contact probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maximepony

contact probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 00:18

Hoi!

Ja ik ben er niet trots op maar ja ook ik heb problemen en ik kom er even niet meer uit.
We hadden vandaag zo'n terug val dat ik het toch overwogen heb om het hier te plaatsen.
Ik heb een 3 jarig paardje.
Heb hem gekocht toen hij 2 maanden onder het zadel was.
Ik ben de eerste week alleen op een los teugeltje wezen rijden,
en veel gelongeerd daarnaast,
en dit met mijn lammert haanstra spullen op de lang en laag manier.

aangezien ik een lusitano heb hebben die nogal snel de neiging om opgricht te gaan lopen,
En dit zeker met spanning,
Nu ging ik week 2 in.
Ik pakte de teugel steeds meer op.
Hij deed het prima,
Alleen hadden we een klapperende teugel.

Advies van instructrice:

teugel korter pakken en meer het been er aan,

Ik dit dus braaf doen,
Dit ging een week of 2 goed,
Toen verleden week.
Hij wil niet meer naar beneden, Heb het idee dat hij er ook niet echt plezier meer in heeft.
Hij hapt naar het bit etc,
Heb vandaag mijn eerste blaar tepakken gekregen,
Hij was ook altijd erg terug waarts.
Nu waren de overgangen vandaag echt niet te doen.
Hij wouw alleen maar rennen en bij mij vandaan gaan,.

ik heb persoonlijk het idee dat ik hem op te veel druk rijd.
Kan dit kloppen?
Plus, dat ik (na het zien van het filmpje van vandaag) heb ondekt dat hij alsnog gewoon loopt te klapperen.
Dit heeft dus ook gewoon niet gewerkt en hij is alleen maar gestressder gaan lopen.
ook wil hij niet meer lang en laag lopen.
Hij loopt steeds meer omhoog. (riching het oprichten)

Ik hab van 1 iemand als tip gekregen om een bijzet teugel te halen en deze er aan te knopen,
totdat ik de overgangen weer op mijn zit heb staan en ik ondspannen op hem rond kan stappen etc.
Is dit een idee?

Ik rijd hem 3 keer in de week en longeer hem 2 tot 3 keer in de week,

en nu had ik naast dit nog een probleem.
Ik weet dat hij nogmaar 3 is,
maar wat zijn nou echt goede oefeningen om een paard zijn benen meer te laten optillen
Hij sloft nogal erg namelijk en maakt hele korte gespannen pasjes

Groetjes maxime

Kyliam

Re: contact probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:01

Hallo Maxime
De haren gaan hier even recht overeind staan.
Je paardje is pas 3! Een paard van 3 kan je wel rijden, maar niet op die manier. Daar zijn ze psychisch en lichamelijk nog helemaal niet klaar voor.
Wat je schrijft over dat hij het bit niet aanvaard... heb je wel eens laten nakijken hoe het met zijn tanden is en of hij misschien een wolfstandje heeft. Als hem dat pijn doet als je rijd dan kan je al dat "negatieve" gedrag krijgen natuurlijk.
Ik zou zo`n jonkie ook helemaal niet met bijzetteugels ofzo rijden.
Leer hem eerst goed op zijn 4 benen te lopen en zijn eigen, en jouw gewicht te dragen. Dat hoofd is nu nog echt niet zo belangrijk. Als hij ontspannen is kan je met kleine beetjes je teugel oppakken. Maar hij moet zijn evenwicht letterlijk nog vinden en dat is moeilijk.
Logeren op zich is goed. Maar hou er rekening mee dat een 3 jarige dit geen half uur vol houd. Het is psychische EN lichamelijk een hele belastig.
Ik zou het dus rustiger aan gaan doen en proberen om vooral nog om lekker speels wat van hem te vragen. Maar zeker niet zoveel!
Danielle

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:10

Ik vind het niet zo gek dat hij er geen plezier meer in lijkt te hebben. Hij is volop in ontwikkeling en jij vraagt hem nu al 5 a 6 keer per week te werken. Voor mij zou de max. om onder het zadel en aan de longe op 3 keer liggen. Als 4 jarige op 4 keer, 5 jarige 5 keer etc.

Zo'n paardje krijgt mentaal heel wat te verwerken. Het moet leuk blijven!

Wissel af met bijv. in de 1e week 2x rijden 1x longeren, de 2e week 1x rijden, 2x longeren. Eventueel kun je wel een vierde dag pakken, maar dan in spelvorm iets in de richting van VD bijvoorbeeld.

Ik zou ook zijn tanden na laten kijken. Er gebeurd heel wat in een paardenmond. Je zou ook kunnen proberen om een tijdje bitloos te rijden.

Wissel af en zorg ervoor dat het een feestje is om met jou mee te gaan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:17

Als de teugel klappert, dan volg jij met je hand niet de paardenmond. Heeft niks met lange of korte teugels te maken, ook met halsstrekken mag de teugel niet klapperen.

Ik zou heel gauw een andere instructrice zoeken, haar advies is echt slecht. Verder ga ik met de anderen mee. Paardje is veel te jong om al zo veel te moeten werken.

Ik zou eerst op een goed beleerd paard gaan oefenen, het volgen van de mond is misschien niet altijd even makkelijk, maar wel van groot belang wil je je jonge paard niet verkloten. Ik hoop van harte voor je paard dat jij nooit meer blaren in je handen zult hebben.

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:40

Ik heb zijn gebit laten nakijken hiet was niets mee aan de hand,
Ik was zowizo binnenkort al eens van plan een bitlose optoming te gebruiken als afwisseling.
en longeren doe ik meestal tot hij mooi over de rug loopt,
dit duurt plus minus 10 minuutjes.
Ook tijdens het rijden probeer ik elke dag (wanneer ik rijd)
iets anders te doen.
een dagje overgangen oefenenn een dagje balkjes lopen en een dagje speels wat om pionnetjes heen etc.

en naja de teugel klappert niet door mijn handzegmaar, (ja misschien een beetje)
ik weet niet precies hoe ik het uit kan leggen.
Maar bij het longeren loopt hij heel mooi constant hij loopt lekker over de rug etc.
Maar tijdens het rijden schijnt hij dit allemaal te vergeten,
Als ik hem lang en laag vraag gaat hij hoog en opgepropt lopen.
dus dan gooi ik de teugeltjes meestal wat losser maar ook dan kan hij niet echt ondspannen.

Ik denk persoonlijk dat het door het zadel komt ?
kan dit kloppen.
Ik rijd met scapa en anky pads en bondje.

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:51

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:29

Mooi paard! Zier er erg werklustig uit. Hij kruipt voor mijn gevoel een beetje achter de teugel. Probeer hem de komende tijd alleen maar voorwaarts neerwaarts te rijden. De rest komt later wel weer. Je hebt de tandarts er al naar laten kijken zeg je, maar wat een maand geleden nog goed was hoeft nu niet meer zo te zijn. Het kan zijn dat hij is begonnen met wisselen. Verder kan je nog proberen met een ander bit of bitloos te rijden, je zadel even na laten kijken en een stapje terug doen in de training. Succes

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 13:38

Hij is indd begonnen met wisselen :)
Dit zal wel meespelen in het hele gebeuren.
En ik ben momenteel aan het sparen voor reperatie's aan mijn zadel (het meer op maat maken)
Dus hoop dat het dan wat betergaat,
en dat lang en laag,
hoe kan ik dat nu beter voor elkaar krijgen,
Ik rijd namelijk niet op kneepjes.
Hij zakt eigelijk alleen in zodra hij lichte druk voelt (wat hij nu dus totaal begint te negeren)

jazeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:42

Wat een super leuk paard!
Heb zonet het filmpje bekeken en wat me opvalt is dat jouw handen nogal van positie veranderen. Ik heb ook de indruk dat je hem te veel van voren aan het rijden bent. Een jong paard kan nog niet zo constant aan de teugel lopen. Hij moet eerst leren op eigen benen te lopen. Voorwaarts met een heel licht contact met de teugel. Dat klapperen wat jij bedoelt en wat in het filmpje ook te zien is ontstaat door dat je hem teveel in de mond vraagt. In het eerste stukje dat jullie van voren te zien zijn, zie je ook steeds zijn hoofd van links naar rechts bewegen (ik zou bijna zeggen dat je zit te zagen). Voor mij dan ook geen wonder dat ie achter de teugel kruipt en continu met zijn hoofd van positie veranderd. Ik zou als ik jou was beginnen met licht contact op de teugel, voorwaarts rijden en tempowisselingen. Daar wordt ie sterker van en krijgt hij meer balans van. Géén druk erop, teugels niet korter. Gaat het sloffen vanzelf over en worden de passen ook ruimer.

Verder sluit ook ik me bij de anderen aan, dat je voor een drie jarige wel erg veel met hem doet. Hij is echt nog volop in de groei en aan het wisselen. Hou het leuk voor ze als ze zo jong zijn!

En oh ja: bijzetteugel -> NIET DOEN!!

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 16:33

Ik zaag absoluut niet,
Ik werk niet eens op kneepjes,
Ik heb hiervoor altijd een fjord gehad (ook vanaf zijn 3de)
Maar deze ging heel erg hangen toen hij begon te puberen,
Dus ik moet die stille handhouding zelf weer zien te zoeken.
en er zit 1 stukje in de film waar ik zegmaar lichte stelling vroeg,
dus het kan zijn dat hij dan wat terug wouw en dat het daardoor op zagen lijkt,
dit is dus niet het geval
en verder bedankt voor de tips !

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 16:36

Ik heb zelf het filmpje nogmaals gezien,
ik ben daar inderdaad zeer bewegelijk in de hand
beedankt dat ik daar op gewezen word,
ik zal hieraan proberen te werken!

jazeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:21

Maximepony schreef:
Ik heb zelf het filmpje nogmaals gezien,
ik ben daar inderdaad zeer bewegelijk in de hand
beedankt dat ik daar op gewezen word,
ik zal hieraan proberen te werken!

Donders. Petje af!!
Er zijn er niet veel die zo eerlijk naar zichzelf durven te kijken!!