Uit elkaar lopen en angst voor springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LipsLikeSgr

Uit elkaar lopen en angst voor springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:49

Ja, hier heb ik een probleempje mee....Hoe voorkom ik dit? (Ja, verzamelen, maar hoe precies?)
Vooral met springen wordt het een puinhoop omdat hij dan echt uit elkaar loopt/valt, en dan dus een reuzesprong maakt xD. Hij kan het wel, het is meer gebrek aan mijn ervaring xD
En hoe merk ik uberhaupt dat mijn paard uit elkaar loopt?

Ervaringen/tips/advies?
(Opties/geld voor les is er nog even niet, dus reacties met "toch les nemen" heb ik echt niks aan ;) )

En nog wat, ik ben nogal een schijtluis wat betreft springen, hoe kom ik hier een beetje overheen? Dit komt misschien dus ook wel omdat hij zo uit elkaar valt, te ruime passen maakt voor de sprong, dan maakt hij me toch een megasprong en blijf ik moeilijk zitten.
Daarbij, voelt mijn paard natuurlijk dat ik het eng vindt en zenuwachtig ben, en wordt hij ook onzeker..

Hoop op tips ;)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:59

bij mij helpen mijn dressuurlessen erg veel om controle te krijgen en houden tijdens het rijden.
Dressuur is dan ook dé basis :)

Afgelopen dinsdag heb ik zelf ook nog eens een kruisje aangedurfd met mijn paard. Ik zit met het "probleem" dat mijn paard springen heel leuk vind en dus erg druk/heet wordt. Die drukte kon ik nooit laten afvloeien waardoor het alsmaar spannender werd met springen (zelf hele lage kruisjes werden gevaarlijk).
Nu ik dus door de dressuurlessen meer controle heb, kan ik meer rust creeren tussen de sprongen door en dat geeft al wat meer vertrouwen.
Wat je ook niet mag doen als je angst hebt is blijven staren naar de sprong :D dat deed ik wel en maakte me onwijs bang voor de "hoogte" of "breedte" of "whatever", ik verzon blijkbaar verschillende rampscenarios in mijn hoofd en ja, dan gaat het niet goed he :D

Dus eerst gewoon rustig dressuur rijden voor de controle, dan rustig aanrijden naar je sprong(etje). Zodra je in de lijn voor je sprong bent kijk je over de sprong heen...
Zo lukte het bij mij toch.

Niet te hoog willen springen, hou het gewoon bij een kruisje en zie het vooral als afwisseling in je rijden. Dan blijft het plezierig voor jou en je paard.

BePa

Re: Uit elkaar lopen en angst voor springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:56

Vertrouwen terug krijgen valt niet af te dwingen (is mijn ervaring) Eerst meer vertrouwen krijgen, veel onder begeleiding doen en rustig opbouwen. Succes.

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:19

Als jij angst heb voor het springen, waarom wil je dan Überhaupt springen? Ik spring ook met mijn paard die wordt ook snel heet, maar ik blijf het leuk vinden. Je moet bij je paard zorgen dat hij vertrouwen in jou krijgt, zodat hij wel wil:)

LipsLikeSgr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:44

Omdat ik er graag overheen wil komen, en ik springen wel gewoon ERG leuk vindt, en mijn paard ook xD

En ik heb niet het probleem dat mijn paard heet wordt....dat staat nergens.
Maargoed, bedankt ;)