Verandering in gedrag bij drachtigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteWolf

Verandering in gedrag bij drachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:13

Mijn merrie is sinds een paar weken drachtig voor het eerst, ze is 11. Nu is ze veel zenuwachtiger dan eerst met rijden, harder in de mond en strakker in de rug met het rijden. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

aeolusnr1

Re: Verandering in gedrag bij drachtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:44

Het komt idd wel meer voor dat dit een verandering in het gedrag veroorzaakt.
Meestal valt het met het rijden eignlijk wel mee hoor, maar de handelbaarheid in de stal en het gewoon omgaan met je paard is dan soms echt heel anders, soms zelfs echt bijna gevaarlijk (trappen en/of bijten)
komt nadien wel meestal weer goed hoor

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:55

Mijn opa had vroeger een stoeterij en wij merkten het ook vaak aan het gedrag van de merries dat ze dragend waren.

Bij sommigen merkte je niets, maar bij anderen merkte je gewoon dat er íets anders was...

GRappig is dat, net als bij mensen eigenlijk... Vrouwen gaan ook vaak stralen als ze zwanger zijn. Het is een bepaald 'iets' wat ze over zich krijgen...

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:02

onze merrie was ook altijd anders als ze drachtig was.
was altijd een beetje een 'blijf van mijn lijf'paardje.
hield niet van uren poetsen, en ook met rijden pittig. (in positieve zin)
en bij dracht was ze super lief, hangerig, knuffelig enz. ook met rijden 'slomer'.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:38

Op stal is ze niet anders, behalve het extra mesten dan. Ze is alleen wat zenuwachtiger, wat vrij vreemd is voor haar ras. 100% Gelders :)

jazeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:10

Mijn merrie was voor het eerst drachtig toen ze tien was. Zij werd niet zenuwachtiger (kon ook bijna niet, ze zat al aan de limiet ;) ), maar juist het tegenovergestelde. Het werd een halve hengst. Dat strak in de rug en wat harder in de mond herken ik wel. Dit ging bij mijn merrie met een maand of drie over. Toen kreeg ze super spieren. Toen ze zo'n zes maanden drachtig was begon ze hengstige merries te dekken. Geen gezicht. Tegen het eind van de dracht verdween de enorme spieraanwas en ook dat hengstachtige gedrag. Er is een super leuk veulentje (merrie) uit gekomen.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:13

Ik heb vandaag weer een buitenrit gemaakt en haar meer aan het werk gezet dan anders (zoals we eerder ook onze wedstrijden reden) dit hielp wel grotendeels, al was ze wel ongelovelijk snel afgeleid en nog steeds wat schrikachtig. Hopelijk blijft dit zo. Het is wel fijn om van jullie te horen dat ze niet de enige is. :)

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:47

Onze merrie werd juist veel rustiger toen ze drachtig was, liet alles veel meer over zich heenkomen etc. rustiger met poetsen en ook met rijden veel rustiger,

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:49

Mijn merrie was ook rustiger, in de wei liet ze van de anderen meer over zich heen lopen (dat heeft ze na de dracht weer uitgebreid rechtgezet :P)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:51

mijn merrie is nu 4 maanden drachtig, maar ik merk dat ook wel hoor. inderdaad hard in de mond en rug en ze wil niet alleen buiten rijden. je moet haar ongeveer voor je uit duwen en halverwege heeft ze geen zin meer en begint ze te stijgeren dat ze terug wil. De terug weg is dus ook niet zo heel prettig.Maar het zal hopelijk wel weer overgaan

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:55

Gedragsveranderingen komen heel vaak voor, zowel door de hormonale veranderingen als door fysieke beperkingen bijvoorbeeld.

Mijn vorige stalhouder zei altijd: drachtige merries die meer naar mensen gaan trekken geven een hengstveulen, drachtige merries die meer naar paarden gaan trekken geven een merrieveulen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:55

mijn merrie is ook enorm veranderd. met rijden slaat ze naar mijn been. dit gaat wel al veel beter. ze kan weinig druk op haar buikje accepteren. als je haar gaat poetsen is het een ontzettende vrijdoos geworden. dat was ze echt totaal niet. en naar andere paarden is ze echt een enorme bitch geworden. vreselijk slaan en gillen. verder is ze een stuk rustiger geworden in haar hoofd.

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:32

Mijn merrie is normaal een echte bits, maar nu ze 5 1/2 maand dragend is is ze een engeltje, nu ben ik wel benieuwd, zou het een hengstje worden Hihi :D

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:49

het akn allebei de kanten op, ze kunnen er makkelijekr of lastiger van woren. ik zou nog wel even de tanden enzo na laten kijken.