nieuwe dingen, hoewel ze ook wel regelmatig buien heeft en niet wil komen als ik haar wil pakken dan loopt ze elke keer net steeds buiten mn bereik (vooral als ze net weer 2 keer achter elkaar hetzelfde heeft gedaan zoals saai longeren), maar als ik haar heb werkt ze wel braaf mee, en als ik iets nieuws heb gedaan zoals vandaag is ze de volgende keer wel weer makkelijk te pakken pff is best lastig zo een slim beest
het valt echt niet mee elke keer wat leuks te verzinnen wat ze misschien leuk vind en om het leuk te houden voor haar.ik wil ook nog wat vrijheidsdressuur met haar doen, maar dat pakt ze weer niet zo goed op, (kan ook aan mij liggen dat ik het verkeerd doe)
reacties en afwisseltips tijdens het longeren zijn welkom, oja versnellen en langzamer in 1 gang bijvoorbeeld stap of draf kan ze ook al, alleen de galop moet nog wat geoefend worden, daar besteed ik ook nog niet zoveel aandacht aan, het is best een klein paddockje en moeilijk voor een ongebalanceerd paard om daar in de bocht door te galopperen, af en toe doet ze wel een half rondje, en dat gaat best goed dat ben ik nu aan het opbouwen, maar ik moet ook warm lopen met haar en dan merk je dat ze het echt saai vind.
Misschien dat je voor de afwisseling eens wat kunt gaan prutsen aan de hand. Door een doolhofje van balkjes sturen, wijken aan de hand, gewoon simpele oefeningetjes waar je later met doorrijden profijt van hebt. En is langelijnen wat voor je? Dan went ze er vast aan dat alle hulpen van achteren komen, oftewel niet van de longeur in het midden.
we hebben ook een tiental rondjes gedraaft met hem er op en ze was onwijs braaf, ze vond het even raar met dat lichtrijden en ze was even onzeker met haar tempo of ze door moest gaan of niet maar na een rondje aanmoedigen vond ze het allemaal wel prima, ook weer snapte ze het met aandrijven dat ze sneller moest en ging netjes in draf na 2 keer vragen. ze ging zelfs een stapje naar buiten toe! ze kwam iets te dicht bij mij op de volte, en mitch drukt binnenbeen aan en na een paar tellen denken deed ze een paar stappen naar buiten toe.
terwijl de teugels heel lang waren en hij ze slechts vasthield en er niks mee deed, en toch kauwen en naar beneden, terwijl ze dat geeneens kent, heb slechts een keer of 3 nog maar met de bijzet gelongeerd en die alleen nog heel losjes gedaan en daarbij is ze nog niet omlaag gegaan. ik heb zoiets echt nog nooit meegemaakt...