met 2 personen op een pony, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LYSANNO

met 2 personen op een pony, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:07

Helleu :)
oké.. ik weet totaal niet of dit goed staat. Sorry! :)
Nou, dus.. Ik rij meestal even 20 minutjes in de bak, en dan altijd even rond de vijver (duurt 5/10 minuten) buiten. Meestal (ligt eraan qua wat voor pony) gaat me vriendin even achterop. Dit doen we dan álleen in stap. Bij pony's onder de D- maat doen we het zéker niet, en ze moeten natuurlijk wel fors gebouwd zijn.
Nou even de vraag aan jullie, kan dit? wie dit doet ook weleens?

Het is niet zo dat ik dit elke dag doe. We blijven ook altijd bij stap. Want meestal rij ik gewoon even in de bak, en dan eventjes naar buiten uitstappen aan de lange teugel. Vaak ook gewoon zonder zadel.
We wegen rond de 55 kilogram btw.
Ik weet niet.
Kan dit?

Liefs.
:*

chevax

Re: met 2 personen op een pony, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:11

Waarom zou je met twee personen op een pony gaan? Als het toch maar alleen uitstappen is, kun je je vriendin er alleen op laten zitten en zelf ernaast meelopen? Nu moet je pony, tijdens het uitstappen na het werk, ineens dubbel gewicht dragen. Of het anatomisch kán, weet ik niet, maar erg fijn voor je pony lijkt mij het niet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:15

Tenzij je op shires of belgen rijd zou ik het niet doen :)
Ik heb het zelf ook eens gedaan een aantal jaar geleden, en wij wogen toen wel meer, en op een haflinger met een D-maat. Ze bokte ons allebei eraf, dus leuk vond ze het niet :')

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:16

Als jullie rond de 55 kilo wegen, zijn jullie samen ongeveer 110 kilo...
Als er iemand van 110 kilo op een D pony gaat zitten zou dat veel te zwaar zijn
ook om alleen wat uit te stappen :n

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:18

Dat doe ik ook weleens. Loop d'r wel eens naast, of ga even uitstappen zonder zadel. Maar gewoon af en toe even in/uitstappen met z'n tweeën. Ja ik weet niet, daarom vraag ik aan jullie! :D

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:19

Oké. Het is trouwens meestal haflinger formaat.
gewoon een wat dikkere/forse.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:21

Niet doen, dan komt er teveel druk op de achterhand. Ik zou het alleen doen bij een forse belg (of als je een heel klein meisje voorop hebt zitten). Ik mocht het nooit doen van mijn instructice, was niet eerlijk voor het paard.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:24

Ik zie het probleem niet hoor. Paarden zijn zo ontzettend veel sterker dan men denkt. Mensen behandelen hun paarden hier soms net als kasplantjes. :P Als je nou zware oefeningen zou gaan doen door mul zand, of een heel springparcours afging, ja dan is het een ander verhaal. :D Maar dit kan écht geen kwaad hoor!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:29

Of men denkt dat paarden zoveel sterker zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Als jij met iemand achterop fietst, zul je dat puur fysiek gezien prima kunnen en nog redelijk op tempo ook. Maar vind je het zelf niet fijner fietsen zonder nog een extra gewicht achterop? Dat iets kán, wil niet automatisch zeggen dat fíjn is.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:29

Oh, dit is een beetje dubbel. :=
Maarja, die discussies hou je altijd.

Even voor de duidelijk heid; 't is even sowiezo niet meer dan 10 minuten, ik geloof dat het 5 minuten is. Dit is gewoon lekker stappen.
Het is een dikke pony, (grote) D-maat. En meestal rij ik even in de bak, 20 min.. en dan even een rondje naar buiten.(met vriendin) Of eerst rondje buiten instappen (met die vriendin) en dan op 't veldje even nog draven/galoperen zonder vriendin. Helemaal niks intensief, ik rij gewoon lekker lange teugels meestal. :)

Ik weet niet. Ik denk wel dat 't kan, k ken zoveel mensen dat het doen. Maarja, die mensen kunnen het natuurlijk fout hebben.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:30

chevax schreef:
Of men denkt dat paarden zoveel sterker zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Als jij met iemand achterop fietst, zul je dat puur fysiek gezien prima kunnen en nog redelijk op tempo ook. Maar vind je het zelf niet fijner fietsen zonder nog een extra gewicht achterop? Dat iets kán, wil niet automatisch zeggen dat fíjn is.

dat klopt idd. :j

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:31

Juist uitstappen moet rustig zijn.. lekker als er dan ook nog extra gewicht bijkomt.
Waarom zou je dit willen? Je kan er idd beter zelf naast gaan lopen dan :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:32

Het lijkt me niet iets om elke dag te gaan doen nee. Ik deed het heel zelden ook met een vriendin. Maarja dat kwam niet vaker voor dan 3 keer per jaar ofzo. En dat ging ook maar om 5-10 minuten. Een beetje lol met je knol moet kunnen! :D

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:34

Ik en mijn zus gaan zo 1 keer in de 2/3 maanden naar de super hier in het dorp!
Pony doet het met gemak, en loopt altijd met oren naar voren, dus mijn pony heeft er geen problemen mee ;)

pets4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:34

Waarom zou je het wél doen? Blijkbaar twijfel je er zelf al over, dus dan lijkt me toch dat het niet helemaal oke is?

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:35

Marloez schreef:
Het lijkt me niet iets om elke dag te gaan doen nee. Ik deed het heel zelden ook met een vriendin. Maarja dat kwam niet vaker voor dan 3 keer per jaar ofzo. En dat ging ook maar om 5-10 minuten. Een beetje lol met je knol moet kunnen! :D

Maar volgens mij bedoeld ts wel vaker..
3 keer per jaar moet geen probleem zijn :)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:36

Ik rij verschillende pony's.. dus bij mij komt het 2x per pony voor. En verder nooit meer. Gewoon even voor de lol.
Om 'm ook voor kinder/knuffel/alles mak pony te verkopen.

xMariekee@ dan loop ik er zelf naast..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:40

pets4ever schreef:
Waarom zou je het wél doen? Blijkbaar twijfel je er zelf al over, dus dan lijkt me toch dat het niet helemaal oke is?

Ja dat vraag ik me ook af, die vriendin kan toch ook gewoon kijken?
En dat je rustig rijd met lange teugel heeft er verder ook niet veel mee te maken denk ik. Ik zou het geen gewoonte maken :n

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:41

Wil je misschien even lezen? :D

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:42

LYSANNO schreef:
Ik rij verschillende pony's.. dus bij mij komt het 2x per pony voor. En verder nooit meer. Gewoon even voor de lol.
Om 'm ook voor kinder/knuffel/alles mak pony te verkopen.

xMariekee@ dan loop ik er zelf naast..

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:43

2x per pony is niet echt een gewoonte.
Nouja, bij mij niet dan.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:45

Ik vind het een gewoonte worden als je het vaker doet, 1x is leuk 2x ook, maar als je het vaker gaat doen word het naar mijn idee een beetje een gewoonte (wat ik uit je beginpost haal, want het lijkt me niet dat je het gaat vragen als je het niet meer van plan bent toch?).

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 17:47

oke. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:47

Tsja wij deden het vroeger ook wel. Vriendin had een flinke e-pony, en soms gingen we wel eens een buitenritje maken. Wel stapend! Zij zal toen 50 kilo max hebben gewogen ik 40 denk ik. Pony deed het met plezier, was nooit vervelend anders hadden we het niet gedaan.
Mijn mening: zolang je pony er lol in heeft en niet protesteerd, en je gaat het niet wekelijks doen moet dat best kunnen. Niet te lang, niet te ver, maar dat kan best hoor ;)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:51

chevax schreef:

Dan kan je maar beter helemaal niet meer op je paard gaan rijden. Want als je náast je fiets loopt is dit ook een stuk minder belastent voor de banden dan wanneer je er op zit.. :+