Paardje draait zich om en begint te rennen? Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pets4ever

Paardje draait zich om en begint te rennen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:58

Hallo,
Mijn pony heeft met buitenrijden de neiging om zich ineens om te draaien (wordt hard in de mond en negeert hoofdstel compleet) en terug te galopperen langs dezelfde weg als we kwamen. Als ik haar dan weer omdraai en doorstap doet ze het na een aantal meters weer. Steeds weer... zucht :o . Wie heeft er tips?

suuzepuus

Re: Paardje draait zich om en begint te rennen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:01

hmmm de reacties wil ik ook graag lezen. ik heb een soort gelijk probleem met mn pony. maar als er een ander paard mee is is er niks aan de hand.

pets4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:03

Zou het daar wellicht aan kunnen liggen? Dat ze niet graag alleen naar buiten gaat? Loont om een keer te proberen met een ander paardje. Maar ik wil ook zo graag eens alleen weg kunnen....

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:48

Ja ik herken dat probleem ook pff met een ander paardje totaal geen probleem, maar zodra ik alleen ga (was vorig jaar, ik ga nu alleen nog maar met ander paard) en het pad naar het bos af wil dan begint ze met stilstaan en als ik dan drijf zet ze haar buik op en begint achteruit te lopen :(

Ik ben sinds een jaar van stal veranderd en waar ik eerst stond reed ik altijd alleen buiten (begin was ook ff probleem) en sinds ik hier sta lukt het niet meer om alleen op pad te gaan :o of ze draait zich om en rent naar het paard toe dat voorbij was gegaan en stopt dan ook bij dat paard en loopt gewoon mee alsof er niets aan de hand is......

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:52

Ik herken dit ook enorm! Ik heb zo veel geprobeert, maar kan geen oplossing vinden. Dus hierbij een stipje!

Maar ik heb na veel zoek geen oplossing gevonden. Mischien een lesgever vragen?

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:00

Ik wil dit ook even volgen, heb dit met een leasepaard.
In het begin ging het juist goed, alleen op pad...maar sinds de laatste tijd hebben we dit probleem ook zonder dat er iets is voorgevallen....
We rijden vaak het zelfde pad, hij was daar gewend en toch opeens van de een op andere dag deed zich dit probleem voor...
Dus ik blijf dit topic ook even volgen ;)

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:53

Mijn pony heeft dat precies het zelfde, heel vervelend.
Je kunt met een ander paardje meegaan, of je kunt met de trailer ergens heengaan, dat helpt vaak ook omdat het paard dan gedesorienteerd is en niet weet waar het is en dus ook niet terug kan rennen naar huis.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:09

Veel met andere paarden naar buiten, werken aan de vertrouwensbasis (grondwerk, anti-schrik-training,...) en zeer consequent zijn. Je kan ook regelmatig met je paard aan de hand gaan wandelen.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:38

Niemand meer?
Ik vind dit een erg interessant onderwerp en er is vast iemand met een oplossing voor dit probleem?

@soesita
In mijn geval ging het juist heel goed om alleen met hem naar buiten te gaan.
We namen vaak hetzelfde ruiterpad omdat die route ideaal was.
Hij leek het ook heerlijk te vinden en opeens begon dit gedrag.
Omdraaien en niet meer willen luisteren.
Hij gaat er niet vandoor maar hij wil absoluut niet verder.
Ook met wandelen aan de hand buiten, het zelfde probleem.
Terwijl op het terrein van stal er niks aan de hand is en gaat alles prima ook met trainen.
Maar dat buitenrijden wil niet meer lukken door dit probleem en ik heb geen idee wat ik er aan zou kunnen doen.
Grondwerk en anti-schrik training is niet echt een optie daar het een leasepaard betreft en ik al die dingen niet zomaar kan doen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:21

Draaikolk: Is het steeds op dezelfde plek? Dan wil een keertje heeeeel veel tijd nemen ook wel eens helpen. Tot die plek gaan tot hij niet verder wil. Dan gewoon afwachten. Als hij zich wil omdraaien of achteruit gaat hulpen geven en streng "neen!" zeggen. Weer passief worden. Hem het zelf laten uitzoeken maar hem wel bij de les houden; hij mag niet gaan grazen of staan dromen of zo.
Dan, als je voelt dat je paard rustig wordt, drijvende hulpen geven. Belonen voor elk stapje in de goede richting. Als het weer mis gaat terug stilzetten en passief worden. Enzovoort. Als je voldoende tijd meebrengt wordt het de meeste paarden vroeg of laat te dom en gaan ze wel. De volgende keer zal het met de zelfde methode al heel wat vlotter gaan.
Dit gaat helaas enkel op rustige plaatsen.

In een echt hardnekkig geval heb ik wel eens zelf mijn geduld verloren en mijn paard omgedraaid. Dan heb ik hem gewoon achteruit gestuurd in de richting die ik wilde. Dat is de gouden draad: elke stap in de richting die jij wilt belonen, al is het met zijgangen of achterwaarts.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:28

jep ik heb dat ook , dat is puur onzekerheid van je pony, hij wil gewoon niet graag zonder andere paarden, want daar zoeken zij steun in.
als jij erop zit voelen ze zich minder gesteund en rennen ze het liefst terug naar stal.
Blijf geduldig en probeer hem op zijn gemak te stellen, ik kan nu wel met mijn pony rondje bos , hij durfde echt niet, en ik beloonde hem voor elke stap meer dat hij dedd, en ik ging zingen op mijn paardje, helpt namelijk bij je eigen ontspanning en ademhaling, want daar reageert hij op.
blijj zelf ontspannen en praat of zing hem er doorheen, blijf ontspannen, en blijf geduldig!
succes ermee groejtjes van bren

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:04

Dit heb ik ook met mijn paard gehad. Voor hij van mij was ging hij meestal met andere paarden op stap. En nu neem ik 'm vaak in z'n eentje mee. Dat vond hij niet leuk, en ondanks dat hij al 9 jaar was toen ik hem kocht kende hij nog niet zo veel, dus het zal ook een stukje onzekerheid zijn geweest.

De zekerheid die hij al vrij gauw kreeg: we gaan NIET naar huis! Hij draaide altijd naar rechts. En dan kop omlaag (zodat ik niks meer met m'n teugels kon) en vroemmmmm kataklop kataklop :( Oplossing: doordraaien, nee, sléúren, voordat hij de kans krijgt om het bit te grijpen. Dat is heel incorrect maar wel rete-effectief. Zorg dat hij weer met z'n neus de goeie kant op staat, en dat je hem dus voor bent wanneer hij weg wil rennen. Daarna moet hij met zijn neus de goede kant op blijven staan. Liefst ook nog lopen, maar er wordt niet opzij gekeken, gemutst of achteruit gekrabbeld. We gaan DIE kant op die IK wil, punt uit. Ja, ook als hij het eng vindt. Ik ben er bij en ik zeg dat het veilig is. Nou heeft het bij mijn paard geen enkel nut om hem te dwingen te gaan lopen, gaat hij alleen maar heel hard van achteruit rennen. Moonwalken en piafferen kan hij ook. Alles om maar niet te hoeven. Geeft niks, dan blijven we wel stilstaan. Tot hij besluit om toch te gaan lopen. Dat herken ik doordat ik hem voel ontspannen, en vaak zucht hij dan ook. Dan kan ik (op stem, been geeft dan protest) verder rijden. En dan natuurlijk belonen, anders snapt hij nog niet dat hij het goed doet. Onderzoek ook eens of hij een vooraankondiging geeft wanneer hij van plan is om om te draaien. Mijne zette het dan bijvoorbeeld op een kakken, zoals altijd wanneer hij iets griezelig vindt. Wanneer je hem dan al geruststelt hoeft hij niet eens meer weg te rennen, wanneer hij weet dat ik er ben, mijn hand voelt of mijn stem hoort, durft hij ineens weer meer.

Geef niet op, wees consequent. Het gaat je lukken! Overtuig jezelf dat je het kunt en leer je paard kennen. Dan komt 't vast goed ;)

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:15

Zoals ik al schreef gaat het bij mijn paardje niet om naar stal te gaan maar puur omdat er geen ander paardje bij is, want ze rent niet naar stal....nee ze rent naar een ander paard toe en stapt dan rustig mee........

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:29

Peerd zal toch moeten leren om alleen op stap te gaan. Het gaat erom dat ze loopt naar waar JIJ heen wil, ook al heeft ze zelf misschien andere wensen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:50

loopt hij als je er naast loopt wel mee? anders heeft toch verlatings angst, en jij moet hem het vertrouwen geven dat hij op jou kan bouwen.
wat grondwerk kan helpen , om je band te versterken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:19

mijn ponywil ook niet lopen als ik er naast loop. ja een klein stukje wel maar niet ver. ze blijft op dezelfde punten staan als onder het zadel. doordraaien wat iemand als tip gaf of vast houden werkt niet. ze gaat dan vol in de achteruit.....
ik ben er helaas nog niet uit waarom ze het doet maar hou vol!!! het is namelijk een geweldige pony op dit vreemde gedrag na...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:23

Ik ga ook eigenlijk nooit alleen naar buiten.
Daarom doe ik het na het trainen nog wel eens. Ik ga altijd een stukje verder dan de vorige keer. Ook zij steigert én draait zich dan om. Maar met wat fikse beenhulpen en stem lukt het wel.

Onze ruin gaat piafferen!!hihi... uiteindelijk lukt het vaak wel hoor. Gewoon doorzetten en je paard nooit!!! laten winnen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:28

nooit laten winnen is makkelijk gezegd... mijn paard gaat vol in de achteruit als ik het voor elkaar krijg om haar niet (jaja ook RECHTSOM!!!) te laten draaien. vaak is er een weg of kanaal in de buurt en tja dan houd het op...
een lieve oudere man heeft eens geprobeerd haar aan de hand mee te nemen en een viendin heeft vanaf de grond met een zweep (tja sorry soms kun je niet veel anders) geprobeerd haar vooruit te krijgen maar het werkt niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:15

Zweep en schoppen gaat je niet helpen, wordt 't alleen maar erger van. Wat gebeurt er als je paard achteruit rent? Wat doe jij dan? Mijn ruin doet dat namelijk ook, en hij is al eens bijna in een greppel verdwenen. Maar hij is ook niet achterlijk, en stopt wanneer hij voelt dat de weg ineens anders is (omlaag, of een hek tegen z'n gat) Paarden kunnen achter zich zien, weet je nog ;) Wanneer mijn paard achteruit rent (en dat kan hij hard hoor, stevig draftempo) ben ik te ver gegaan en het enige dat er dan op zit is wachten. Gewoon niks doen tot hij stilstaat. Wanneer hij eenmaal stilstaat wachten tot hij ontspant (doe zelf zo min mogelijk, praat wat tegen hem als hem dat kalmeert en verder is er niks aan de hand. Hélemaal niks) Wanneer mijn paard dan ontspant mag hij daar even van mij blijven staan, en wanneer hij zucht of nageeft spoor ik hem aan met mijn stem. Niet met been, die druk is hem dan te veel waardoor hij weer achteruit dendert.
Het maakt me echt niet uit als hij 200 meter achteruit sjeest, als hij die afstand nodig heeft krijgt hij die. En daarna gaan we gewoon weer verder, en omdat hij ondertussen weet dat hij van mij mag aarzelen, en dan van mij een teken krijgt dat het goed is, loopt hij steeds makkelijker door bij iets engs. Het gaat erom dat je paard de goede kant op blijft gaan, en wanneer hij dat braaf doet dat hij dan weet dat hij de ruimte krijgt. Ruimte om ineens bovenop een brug alsnog vanuit het niets een galopsprong te maken, ruimte om te aarzelen (geef hem dan wel zekerheid, als je zelf ook onzeker word voelt hij dat) en ruimte om wanneer hij heel moedig uiteindelijk toch doorloopt even zijn mooie hoofd te laten zakken, te briesen en door zijn manen geaaid te worden.

Hoofd omlaag kan je trouwens ook helpen. Wanneer een paard zijn hoofd omlaag heeft wordt hij daar rustig van (het is de graashouding ;) ) en hij kan dingen voor hem beter zien. Je moet niet zijn hoofd omlaag werken natuurlijk, maar hem gewoon de gelegenheid geven om te zakken. Dat lijkt heel eng omdat je je teugels moet verlengen maar wanneer het paard voelt dat hij de ruimte krijgt zal hij ook minder snel de neiging hebben om te vluchten.

Zo werkt dat althans met mijn paard :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:41

bij de mijne is het gelukkig 'ho is ho' als ik haar stil laat staan is het ook meteen stilstaan. dat is echt heel fijn.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:42

heeeel erg herkenbaar probleem..
Ik weet alleen dat het bij die van mij verlatingsangst is, maar de oplossing is nog een groot probleem.
Ik vind hem ook gevaarlijk worden, hij draait om zonder te kijken en zat de laatste keer bijna in een auto.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:49

Jup. Het is niet leuk als je je paard vol op een prikkeldraadhek af ziet rennen, en te bedenken dat jouw knie daar straks dichter tegenaan zal zitten dan zijn flank. Het is ook niet leuk om een kandidaat-bijrijder heel wit weg te zien trekken voor ze überhaupt 100 meter heeft gereden (dat was de eerste keer dat hij omdraaide en wegrende) en het is al helemaal niet leuk om een instructrice die je zal "helpen" je paard te zien rúkken en rúkken en rúkken in zijn mond omdat hij zogenaamd manieren moet leren. Ik heb haar geslagen en daarna nooit meer gezien :o Het is heel erg om te merken dat je paard zo van slag is, en zo weinig vertrouwen in je heeft. Ik heb dat opgelost door eerst maar eens met hem te gaan wandelen, en om de paar meter stond hij stil hoor, maar liep daarna na wat overreding weer netjes mee. En daarna dus erop, en de rest hebben jullie al gelezen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:53

Ik ga per 1 november naar een andere stal verhuizen, daar hebben ze een prive ruiterpad lopen (van nog geen km).
Hier wil ik met hem gaan oefenen, mocht dan fout gaan dan kan er in elk geval niet al te veel gebeuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:55

Ooh, kijk es aan. Verhuizen kan echt een hoop schelen :j En dat privepad klinkt goed, daar kan hij zo gek doen als hij wil.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:57

ik ga eerst maar eens vaker wandelen . en misschien ga ik er dan halverwege wel gewoon op zonder zadel (geen probleem, ronde haflinger...)