Paarden met artrose in de sport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paarden met artrose in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 18:20

Ik weet niet of het hier goed staat, als het fout staat, sorry..

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die paarden met artrose hebben, die nog in de sport meelopen.
(dat hoeft niet persee dressuur oid te zijn maar wat voor tak van de sport dan ook).
En dan ben ik benieuwd hoe hoog of intensief.

Ik wilde altijd al graag endurance met mijn paardje gaan doen, maar ik denk dat ik dat maar kan vergeten. (paardje van 5 heeft kogelartrose in beide voorbenen)..

Ik ben benieuwd. :D

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:42

allereerst wat verschrikkelijk voor je dat je paardje kogelartrose heeft.is ze er erg kreupel op.of is ze alleen stijf.je kan een keer endurance proberen.ze word dan door dierenartsen gekeurd,en als ze er goed door de keuring komt dan kun je gerust een rit proberen.wat erg dat ze nog zo jong is,maar je heb ook wel supplementen voor artrose.ik hoop dat het helpt.ik keek net in je profiel,je hebt erg leuke dieren vooral dat zwart witte katje.ik hoop dat je nog wat met haar kan.in ieder geval sterkte voor je paardje.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:44

Ik ken een paard met forse artrose die M1 loopt...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:47

Het probleem met artrose is dat het onomkeerbaar is. Op het moment dat je paard nog (redelijk) meekan zou je vanalles van hem kunnen vragen, zonder dat je daar direct een nadelig effect van merkt, maar het is niet zo dat hij er dan daarna wel weer bovenop komt, integendeel, hij zal er verder van aftakelen. Als je veel gaat vragen van een paard met artrose speel je dus met zijn gezondheid.

Sodeletuut

Re: Paarden met artrose in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 20:20

Whitneyvdw, bedankt voor je reactie!
Op het moment loopt ze echt niet makkelijk, maar uit een echo van vorige week is gebleken dat ze ook een peesblessure heeft (verdikking en een scheurtje in 1 pees), dus daardoor is waarschijnlijk de kreupelheid verschenen. Daarom moet ik nu 8 weken met haar lopen op de weg, en dan zou dat weer beter moeten zijn. Dan zien we dus ook pas hoe ze loopt zonder peesblessure en dus met haar artrose..
Het was ook een vreselijke schok voor ons, omdat ze nogmaar 5 is..
Dankjewel voor het complimentje over mijn dieren! Het zijn inderdaad schatjes! :)

Shera, dat is niet niks zeg! :)
En die wordt dus ook intensief getraind?

Macusa, dat is waar..
Ik heb zelf nog niet heel veel verstand van artrose, al wel een beetje op internet gekeken maar niet heel veel ofzo.. Daarom vraag ik het ook, maar het is inderdaad wel logisch wat je zegt..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:26

Mijn paard met lichte kogelartrose loopt aangespannen op L-niveau.
Door omstandigheden dit jaar niet zoveel uitgebracht, maar het plan is deze winter wel weer wat proefjes te gaan starten en zo mogelijk volgend jaar ook samengesteld.

Onder het zadel breng ik haar in principe niet op wedstrijden uit, maar ze wordt nog wel dressuurmatig getraind en loopt daarbij ook oefeningen op L/M-niveau.

Ik rijd haar wel met beleid, maar zolang ze goed loopt en geen problemen heeft in het werk rijd ik haar gewoon intensief (naar kunnen natuurlijk).
Ze krijgt 2x per jaar een injectie Adequan bij de veearts en ze is 1,5 jaar geleden ingespoten in de kogel.

Volgens mijn veearts moet ze dit nog prima aan kunnen als we er met beleid mee om gaan (rust roest) en zijn er heel veel paarden met lichte artrose die nog prima in de sport functioneren.

amica2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:45

ik denk dat als je het goed en rutig oppakt je een eind kan komen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:03

mijn paardje heeft ook lichte kogelatrose, en ik ben het met macusa eens dat als veel van zo'n die gaat vragen je eigenlijk met de gezondheid van je paard speelt.
ik vind endurance wedstrijden dan ook te zwaar voor een paard dat aan 2 benen kogelatrose heeft, ik geloof dat de kortste rit iets van 26km is, je hebt tussendoor wel pause en word gechackt door een DA maar toch.
en je moet daarvoor ook een beetje trainen en ik denk dat dat op den duur niet gunstig is voor je paard.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:11

hoi, mijn fries heeft ook artrose, en is nog maar vijf jaar :( Dus ik baal er vreselijk van, want het ging net zo beregoed in de sport! Hij heeft namelijk ernstige artrose, elke dierenarts heeft hem al afgeschreven. Voorlopig loopt ie nog steeds en we zijn net M1 met winst geworden :D maarja, het is over een halfjaartje ook wel over, want op gras rijden outdoor wil al niet meer omdat de bodem dan vaak te hard is. Op zand gaat het nu nog prima dus ik rijd indoor nog lekker door en dan wordt ie waarschijnlijk omgedoopt tot recreatie paard, als ie dan tenminste nog geen last krijgt op zandbodem, want dan is het gewoon over. Ik rijd 5 keer in de week redelijk intensief, maar veel beweging is ook heel goed voor artrose, hij staat ook alleen s'nachts op stal en niet langer. verder geef ik hem Glucohorse, glucosamine voor paarden. Ik weet niet of het bij hem helpt, maar ik geef het toch, straks helpt het wel :)

succes ermee!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:15

oh 5 jaar is wel heel jong zeg...
is hij al heel jong ingereden?
en is het verstandig om nog zo intensief door te rijden als het al zo ernstig is?

mijn merrie is 11, we hebben bij haar in het werk nooit wat gezien, nooit een pas onregelmatig geweest en nog steeds niet gelukkig!
we kwamen erachter toen ze op de keuring op de harde volte iets onregelmatig liep...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 08:55

Nouvel, dat is ook nog behoorlijk intensief.
Even een stomme vraag, is aangespannen rijden dan minder zwaar/slecht voor de benen dan ohz. als ze
artrose hebben? :o

Amica, dat hoop ik. :)

Barbar, ik denk inderdaad ook dat endurance hem niet meer gaat worden..
Ach, ik vind het ook niet erg als we alleen nog maar recreatief mogen rijden.. :)

the_leonii, oei.. Ook nog maar 5 jaar, net als die van mij.. Maar jij rijdt dus nog behoorlijk intensief,
ben je dan niet bang dat de artrose daardoor sneller erger wordt?

Nouvel, jou reactie is op the_leonii neem ik aan? (mijn paard is ook 5) :)
Mijn paard liep trouwens ook het meest onregelmatig op de harde volte. (ook rechtuit hoor, maar dat komt waarschijnlijk/hopelijk door de peesblessure..)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:18

Of aangespannen daadwerkelijk minder zwaar is dan onder het zadel ligt er aan wat je doet denk ik, zowel onder het zadel als aangespannen kun je heel intensief rijden of heel ontspannen en heel weinig vragen...

Enig voordeel zal misschien zijn dat ze aangespannen geen gewicht op hun rug mee hoeven te dragen en daar dus niet extra hun balans in hoeven te zoeken...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:26

Hee,
wat erg voor je! nog maar 5 ! de mijne heeft ook kogelartrose linksvoor en die is 7 zo erg! flugeltje hier op bokt heeft ook een paard met artrose, die loop ook M1, dus het kan wel!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:40

Mijn verzorgpaard heeft artrose en ment in klasse 3, in oktober doen ze mee met de NK dus dat gaat erg goed!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:30

Dit is volgens mij geen medische, maar een ethische vraag.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:38

Na een springconcour werd mijn paard kreupel en uit foto's bleek dat hij atrose heeft in iig zijn rechtervoorbeen (de rest is niet op de foto gezet). Hij heeft een spuit gekregen voor bij z'n borst en het advies van de veearts was dan ook; gewoon door blijven rijden, maar je moet niet verder in de springsport. Ik was toen net L1 met hem.

Ik ben ontzettend geschrokken doordat het bleek dat hij atrose had. Ik dacht ook dat ik het verder wel kon vergeten met hem en de dressuur. Maar niets bleek minder waar...

Ik ben gewoon doorgegaan en uiteindelijk heb ik hem uit de sport moeten halen vanwege een peesblessure en dat hij 'al' 20 was toen. Hij heeft M2 met winst gelopen en de oefeningetjes van de Z1 zaten er ook goed in.
Ik ben heel zuinig met hem omgesprongen, ontweek zware en onregelmatige bodems e.d.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:56

Ik heb het geprobeert met mijn paardje met lichte artose. Na een aantal behandelingen van de holistisch dierenarts en glucosamine was mijn paard enorm opgeknapt en ben ik weer gaan rijden. Voor de artrose reed ik op M/Z niveau dressuur. De oefeningen gingen allemaal goed en hij liep niet onregelmatig. Maarrr als ik eens wat teveel had gedaan kon ik dit de volgende dag merken. Voor een buitenstaander was er echter niks te zien. Dat het kan wil dus niet zeggen dat het ook naar je paard toe fair is. Ik heb toen besloten dat ik mijn paard dit niet wou aandoen en inmiddels staat hij al een jaar met zn vriendjes in de wei.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:05

Eén van de paarden die ik vroeger heb gereden heeft ook artrose in één voorbeen. Zijn eigenares is een erg fanatiek springruiter en hijzelf is ook een fantastisch springpaard, sprong vaak ruim in de prijzen op 1.20 parcours. Het is met periodes heel erg geweest (6 weken 2x per dag aan de hand stappen of wat rondjes stappen in de bak), maar er zijn ook tijden dat hij weer redelijk zware parcoursen springt. Het is wel opletten en tijdens het rijden moest ik ook altijd in mijn hoofd houden dat ik niet té veel vroeg, maar berijdbaar was hij zeker nog.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:10

Tsja, wat zal ik er van zeggen.. mij is verteld dat ik het best zo veel mogelijk door kon rijden, want als hij te veel stilstaat is het helemaal snel zover. Hoewel ik op dit moment helemaal niet rij. Hij wil niet meer ontspannen in de hals en is net een plank.. ik vrees dat ie last van zijn been heeft. Ik heb er op dit moment niet veel vertrouwen meer in en vrees dat ik er mee zal moeten stoppen :( echt balen want nanning is echt een toppertje in de sport en hij is natuurlijk mijn grote vriend. Maarja weer zien wat de veearts er van zegt.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:04

Mijne staat sinds mei 2009 met pensioen door artrose.
Februari 2008 kreeg ik de diagnose en heb toen voor gekozen om hem in te laten spuiten.

Hier heeft hij een half jaartje goed op gelopen. Echter omdat het helemaal niks is voor mijn mannetje om 2/3x per dag alleen maar te mogen stappen en liever dan lekker de hele dag in de wei staat met zijn vriendjes heb ik er voor gekozen niet nogmaals de behandeling te doen. Volgens mijn DA was deze behandeling voor hem alleen maar uitstellen van zijn pensioen. Nu staat mijn mannetje lekker in de wei te genieten, hij is stukken vrolijker als vorig jaar toen ik met hem de behandeling gestart was. Ik denk dat dit de beste keuze voor ons is geweest. Dandy reageert misschien ook niet zo goed op de behandeling als een ander paard. Er staat er namelijk bij mij ook 1 op stal die rijdt nog steeds endurance met haar pony en is 5 jaar geleden 1 maal ingespoten.

Als ik jou was zou ik gewoon goed met je dierenarts overleggen wat hij/zij er van zegt en het belangrijkste van alles jij kent je paard het beste en je gevoel gaat wel zeggen wat het beste voor hem is.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:18

ik weet ook zeker dat als je paard niet kreupel is dat je dan het beste gewoon door kan rijden, dan houd je het soepel.
maar ik vind het niet eerlijk tegenover het paard dat je dan nog heel fannatiek in de sport gaat rijden.
je paard kan miss het nog wel op dat moment maar je paard is dan veel eerder op, dus het denk ik maar wat je wil of zo veel mogenlijk nog berijken, of je paard zo lang mogenlijk bij je houden, nou dan is die keuze voor mij gauw gemaakt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:32

Bedankt allemaal voor de nieuwe reacties!

Nouvel. Ik bedoel puur als je op het zelfde tempo traint. Is het dan minder belasting met wagen dan met ruiter?

Enniee, 7 is ook jong zeg! Ook balen zeg.. Ik zal Flugeltje eens opzoeken, dankje.

Jildau, dat valt dan behoorlijk mee! :)

Mirkim, dan zijn jullie nog een heel eind gekomen! :) En wanneer werd het geconstateerd?

Billy20, ik ben het helemaal met je eens. Ook al vervliegen er meerdere dromen die ik altijd al had willen
doen met mijn paard, zij staat toch voorop.. Ik ben doodsbenauwd dat ze over een tijdje dan 'op' raakt
zegmaar..

Mientjeuh, dat vind ik wel een beetje apart om eerlijk te zijn.. Als een paard de ene keer loopt en dan opeens
kreupelt, zou het voor mij een reden zijn om er helemaal mee te stoppen. Het is toch niet eerlijk voor een
paard om dan door te gaan..?

the_leOnii, dat is balen zeg.. Maarja als een paardje niet meer wil ontspannen is het duidelijk dat hij ergens
last van heeft.. Sterkte ermee..

_Madelon, bedankt voor je verhaal over jou paard.. Het verschilt inderdaad heel erg per paard, dat kan ik
me goed voorstellen. Maar als het alleen uitstellen van pensioen is zou ik het bij voorbaat al niet doen..
Hoe oud is je paard als ik vragen mag?

Barbar, is het niet ergere belasting dan,voor een paard met artrose als je er op blijft rijden..?
Is het niet veel beter als ze gewoon een ruime wei hebben waar ze de hele dag kunnen lopen?..
Ik weet het niet hoor, heb er geen verstand van..

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:36

Dandy is 18, maar qua energie was hij echt nog een 5 jarige. Vorig jaar werd hij "gewoon" kreupel wat lang aanhield en daarom naar de DA, dit jaar merkte ik gewoon dat hij pijn kreeg maar dit eigenlijk nog niet wilde laten merken. Toen ben ik toch terug gegaan en de behandeling had weinig baat gehad bij hem.

Had ik een koel en rustige pony gehad, die de vorige lange stapperiode goed had doorstaan dan had ik misschien de bahandeling nogmaals laten uitvoeren. Maar dat is in mijn geval absoluut niet aan de orde, ik heb een heethoofd, die chagerijnig werd en er slecht uit ging zien. Nee dat ga ik hem niet nogmaal aandoen. Hij is in juli van stal verhuist en het gaat nu goed met hem. Hij loopt nog steeds niet helemaal zuiver, maar hij is weer helemaal opgeleefd.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:40

een paard met atrose moet beweging hebben anders gaat het alleen maar sneller achteruit.
als je paard niet steeds kreupel loopt kan je best nog wel rijden, alleen je moet goed kijken en luisteren naar je paard.
de wei is voor een atrose paard zeker beter dan een stal (maar dat is het voor ieder paard).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 16:43

Oke, dat is ook nog niet super oud Madelon..
Goed van je dat je zo'n beslissing genomen hebt, dat is een teken dat je absoluut niet egoistisch bent naar je paard! :)
En fijn dat het nu zo goed met je paardje gaat!
Hij staat nu gewoon lekker in de wei?

Barbar, oke.
Maar mijn paard staat dus 24/7 buiten, denk jij dan dat als ze niet kreupel meer zou zijn straks, dat ik daarnaast ook nog zou kunnen rijden? (omdat ze dus ook al dag en nacht kan bewegen, wordt het dan niet teveel?)