moeite met links inbuigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shera

moeite met links inbuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 09:12

)Hoi!
Ik heb een Groninger merrie van 7 jaar. We rijden sinds kort wedstrijden.
Het is een vrij flegmatiek paard. Maar het grootste probleem op dit moment is het inbuigen naar links. Ze loopt het liefst iets rechts gesteld op de linkerhand.
Mijn grote fout is dat ik teveel aan de binnenteugel zit te pielen :o daar ben ik me van bewust.

Ik heb elke week les, dan gaat het ook best lekker en het gaat ook langzaam beter. Het paard is recentelijk behandeld door de osteopaat. Zadel is acceptabel aldus de zadelmaker (ben wel aan het sparen voor een nieuwe ;) ) Het leek haar in ieder geval onwaarschijnlijk dat mijn probleem van het zadel komt.
Paard loopt gewoon het liefste rechtsom (en ik ook..)

Ik moet dus oefenen! Wie kent mijn probleem, en hoe heb je er aan gewerkt.
Ik zoek dus oefeningen, tips, truuks om mijn paard wat soepeler te krijgen op links (en om dat gepluk aan die binnenteugel af te leren :o )

chrisje_83

Re: moeite met links inbuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:28

Ga juist op de rechterhand stelling en buiging naar links vragen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je bij het loswerken je paard de hand laat volgen. Vraag je stelling en je buiging en laat dan de hals in dezelfde richting vallen. Vul goed aan met je been. Steek ter controle af en toe je binnenhand naar voren om echt de druk ervan te halen.
Werk veel op voltes en maak veel wendingen om je paard soepeler te krijgen en te houden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:18

zoiets kan je echt niet via enkele tips gaan oplossen, neem een privé lesgever en ga dan specifiek op het rechtrichten en uiteraard ook het links inbuigen oefenen, maar vergeet nadien niet ook diezelfde oefeningen ook verder te trainen met het rechts inbuigen.
maar doe dit samen met een instructeur, anders is het eigenlijk onbegonnen werk.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:27

Ik heb priveles. En ik krijg ook 'huiswerk'.
Maar er zijn vast bokkers die het probleem herkennen en uit ervaring spreken, tips kunnen geven etc.
Ik vraag geen panklare oplossing...

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:28

en oefeningen op de grond doen. links naast je paard staan. je hand tegen de hals leggen en zachtjes aan het halster vragen of je paard naar binnen wil kijken. als hij het eventje doet, meteen loslaten als beloning. en dat iedere keer opbouwen. kan ook met een snoepje trouwens. heb nu precies hetzelfde probleem

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:29

en longeren met de pessoa teugel. niet alles iedere dag doen natuurlijk. het moet wel leuk blijven voor het paard. en het paard kan ook spierpijn krijgen. wij sporten ook niet iedere dag.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:58

mona86 schreef:
en oefeningen op de grond doen. links naast je paard staan. je hand tegen de hals leggen en zachtjes aan het halster vragen of je paard naar binnen wil kijken. als hij het eventje doet, meteen loslaten als beloning. en dat iedere keer opbouwen. kan ook met een snoepje trouwens. heb nu precies hetzelfde probleem

Dat ga ik proberen! thanks ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:38

Veel wendingen.
Zowel linksom als rechtsom.
Zowel met stelling als met contrastelling.