superslimme pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjegek

superslimme pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:05

ik weet niet of het goed staat hier, maar anders, voel je vrij om het te verplaatsen modjes!

goed, hier het punt, vandaag mn vierjarige haf weer gelongeerd, met het nieuwe zadel wat ik gisteren gehaald heb (was al zadelmak enzo en had er al 2 keer opgezeten en mn stiefzoon ook 1 keer, maar niet gelopen ofzo alleen zitten en aan het zadel hangen om rustig op te bouwen)

vandaag mn stiefzoon mithchell er op gezet na het warm longeren (durf zelf niet :o , en heb niemand die goed kan longeren dus dan moet er ik gelijk los op dat is geen goed idee naar mijn idee.) en ze was mega braaf... was zo trots op haar, zefs toen de buurvrouw ineens de hoge druk spuit aan zette gaf ze geen krimp, maar waar ik me over verbaasde, we hadden dus van elkaar wat dingen afgesproken als ik een commando gaf wat mitchell dan moest doen, spieren aanspannen als ik ho zei, aandrijven als ik aanspoorde,
maar nu komt het, hij zat er net 1 rondje op en mn pony ging wat langzamer en ik geef commando doorstappen, en mitchell drijft aan met zn been, en ging prima ze ging weer doorlopen zoals het moest, en een rondje later ging ze stilstaan want ik legde wat uit aan mitchell en dreef haar daardoor niet voldoende voorwaarts (mijn schuld) en nog voor ik een commando gaf ofzo had mitchell al been gegeven en stapte ze alweer :wow: dat hebben we even getest of het nou toeval was of niet maar ze deed het nog 12 keer daarna, zonder verdere commando's te geven snapte ze al dat ze op beendruk voorwaarts moest en dat bij de tweede keer al. stond er echt van te kijken...
ook toen ik begon met longeren, ze had het nog nooit gedaan, de tweede keer dat ik het deed met haar snapte ze alles al, ze kon al meteen commando draf en stap en ho, en dat na 2 keer.... :wow: heb zoiets nog nooit meegemaakt, en heb al wel eens eerder 2 hafjes ingereden en een stukf of wat geleerd te longeren, maar geen een was zo snel leers als mn meissie.

oja nog een vraag weet iemand nog wat dingen te doen als afwisseling? tijdens het longeren? train haar nu om de dag, dus 1 dag rust 1 dag werken enzovoort, soms ook 2 dagen rust, maar nooit 2 dagen achter elkaar werken, wil het rustig opbouwen, over 4 weken ga ik er zelf op rijden en dan ga ik ook les nemen, tot die tijd kunnen de basis knopjes er op gezet worden, maar mn pony verveeld zich gauw met longeren ze vind het saai, en geef eens toe als je zelf elke keer die rondjes moet sjokken word je ook niet blij van denk ik, wat kan ik doen als afwisseling?

ik moet haar wel longeren, los rijden gaat niet, ik doe nu om en om, de ene keer doe ik los longeren aan het halster, de andere keer met zadel enzo op (nu dus met ruiter) en de andere keer doe ik met bijzetteugels om haar lichtjes daar aan te laten wennen, dat moet ik nog opbouwen heb ik nog maar 2 keer gedaan. heb al geprobeerd balkjes neer te leggen maar dat vind ze niet zo grappig :D loopt ze met een grote boog omheen en ze struikeld erover enzovoort en dan word ze heel chagerijnig, is juist wel goed voor haar evenwicht maar ze heeft er zo een hekel aan ;( wat kan ik dan doen, misschien beginnen met 1 balkje ? zodat het niet zo moeilijk is dat ze gelijk op 4 balkjes moet opletten? ik heb het idee dat ze juist doordat ze alles zo snel leert ook alles heel snel saai vind, en dat is best lastig eigenlijk je merkt echt dat ze dan na een paar keer lusteloos word, dan laat ze de oortjes en haar hoofdje hangen, nu met het rijden was ze weer alert en vrolijk en blij, omdat het nieuw was, ze doet graag nieuwe dingen, hoewel ze ook wel regelmatig buien heeft en niet wil komen als ik haar wil pakken dan loopt ze elke keer net steeds buiten mn bereik (vooral als ze net weer 2 keer achter elkaar hetzelfde heeft gedaan zoals saai longeren), maar als ik haar heb werkt ze wel braaf mee, en als ik iets nieuws heb gedaan zoals vandaag is ze de volgende keer wel weer makkelijk te pakken pff is best lastig zo een slim beest :P het valt echt niet mee elke keer wat leuks te verzinnen wat ze misschien leuk vind en om het leuk te houden voor haar.

ik wil ook nog wat vrijheidsdressuur met haar doen, maar dat pakt ze weer niet zo goed op, (kan ook aan mij liggen dat ik het verkeerd doe)

reacties en afwisseltips tijdens het longeren zijn welkom, oja versnellen en langzamer in 1 gang bijvoorbeeld stap of draf kan ze ook al, alleen de galop moet nog wat geoefend worden, daar besteed ik ook nog niet zoveel aandacht aan, het is best een klein paddockje en moeilijk voor een ongebalanceerd paard om daar in de bocht door te galopperen, af en toe doet ze wel een half rondje, en dat gaat best goed dat ben ik nu aan het opbouwen, maar ik moet ook warm lopen met haar en dan merk je dat ze het echt saai vind.
Laatst bijgewerkt door hafjegek op 28-09-09 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:16

Ik heb geen ervaring met inrijden, dat zeg ik eerlijk... Maar ik denk dat meteen 4 balkjes voor een groene Haf wel veel is idd. Ik heb een Fries van 6, ingereden en wel. Nog nooit gesprongen. Balkjes lopen weet ik niet (denk het wel) maar bij hem leg ik er ook 1 neer om mee te beginnen.

Wel super dat ze het zo goed oppakt! Ik durf geen idee te geven zoals veel overgangen maken, want dat kan denk ik erg verwarrend zijn. maar miss wat dingen als omkeren op commando en tempowisselingen in de draf en stap? (mijn verzorgshet kon als snel zowel de draf ("draf") als de verzamelde ("rustig") en de uitgestrejte ("draaaaaven") op commando. Ben mijn Fries nu het "rustig" commando aan het leren. Edit: zie net onderin je post dat ze dat ook al doet... :D Dus wat je topic-titel betreft: JA slimme pony!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:20

dankje voor je reactie, ja 4 balkjes zal wel teveel zijn ze struikeld ook meetsal bij de tweede of derde en de laatste komt ze helemaal niet meer uit en gaat ze vaak stilstaan met zielig hangend hoofdje van ik kan het niet ;(

zal het overmorgen weer eens proberen en dan gewoon met 1 balkje heb ik ook weer een afwisseling voor haar is toch weer anders als gewoon longeren, en als het goed gaat de andere keer een balkje er bij of eerst ver uit elkaar een paardlengte ofzo dat ze eerst kan herstellen en dan pas over de volgende hoeft.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:28

hafjegek schreef:
dankje voor je reactie, ja 4 balkjes zal wel teveel zijn ze struikeld ook meetsal bij de tweede of derde en de laatste komt ze helemaal niet meer uit en gaat ze vaak stilstaan met zielig hangend hoofdje van ik kan het niet ;(

zal het overmorgen weer eens proberen en dan gewoon met 1 balkje heb ik ook weer een afwisseling voor haar is toch weer anders als gewoon longeren, en als het goed gaat de andere keer een balkje er bij of eerst ver uit elkaar een paardlengte ofzo dat ze eerst kan herstellen en dan pas over de volgende hoeft.

Ja goed opletten dat het niet demotiveerd! Zeker een slimmerd als die jij zo te lezen hebt, kunnen het ook de verkeerde kant oppakken. En dan denken dat ze het niet goed doen. Ik merk bij mijn Fries, die toch overkomt als groot, zwart, stoer en koel dat ie een klein hartje heeft en een heel gevoelige natuur. Belonen, belonen, belonen en niet overvragen. Zo heeft ie afeglopen woensdag voor het eerst met zoonlief op zijn rug gelopen met voltigesingel, een 15 minuten. Daarna geef ik hem echt een paar dagen rust om dat te verwerken. Want hij kan erg over zijn toeren raken als ie het niet meer snapt of vooral als ie denkt dat ie het niet goed doet. Dus idd 1 balkje en hem de hemel in prijzen als ie het goed genomen heeft. En stoppen als het goed gaat en niet nog een keer willen proberen... maar dat weet je misschien allemaal al. Succes!

hafjegek

Re: superslimme pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:32

dankje!!
ik moet inderdaad oppassen dat ik niet teveel nieuwe dingen vraag van haar enzo want ze kan inderdaad ook wel over haar toeren raken, meestal uit zich dat dat ze zich van me afkeert, heel raar en moeilijk te omschrijven, maar dan draait ze zich van me af en kan ik niet meer tot haar doordringen en loopt ze het liefst zo ver mogelijk bij me weg terwijl ik niet sla en heel geduldig ben, ik denk wel dat ik af en toe iets uitbundiger kan belonen dan ik nu doe, dat is wel een goede tip inderdaad, bedankt! ga ik gelijk mee beginnen overmorgen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:10

Ze vind het nu leuk want ze pakt het goed op dat betekent dus dat ze oplet en het graag wilt leren. doe het rustig aan want wat ze nu nog leuk vind daar kan ze dalijk een hekel aan krijgen als je het te vaak of te moeilijk maakt

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:44

gewoon lekker rustig doorgaan zolang ze er nog plezier in heeft moet je er van profiteren!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:08

dat is juist het probleem, ze verliest zo snel haar lol er in, eerst is ze heel enthousiast, en na 3 keer heeft ze zoiets van ja dag dat kan ik nu al, en dan laat ze haar hoofdje hangen, en is ze lusteloos en sjokt ze moeizaam voort zonder pit. en als ik dan iets nieuws doe is het weer goed, maar het word steeds moeilijker nieuwe dingen te verzinnen voor haar.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:19

ja vooral als je op een bepaald niveau moet gaan hobbelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:15

Ik zou ook met 1 balkje beginnen :j Misschien dat je voor de afwisseling eens wat kunt gaan prutsen aan de hand. Door een doolhofje van balkjes sturen, wijken aan de hand, gewoon simpele oefeningetjes waar je later met doorrijden profijt van hebt. En is langelijnen wat voor je? Dan went ze er vast aan dat alle hulpen van achteren komen, oftewel niet van de longeur in het midden.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 09:13

zo een doolhofje van balken is wel een leuke tip inderdaad. lange lijnen kent ze wel sturen enzo ook, heb haar begin dit jaar geprobeerd te beleren voor de wagen, maar dat vond ze vreselijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:28

Je kunt het doolhofje uiteindelijk zo groot en ingewikkeld maken als je zelf wilt :D

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:58

vandaag weer gelongeerd met siefzoonlief er op en het ging zo onwijs perfect, ben zo mega trots op mn meissie, ze schrok heel lichtjes toen ze onder een boom door ging waarvan de tak net over de cap streek en ze dribbelde alleen 2 pasjes naar voren en verder niks -:) we hebben ook een tiental rondjes gedraaft met hem er op en ze was onwijs braaf, ze vond het even raar met dat lichtrijden en ze was even onzeker met haar tempo of ze door moest gaan of niet maar na een rondje aanmoedigen vond ze het allemaal wel prima, ook weer snapte ze het met aandrijven dat ze sneller moest en ging netjes in draf na 2 keer vragen. ze ging zelfs een stapje naar buiten toe! ze kwam iets te dicht bij mij op de volte, en mitch drukt binnenbeen aan en na een paar tellen denken deed ze een paar stappen naar buiten toe. :D
ze ging zelfs na een paar rondjes zo mooi ontspannen dat het hoofdje al zakte :oo terwijl de teugels heel lang waren en hij ze slechts vasthield en er niks mee deed, en toch kauwen en naar beneden, terwijl ze dat geeneens kent, heb slechts een keer of 3 nog maar met de bijzet gelongeerd en die alleen nog heel losjes gedaan en daarbij is ze nog niet omlaag gegaan. ik heb zoiets echt nog nooit meegemaakt... :+:

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* ik kan wel juichen en springen met zo een brave lieverd! :+: het kriebelt wel om er zelf op te gaan, maar ben zo een schijterd en heb niemand die haar voor me kan longeren dus moet nog even geduld hebben, mn stiefzoon zit er nu steeds op en zet voorzichtig de knopjes er op en laat haar aan alles wennen terwijl ik longeer, als die knopjes er opzitten en ze kan los lopen zonder longeerlijn kan ik het zelf een paar keer proberen dan is ze voldoende gewend dat ze niet aan de longe hoeft hoop ik en ook voldoende gewend aan gewicht enzo dat ze een beetje meer in evenwicht loopt (dan vind ik het ook minder eng, de eerste keer stond ze alleen maar te wiebelen, hihi.)

morgen ga ik dat met zo een doolhofje eens proberen, ga eerst een soor L vorm maken waar ze doorheen moet en dat ze dan na een paar keer bij de bocht bijvoorbeeld niet de bocht moet maken maar opzij moet wijken om er uit te komen, eens kijken of ze dat snapt, ga ik haar denk ik wel volledig optuigen, niet zozeer dat het nog nodig is dat ze daaraan went, maar dat ze niet elke keer denkt dat als ze opgetuigd word maar rondjes moet sjokken maar dat we ook andere dingen doen, zo weet ze van te voren niet wat haar te wachten staat als ik haar optuig, en loopt ze ook niet van me weg omdat ze geen zin heeft, want afwisseling enzo vind ze heel leuk dan wil ze zelfs graag werken en staat braaf stil met optuigen enzo, terwijl ze als ze niet wil haar kont omdraait en net buiten bereik blijft lopen :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:46

Vooruit, achteruit, zijwaarts over de balkjes... of inderdaad opzij tussen de balkjes door, verzin het maar, en wie weet verzint ze zelf ook wel nog wat leuks om te doen :P