Telgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 23:21

Rij eigenlijks alleen recreatief en weet er niet echt veel vanaf behalve standaard draf en galop en stap althans dat dacht ik.
Ik reed vd week bij de buren in de bak, rij niet vaak in de bak eigenlijk maar toen zei de buurman opeens dat mijn fjord in telgang loopt ik heb geen idee wat het is en hoe ik het kan zien zag wel op de wiki dat ze haar benen anders plaatst naja andere volgorde maar zou het kunnen kloppen wat hij zegt.

Vond het een beetje vaag maar hij zei dat dat een reden kon zijn wrom ze misschien iets moeilijker te rijden was omdat ik het niet weet ofzo

Oke voel me erg stom met deze vraag maarja wil alleen maar leren ervan :o
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 28-09-09 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Onali

Re: Misschien een stomme vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:24

Als je het op filmpje kunt zetten dan kunnen wij het ook zien :P
Ik ben te moe om het uit te leggen, maar gebruik anders even de zoekfucntie. Er zullen vast wel topics over zijn/info over te vinden :D

ik heb zelf het vermoeden dat mijn fjord kan tolten, als het hem uitkomt dan :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:27

misschien liep ze niet zuiver in stap. Dit kan komen door spanning/pijn in de rug. Ze stappen dan vaak wat overhaast en maken de passen niet af. Echt telgangen lijkt op draf, maar daarbij wordt je niet alleen omhoog/omlaag bewogen (en natuurlijk wat diagonaal) maar ook links/rechts.

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:58

ik heb een KWPN-er gekend die ook in telgang liep[was ook z dressuur] dus denk niet dat het een reden hoeft te zijn om moeilijk te lopen ;) wel heel apart :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:44

Ik denk dat het moeilijk lopen meer een gebrek aan ervaring van de ruiter is. Daardoor krijgt het paard niet duidelijk door wat nou de bedoeling is en worden er snel tegenstrijdige hulpen gegeven. Ook kun je met een minder goede zit je paard erg in de weg.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:10

vriendin van me heeft haar ook gereden en die rijd wel heel goed (ook wedstrijden enz weet zo niet hoe of waar ze zit ermee maar wel redelijk hoog) daar doet ze het ook bij.

Maar ik ga het eens filmen ....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:27

oke ik ben benieuwd
kan ook door pijn/spanning in de rug komen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:33

bij telgang zetten ze linksvoor en links acher tegelijk weg, net zoals een giraffe. Dus de beide benen aan 1 kant optillen. Paard van stalgenoot doet het ook, al sie te snel stapt

TeeGee

Re: Telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:09

FJ > RT P

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:59

voor recreatie is het ook geen punt.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:03

ik ben heel benieuwd naar dat filmpje...
is het niet zo dat als hij kan telgangen er ook ergens wel een toltknop op zit??? ijslanders hebben vaak wel tolt maat soms ook telgan maar een telganger heeft altijd tolt (correct me if im wrong ik zit pas net in de ijsco's en moet nog veel leren)zou wel heel fijn zijn als hij voor de recreatie kan tolten ;) zit echt enorm lekker en relax

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:52

Mijn verzorgpony zit altijd in de hoogste versnelling qua stap/ draf / galop.
Met stappen gaat ze dan op een gegeven moment dribbelen en van daaruit gaat ze in een gang die tussen stap en draf zit.
Het is niet echt een telgang, maar het zit erg lekker.
Of het positief is, weet ik niet.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:01

Het kan maar zo dat je paard 'telgangt'. Al is het pas telgang als het paard in flink tempo op die manier loopt. Als een paard het in stap laat zien spreek je van een laterale stap. Lateraal betekent dat het laterale benenpaar, linksvoor en linksachter, of rechtsvoor en rechtsachter, tegelijk gaan. Dit kan komen door spanning of stijfheid in de rug. Het is belangrijk om de oorzaak hiervan te vinden, lateraal lopen komt meestal voort uit stijfheid, maar door het paard lateraal te laten lopen wordt de rug alleen maar stijver. Het idee van de vicieuze cirkel.
Laat je zadel nakijken en laat de rug nakijken. Als dat allemaal klopt, dan zul je aan de slag moeten met gymnastieken. Zijwaarts, buigen, stelling. Hals en rug moeten weer los worden.
'Telgang' is een gang met veel spanning, voor een minder laterale stap zul je ook naar meer ontspanning moeten rijden.
Een IJslander met telgang heeft in principe ook tölt ja, tenzij de tölt niet bevestigd is. Een paard met veel laterale aanleg (aanleg voor telgang) zal soms liever heel langzaam willen telgangen in plaats van draven of tölten. Een langzame telgang is zeer ongewenst, zorgt voor een stijve rug en minder soepelheid in de andere gangen. Langzaam telgangen wordt wel zwijnen genoemd van Schweinepass, varkentjes lopen namelijk ook met het laterale benenpaar tegelijk.

Ik kijk uit naar een filmpje :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:45

Ze heeft het alleen als we draven dan wil ze echt heel snel en kan ik niet normaal lichtrijden

heb helaas door alle regen nog niet kunnen rijden