boven het tempo lopen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

boven het tempo lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:26

Ik heb een hele leuke, lieve pony.
Met rijden lopen we af en toe tegen wat problemen aan. Ik heb 1 keer in de week les.

Nu gaat mijn pony graag hard. Dit zit er gewoon in, omdat ze vroeger van de oude eigenaresse altijd hard mocht.
Alleen krijg ik dit er moeilijk uit.

Zo stapt, draaft en galoppeerd ze altijd boven haar tempo.
Van mijn instructrice moet ik haar heel langzaam laten stappen, tot ze bijna halt houd. Dit lukt wel, alleen dan gaat ze heel erg vastpakken. Hierdoor krijg ik lamme armen, en zere handen. Omdat ik mee ga vastpakken. Helaas heb ik nog geen truucje gevonden zodat ik dat niet meer doe :D

In draf draaft ze ook altijd veel te hard. Ik probeer veel figuren te rijden, maar toch blijft ze te hard draven.
Haar aandacht is ook snel wel. Ze is snel afgeleid als ze bijv een paard ziet.

In galop hetzelfde probleem.

Dus misschien weet iemand wat ik met dit probleem kan doen? :D
Les heb ik al, maar ook in de les doet ze het. Het gaat er gewoon moeilijk uit!

Bloem24

Re: boven het tempo lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:38

Deed die van mijn eerst ook.. Heb alleen maar tempowisselingen gereden, ze kon me wel vermoorden volgens mij..
Steeds stap - draf.. 3 passen stap en weer draf..
Ik bepaalde haar tempo.. ging ze heel erg hard? zette ik haar meteen stil.. was ze braaf? goed belonen!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:40

Bij mij is dat ook weggegaan door idd veel tempowisselingen te rijden.. Ik moest ook altijd heel langzaam stappen en langzaam draven tot ze bijna stapte, alleen pakte mijn pony daarbij niet vast..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:57

Klopt, gewoon heeeel zachtjes gaan draven.. echt dat ze bijna stapt en dan weer naar voren (meteen reageren) doet ze dat goed begin je overnieuw.. zo moet t haast wel lukken

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:15

Ja veel overgangen rijden dat helpt altijd goed. In draf kun je proberen rustig te gaan lichtrijden om zo het tempo wat terug te krijgen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 22:39

rustig lichtrijden probeer ik idd. Dit helpt maar even.
Overgangen wil ik wel, maar ze pakt zo vast, dat dit niet werkt met ophoudingen, en zwaar gaan zitten. Dus vóórdat ik haar terug heb, zijn we weer een halve rijbaan verder!

Van mij moet ze op een gegeven moment als het echt te erg word ook halt houden. Alleen dan stiert ze meteen achteruit. Waarschijnlijk iets met het verleden. Dus dat halt houden laat ik zitten, dit doe ik voorlopig alleen als ze móet halthouden vanuit een goede stap.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 06:31

Kan heel goed een balans probleem zijn.
Hoe zit het zadel? als dat niet goed zit en het drukt in de rug , kunnen ze er ook voor weglopen.
Neem een andere lesgever zou ik ook zeggen, als zij je niet kan helpen wat leer je dan van haar/hem?
Werk eerst eens aan een basis voor je gaat stappen en galopperen, als ze in stap al niet een normaal tempo kan houden, durf ook los te laten van voren en hoe is je eigen zit?
Het dier volgt zijn instinct , je moet bedenken,jij ben de gene die de fouten maakt , dus werk aan jezelf en werk dus ook aan je eigen basis.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 07:06

Het zadel is nagekeken, en dat ligt goed.
Ik heb nu alleen groepsles, dus de aandacht moet verdeeld worden. Ik vind dat best lastig, omdat ik altijd priveles had.
Ik wilde priveles weer oppakken, maar ik ga met mijn paardje verhuizen volgende maand, en pas dan pak ik de priveles op. Anders moet ik constant van instructrice wisselen, en das ook niet fijn :+

Mijn eigen zit is best goed. Het enige wat ik doe is mijn benen naar voren afsteken. Daar ben ik mee aan het oefenen, en daar word ik wel telkens mee geconfronteerd door instructrice.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:23

Ik dnek dat hele langzame gangen laten lopen bij jou pony geen zin heeft, dan word het een trek wedstrijd en daar schiet je bijde niets mee op.

Overgangen daarin tege wel. ji bepaald wanneer zij stap draaf galloppeerd enzovoort.

Een halve rijbaan voordat je terug bent? Voltes! Zet haar halt. Maar stap na 1 seconde stilstaan ook direct weer weg als belonng.. je pony staat al zo moeilijk stil.

Wees streng consequent maar rechtvaardig, vanzelf gaat ze de link leggen, maar dat gebeurd niet al je niet consequent door blijft gaan daar waar je mee begonnen was.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:15

Nell_ schreef:
rustig lichtrijden probeer ik idd. Dit helpt maar even.

Hoe lang is even? Een paar meter is genoeg, dan stappen, in een rustig tempo, weer aandraven, steeds een paar passen. En niet alleen overgangen maar inderdaad veel tempowisselingen. Dus ook af en toe een stukje doordraven, en dan weer terugnemen, galop, weer terug naar rustige draf, enz. Doe niets te lang. Een lange zijde is meestal te lang.

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:30

veel voltes rijden, met stemhulpen haar rustig zien te krijgen, veel overgangen rijden.

geen lange rechte stukken, oefening na oefening.