helpp, rechtgebogen - linksgebogen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

helpp, rechtgebogen - linksgebogen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:02

Ik weet het even niet meer ...
Hoe te herkennen of een paard links of rechtsgebogen is ?

Mijn paard houdt vast op de linkerteugel. Naar rechts buigen gaat gemakkelijk, naar links moeilijker.
Zijn linkerschouder is minder ontwikkeld als rechts.
Hij heeft een voorkeur voor de rechtergalop ( tenminste....meestal )
Met grazen staat zijn rechtervoorbeen voor ( grootste deel van de tijd )

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:44

Maris schreef:
Hoe te herkennen of een paard links of rechtsgebogen is ?

Mijn paard houdt vast op de linkerteugel. Naar rechts buigen gaat gemakkelijk, naar links moeilijker.

Rechts gebogen dus.

bulck

Re: helpp, rechtgebogen - linksgebogen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:45

idd rechtgebogen. De lengtespier op linkerkant is dus 'langer' soepeler en leniger dan de rechterkant, waardoor op rechtsrijden dus gemakkelijk gaat.

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:46

ik kan het alleen maar beamen, rechtsgebogen en het rechterachterbeen komt moeilijker onder.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:47

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 15:40

Dus alleen al op het feit dat een paard moeite heeft met de buiging naar links houdt in dat hij rechtsgebogen is ?

Maar dan : rechtsgebogen. Klopt het dat hij dan stuwt met zijn rechterachterbeen naar linksvoor . Of juist andersom ? Zijn linkerschouder is minder ontwikkeld ..
Linkerachterbeen is het been met de meeste "moeite". Dat moet ik b.v. bij hoeven uitkrabben ook altijd zelf oppakken, de rest van zijn benen/hoeven tilt hij wel gewoon op.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:02

Rechtsgebogen, hou je paard rechtsom zo recht mogelijk of rijdt zelfs contra.

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:13

Als ik me niet vergis duwt hij zich met zijn rechterachterbeen in je linkerhand. Bijgevolg is het het rechterachterbeen dat niet genoeg onder de massa komt en dus ook niet genoeg draagt. Dus zoals gezegd, hou je paard zo recht mogelijk rechtsom en neem je bochten bijna enkel op de werking van je binnenbeen, waardoor het binnenachterbeen verplicht is om onder te komen. Let er daarbij op dat je de lengte van je buitenteugel constant houdt en vraag op je zit en binnenteugel de nodige ontspanning. Doe dit eerst in stap, werk dan evt zelfs naar een SB op de cirkel toe en ga over naar een traag drafje. Op die manier wordt je paard verplicht om zijn benen te belasten en om zichzelf te dragen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 09:37

Dus rechterachterbeen stuwt ( naar linksvoor ) maar draagt niet ? En is dus sterk maar stijf. Linksachter zou dan zwak maar soepel moeten zijn ?

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:57

het gaat niet over sterk of stuwend, maar enkel over het feit dat het been in kwestie naast de massa geplaatst wordt en zo het gewicht in de tegenovergestelde hand duwt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 10:01

Dat snap ik wel. Maar ik wil graag weten welk achterbeen dan soepel ( maar zwak ) is ( het dragende achterbeen waarschijnlijk ) en welke stijf, ( het achterbeen dat niet onder de massa wordt gezet, denk ik )
Gewoon om te begrijpen waarom dat allemaal zo is.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:04

Hieronder de link van de website van mijn vriendin:
http://www.paardeninbalans.nl/rechtrichten.htm
Lees dat stukje maar eens door dan is het misschien wat duidelijker. Is goed beschreven met plaatje erbij.

Maris schreef:
Dat snap ik wel. Maar ik wil graag weten welk achterbeen dan soepel ( maar zwak ) is ( het dragende achterbeen waarschijnlijk ) en welke stijf, ( het achterbeen dat niet onder de massa wordt gezet, denk ik )
Gewoon om te begrijpen waarom dat allemaal zo is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:08

Meestal gallopeert rechts gebogen makkelijker linksom though...
Ook rechter voorbeen voor in stand is meer links gebogen. Dus ik denk dat je het in dit geval misschien niet zo makkelijk kunt zeggen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 10:10

Airborn schreef:
Meestal gallopeert rechts gebogen makkelijker linksom though...
Ook rechter voorbeen voor in stand is meer links gebogen. Dus ik denk dat je het in dit geval misschien niet zo makkelijk kunt zeggen.

Dat vond ik idd al zo vreemd. Zeker die voorkeursstand met grazen voor rechtsvoor ....

Bedankt voor de link naar Heleen, bij rechtsgebogen paard is rechterachterbeen dus idd sterk maar stijf ( draagt niet ) en linksachter soepel maar zwak.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:42