Overgang van galop naar draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Overgang van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:15

En dan met een paard met een hele sterke galop en matige draf, hierdoor lijkt het heel snel alsof ie in draf valt, terwijl dit niet het geval is.

Merk vooral dat nu hij sterker wordt van achter dit probleem sterker naar voren komt, in galop kan hij gewoon meer ondertreden en meer hebben dan in draf.

Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem, hoe lossen jullie dit op, welke oefeningen zouden kunnen helpen?

(Ik heb trouwens les van een goede instructrice, die me heel goed begeleid en heel veel werkt aan het verbeteren van mijn overgangen, alleen ben ik benieuwt hoe anderen dit probleem oplossen)

Roosjelief

Re: Overgang van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:17

Ja iik ken het probleem en ik vond het ook heel lastig... het enige wat ik kan zeggen: blijf je been erbij houden... Maar dat had je zelf vast ook al bedacht ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:37

Ik zou het paard naar een rustige handgalop zetten, dan een volte nemen en die gaan sluiten, waarbij je in dezelfde ontspannen aanleuning blijft aan de voorkant, maar hem met je zit en je been meer terugrijdt (zetten) en de volte verder doorsluiten tot je merkt dat hij er moeite mee krijgt om het vol te houden, dan je overgang rijden naar de draf, de volte in een rustige draf nog een keer rond rijden, dan er recht uitrijden en tempowisselen naar middendraf. Eind rechte stuk weer flink terugrijden, gevolgd door een kleine volte, waarbij je net als in galop, je paard met je zit en je been verzameld (terugrijdt, maar toch actief blijft draven).. en daarna kun je verder gaan met je oefeningen..

Dit soort oefeningen zou ik doen om de overgang beter te krijgen. Tis maar een voorbeeld ;)

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:35

zorgen dat je de galop beter krijgt, veel schakelen in alop, zorgen dat je eerst wat terug kan rijden in galop voor je de overgang maakt. eerst oefenen op een volte.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 08:55

Leorah schreef:
Ik zou het paard naar een rustige handgalop zetten, dan een volte nemen en die gaan sluiten, waarbij je in dezelfde ontspannen aanleuning blijft aan de voorkant, maar hem met je zit en je been meer terugrijdt (zetten) en de volte verder doorsluiten tot je merkt dat hij er moeite mee krijgt om het vol te houden, dan je overgang rijden naar de draf, de volte in een rustige draf nog een keer rond rijden, dan er recht uitrijden en tempowisselen naar middendraf.

In galop kan ik de volte heel klein draaien, als ik m maar voldoende begeleid met mn binnenbeen en buitenhand kan ik doorsluiten tot een meter of 3/4 zonder verlies van ritme of sprong... Snap wel wat je bedoelt, maar om het hem in galop moeilijk te maken is nogal een uitdaging... Tempowisselingen na de overgang is wel een goede om weer meer te doen, meestal rij ik vooral de overgang vaker achter mekaar, maar dat is wel iets om eens uit te proberen...

@sandravdl, de galop is goed, kan ik fijn in schakelen, sb in rijden etc, dat is het probleem niet, puur het moment van terug naar de draf, hij draaft dan voor zijn doen gewoon netjes, maar in de overgang lijkt het alsof hij eruit valt omdat hij in galop zn achterhand er veel verder onder kan zetten dan in draf. Ben bang dat als ik mn teveel focus op de galop verbeteren het verschil tussen draf en galop groter ipv kleiner wordt (en tuurlijk hoe sterker de achterhand hoe beter de draf, draf is ook al enorm verbeterd, maar merk gewoon dat deze overgang erg lastig is om echt goed te rijden bij hem_