Stuiteren bij het instappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

speciallover

Stuiteren bij het instappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 13:35

Ik rij nu ongeveer een halfjaar een 15-jarige KWPN merrie. Het gaat met rijden heel goed en ik ben van plan om over een paar maandjes te gaan starten. Het is een heel druk paard met veel energie die je ook zeker niet zomaar een dag kan laten stilstaan. Maar ze heeft sinds kort nogal grapjes. Wat ze doet, is bij het instappen, als ik haar nog losjes laat lopen, laag te gaan steigeren. Ik vind het opzich niet eng ofzo, maar het is wel heel vervelend. Ik voel een stuiter al een half rondje van te voren aankomen maar ik kan het niet voorkomen. Omdat ik eerst dacht dat ze misschien gewoon energie over had longeer ik haar nu steeds even voor ik erop ga zitten maar dat helpt bijna niet. Ik geef haar al steeds een schop naar voren, als ze probeert te steigeren, wat ik van mijn instructrice moest doen, maar dat helpt niet altijd. Het lijkt alsof ze het gewoon leuk vindt om me te pesten :P. Ik weet dat ze het bij de eigenaar vroeger ook gedaan heeft en dat het uitproberen is, maar hebben jullie misschien tips om het op te lossen?

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:41

als het echt een druk paard is helpt misschien een rondje longeren voor het rijden wel,
ja tegen steigeren vind ik dat er weinig aan te doen is, afstraffen kan maar als het dier al druk is zal dit niet helpen
kijk ook naar het voer dat hij krijgt, en doet hij dit ook als je met de lange teugel instapt?
hij zal zich moeten leren ontspannen., is hij ook erg jong?

Kellyyy11

Re: Stuiteren bij het instappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:44

het kan natuurlijk ook verzet zijn, dat hij bijvoorbeeld last van het zadel heb;)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:45

Klinkt als stalvreugde.
Spring je er onmiddelijk op als je gaat lessen?
Dan helpt 5 minuten longeren waarschijnlijk.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:52

Mijn merrie doet het ook regelmatig als ze energie over heeft(of als ze last heeft van haar hormonen, tijdens en rond de hengstigheid bijvoorbeeld). Aan de longeerlijn doe ik liever niet dan, omdat ze dan helemaal als een gek gaat knallen(en dat is net niet de bedoeling, bij haar nog extra vanwege oude blessures). Ik stap vaak eerst even een paar rondjes aan de hand, zodat ze niet meer helemaal koud van stal is. Dan stap ik op en als ze begint te stuiterballen, draaf ik gewoon weg. Daarin kan ze haar ding dan wat beter kwijt en is het probleem zo voorbij.
Mijn paard staat trouwens de hele dag in de wei en krijgt geen brok. Ze doet het ook niet altijd, denk echt dat het vnl hormonaal is in haar geval. Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:58

Hoe is je paard gehuisvest? Als mijn paard op stal staat is het net een raket als ik 'm wil gaan rijden. Nu hij 24/7 buitenstaat is hij veel evenwichtiger en veel meer geestelijk in balans.

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:52

idd weidegang en minder brok.

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:59

Mijn pony heeft hier ook vaak last van met name op wedstrijd.
Bij mijn pony helpt longeren niet want dat doen we zoiezo altijd al van te voren.
Als ik opstap gaat hij dribbelen en als ik hem wat meer loslaat gaat hij rennen.
Maar die van mij gaat juist stijgeren als ik hem tegen blijft houden..
Ik doe altijd net alsof ik helemaal niet in de gaten heb dat hij zo idioot doet.
Dat helpt bij mij iniedergeval het beste.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:03

Als ze het na het longeren ook nog doet, zoals TS aangeeft, dan geeft het paard aan dat het pijn heeft ;)

Dus tandarts en zadelmaker erbij!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:04

als een paard nu veel meer op stal staat kan dat de aanleiding zijn van meer energie en daardoor dwarser of meer uitproberen.
Als longeren van de voren niet het probleem oplost, zou je zodra je erop stapt het paard gelijk aan het werk kunnen zetten. Dus veel dingen vragen aan wendingen, figuren, pasje wijken etc, of als het staak/steiger gedrag wat blijft, gewoon gelijk aandraven en voorwaarts aan het werk zetten.

Past het zadel wel goed? Zit je haar niet in de weg door zelf gespannen te zitten en te knijpen?