oefeningen om een paard terug te nemen tijdens het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pdjonghe

oefeningen om een paard terug te nemen tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 08:17

Hoi,

mijn paard is nu L-startklaar (duitse dressuurproeven) en we werken vlijtig aan de M-oefeningen. De knopjes zitten erop, we werken voornamelijk aan meer ontspanning en meer dragen op de achterhand. Ook tijdens het springen gaat hij super vlotjes. We zijn in mei gestart met het eerste kruisje (waar hij overigens niet over durfde, die broekschijter) en rijden nu parcours 1m10. We hebben een tijdje in de meter gelopen, maar dat ging veel te vlot. De afstanden tussen de hindernissen zijn te mooi, dus als mijn paard in het juiste tempo zit, had ik maar te sturen en hij maar te springen. De parcours van 1m10 zijn echter een stuk technischer en daar wringt het schoentje: hij laat zich helemaal niet terug nemen, terwijl dat in dressuur wel vlot lukt. Thuis kampen we met hetzelfde probleem: hij kent het parcours en/of de hindernissen en vindt springen zo leuk dat hij daar rondvliegt. Een dubbelsprong op 4 korte galopsprongen, of 3 ruimere, dat neemt meneer in twee. Een krap in-uitje? Ach ja, dat is gewoon een heel brede oxer. cowboy praktijken dus en tot noch toe heeft geen leraar mij aan nuttige oefeningen geholpen. Dus als ik train gaat het zo: een sprong (of lijntje) en dan weer 5 minuten zijgangen en zo in stap, want daar wordt hij rustig van. Weten jullie raad om zijn enthousiasme te temperen?
Laatst bijgewerkt door pdjonghe op 28-09-09 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: oefeningen om een paard terug te nemen tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:20

Ik leer ze dat gestorm in de dubbel altijd snel af door met balken te werken. Doe maar net of het in-uitjes zijn, gewoon balken op de grond in het midden van elke galopsprong. Dan MOET 'ie terugkomen op jouw hulpen. Indien niet gehoorzaam dan niet proberen 'm te redden maar gewoon uit laten zoeken. Hij moet ff uitvinden dat 'ie beter maar kan luisteren, dat het dan voor hem ook veel lekkerder gaat.
Om niet alleen op terug te focussen, zou ik vooral óók de vooruit-oefeningetjes mee blijven nemen. Dat houdt ze scherper en vrolijker dan alleen maar terug, terug, terug. Dus zet bv ook een paar inuitjes neer waarbij je juist wat steviger erin moet rijden, en zorg dat je óók daarin blijft rijden. Dus hou 'm aan de hulpen.

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 08:26

Dat zijn inderdaad zaken die ik eens zal proberen. Misschien wel een lijntje met kortere en langere sprongen. Maar misschien was ik niet duidelijk, maar het probleem doet zich altijd voor ... als hij de hindernissen een beetje kent.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:29

Vaak veranderen dan.. ;) Haha.
Een pony van een vriendin op de manege deed altijd bij haar pony 3 draf balkjes voor de hindernis, en dan 1 hindernis, weer een draf balkje en 1 hindernis en dan gewoon weer die draf balkjes. Die pony reageerde er goed op, maar ik weet niet of dit de juiste manier is.. Zo deed zij het. Ik weet niet. Wat Sonja zei lijkt mij zeker iets op te doen. Succes! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:32

pdjonghe schreef:
Dat zijn inderdaad zaken die ik eens zal proberen. Misschien wel een lijntje met kortere en langere sprongen. Maar misschien was ik niet duidelijk, maar het probleem doet zich altijd voor ... als hij de hindernissen een beetje kent.

In dat geval zorgen dat je een hulp op de grond bij je hebt, en gewoon beginnen zoals je altijd begint. Dressuurmatig losrijden, wat losse sprongetjes, en dan eens wat lijntjes. En vanaf het moment dat jij voelt dat 'ie de overhand wil gaan nemen, laat je je hulp de balken neerleggen en van bv een paar inuitjes gewoon even de afstanden veranderen. Of leg je bovenste balk van de laatste gewoon eens aan 1 kant schuin voor de hindernis. Wedden dat 'ie remt?

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:32

Je zou kunnen proberen dezelfde sprongen steeds te houden, maar met verschillende lijntjes springen met veel verschillende bochten erin. Zo zet je hem voor het blok (letterlijk:p), maar zo leert hij wel van goh, laat ik eens opletten. Ik weet precies wat je bedoelt, ik kamp met hetzelfde probleem (behalve dat mijn paardje soms nog weleens vanuit angst hard gaat). Ik spring nu ongeveer 2 jaar (geen wedstrijden) en nu pas wordt hij rustiger. Succes.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:48

Een hindernis neer zetten, bij voorkeur een kruis, met en balk ervoor en erachter op 3 meter. Veel in-uitjes werk en veel balken. Je moet hem sturen met de balken, echt tussen een dubbelsprong een stel balken, iedere galopsprong 1. In je landing niet te ver meezitten, en direct terug in de landing, meteen opvangen. Een sprong neerzetten op de lange zijde, en aan het einde van de lange zijde wil je stilstaan en dat een paar keer doen.

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 13:24

En als ik mijn sprongen zet, tussen welke afstanden mag bijvoorbeeld mijn inuitje variëren? En bij een dubbelsprong, tussen welke lengte varieert 1 galopsprong dan?

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:26

Na iedere hindernis weer stoppen. Pas als ie rustig wil staan door naar de volgende. Stom vol blijven houden. leren ze goed van luisteren.
Bij mij hielp het.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:34

Wat mij heel erg geholpen heeft, was gewoon het oefenen met 1 of 2 hindernissen. Je legt een niet al te hoge balk (60/70 cm misschien?) en ongeveer twee a drie galopsprongen erachter een balkje op de grond. Dan is het de bedoeling, om voor die balk je paard onder controle te hebben, een volte erom heen te rijden en dan van de andere kant te springen (diezelfde hindernis). Wanneer je twee hindernissen opbouwd, kun je bv in moeilijkheidsgraad van de hindernis variëren (dus één hoogte sprong, één precizie (snap je me nog hihi:P) sprong).

Het klinkt een beetje wazig, maar als je het een keer snapt is het heel simpel en ik heb hierdoor heel erg geleerd om controle te houden en terug te nemen als ík dat wil ;)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:01

Een standaard galopsprong is 3 meter, hou ook rekening met de ruimte voor de landing en afzet, omgeveer 1 meter.

In uitjes gewoon 3 meter afstand, de balk als je vanuit galop springt ook op 3 meter.

Verder hebben we laatst met een clinic een zigzag lijntje moeten springen daar gaat je paard dan wel van opletten

En inderdaad de hindernis heen en weer springen, na de hindernis terug naar halt en dan een klein s-je rijden en dan weer aanrijden.

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 08:16

Gisteren eens wat gesprongen. Tijdens het springen van afzonderlijke hindernissen wilde hij nog wel eens op de loop gaan. We hebben ook een lijntje uitgezet: drafbalk, inuitje, 2 galopsprongen op vooruit, 2 galopsprongen op terug (bij deze twee dubbelsprongen werd de afstand gevarieerd bij elke passage), 2 inuitjes: en ja, hij is veel te slim en kijkt zo verrekt goed en het lijntje was dus een fluitje van een cent. Zeker bedankt voor de info hoor.