stijf paard; hoe te ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iris_84

stijf paard; hoe te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:13

hallo allemaal,

Ik rijdt sinds vorige week een ruin die al een tijdje niet gereden is. Hij gooit tijdens het rijden zijn kop de lucht in en die gaat heeeel af en toe naar beneden( en schudt vaak met zijn hoofd.Ik krijg totaal geen contact met de mond en wanneer hij even ontspant ben ik hem na 3 sec ook weer kwijt.
Verder is hij heel stijf en wat voor oefeningen ik ook doe om hem wat losser in zijn lijf te krijgen het heeft geen resultaat. Het is ook nog eens een paard van minsten 1.80 dus ik wordt zo uit het zadel getrokken!
Weten jullie wat hier aan te doen? Ik wil heel graag met hem aan de slag en het langzaam opbouwen, maar weet gewoon niet hoe het aan te pakken, dus zijn tips heel erg welkom :D

ps hij heeft veel springtalent en zou dit ook willen gaan doen, maar wil hem eerst gewoon lekker ontspannen hebben lopen.

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 19:48

niemand??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:49

Afwisselen met longeren om weer losser te worden en meer in conditie? En dat dus ook opbouwen.

Edit: als hij een flinke tijd niet bereden is en je rijd pas een week of 2 erop, kun je ook weinig verschil nog zien denk ik.
Hoe vaak rij je hem en hoelang?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:52

Standaard riedel }>
Gebit, zadel en eiwitgehalte in het voer (te hoog kan ook stijve spieren geven)
Verder inderdaad eerst aan de longe kijken of je verbetering kan krijgen.

iris_84

Re: stijf paard; hoe te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 19:55

ja longeren ga ik inderdaad eerst maar goed mee beginnen.
ik rij hem nu pas sinds vorige week en doe hem nu 4 x in de week ong. maar ik verwachte ook geen resultaten nu al maar meer wat ik nog zou kunnen doen.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:02

Inderdaad wat de meeste hier zeggen longeren.Eerst zonder bijzet proberen.Je kunt aan de gangen van je paard zien of hij harder of zachter moet.Tijdens het longeren overgangen laten maken weer even draven, daarna middendraf weer gewone draf, stappen .En zo een beetje aftasten.

En met rijden terug gaan naar de basis.De basis is het belangrijkste van het rijden.Wanneer de basis er niet in zit heeft de rest ook geen zin.
Eerst gewoon lekker lang en laag rijden desnoods eerst in de stap en later gaan draven.Je moet je paard niet na beneden trekken maar alleen druk houden.Wanneer je paard loslaat ook gelijk je handen toe staan.Wanneer hij weer probeert om naar boven te gaan weer die druk laten voelen.In het begin is het moeilijk maar naar een week merk je al langzaam verschil..

En je paard na laten kijken door een ostheopaat kan ook niet verkeerd zijn.Als je paard niks heeft dan is het goed en stel dat hij wel wat heeft dan is het mooi mee genomen dat je ernaar heb laten kijken.

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:16

dank jullie voor de reacties! nu ik jullie hoor ga ik zeker beginnen met eerst longeren en dat opbouwen. Rijden komt later wel, moet idd terug naar de basis.

Een ostheopaat is geen gek idee, alleen is het niet mijn eigen paard, dus kan daar verder niet over beslissen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:33

Geen aanval hoor, maar ik zie hier op Bokt zo vaak voorbij komen dat men een nieuw paard koopt, leased, huurt, bijrijdt etc. En er dan gewoon meteen op springen en verwachten dat alles goed gaat. Maar elk paard heeft gevoel en zeker een paard wat een tijd niets gedaan heeft is gewoon uit conditie. Ik ga nu ook niet ineens de marathon lopen. Dat vergt voorbereiding, training etc. Dus een wijs besluit om de eerste tijd met longeren te werken. Maar ook dat niet te vaak, niet te lang. Goed kijken wat hij aan kan. Ik zou het ook niet 4 keer per week doen. Maar afwisselen met grondwerk en los met hem werken in de bak. Een wandelingetje aan de hand of gewoon even beetje spelen en overal aanraken. Een simpel schriktraininkje met een stoel of bal.

Ik zelf heb ook de fout gemaakt door na 5 dagen op een paard te willen wat nog helemaal niet tot rust was na 2 verhuizingen vlak achter elkaar. Resultaat; zadel te los, ik ernaast, schouder uit de kom. Noodgedwongen 3 maanden grondwerk en andere dingen moeten verzinnen. Rijden mocht absoluut niet. Ik begin nu een band met hem te krijgen (na 4 maanden) en ben echt bezig zijn conditie rustig op te bouwen en veel af te wisselen. Oja: vergeet ook niet hem regelmatig goed en uitbundig te belonen! Met je stem kan je al heel veel doen.

Succes ermee! Gaat goed komen denk ik.

iris_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 21:01

oh nee zie het helemaal niet als aanval, integendeel ben blij dat je me helpt :) ik verwacht eigenlijk helemaal niks hoor want ik wist ze hadden al gezegd dat er eel lang niks mee gedaan was, maar ben er nu 2 x opgekommen om te kijken hoe het ging, heb toen ook alleen maar wat stapwerk gedaan en wat gedraaft en dat maar een klein halfuur. Verder ook alleen maar contact gehouden en geen gefriemel of wat dan ook.
maar ga zeker aan de slag met het longeren en idd is grondwerk ook een goede!!
Dank je voor je reactie, heb er veel aan!

paard_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:51

Probeer zoveel mogelijk vormen te rijden zodat hij soepeler word. achtjes gebroken lijn zulke dingen. Dat wil ook wel eens helpen.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:31

Gaan gymmen aan de hand, werken met een kaptoom, zodat je ook aan de bovenlijn kan werken met longeren, longeer hem ook niet te ver bij je vandaan, loop mee op de cirkel en vraag ook zo wat stelling.
Misschien heb je wat aan de site www.paardenbegrijpen.nl

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:43

longeren eventueel met lichte bijzet, zodat hij leert dat hij met zijn neus naar beneden fijner en ontspannen loopt, veel afwisseling met rijden, overgangen en figuren rijden etc, en misschien als je gaat springen of balkjes lopen dat hij wel meer met zijn hersens bij zijn werk komt, omdat hij dat leuk vind!

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:01

Longeren met bijzet is het beste. Als eerste kun je dat t beste met een elastiek doen, zo kan ie niet zo snel wat kapot trekken.
En niet belonen met snoepjes! Je stem en op bepaalde momenten rust geven, dat is beloning. Loop ook heel rustig naar het paard toe na het longeren en beloon hem door te kloppen en tegen hem te praten.

Voor t rijden zijn de meeste tips al gegeven. Veel wendingen rijden en hem omlaag rijden. Probeer dit eerst in stap, verzet hij zich niet meer, dan probeer je in draf. Lukt dat niet, ga dan direct weer terug naar de stap.

Ik zou op dit moment meer longeren dan rijden, in jou situatie. ;)
veel succes ermee!