Paard schud 'nee'met zijn hoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

Paard schud 'nee'met zijn hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:29

Hallo,

Ik heb een 3 jarige friese ruin. Hij is nu 3 maanden onder het zadel en rij hem 2 keer in de 20 minuten en longeer 1 keer in de week met bijzet.
Hij is goed aan het been en lekker voorwaarts, absoluut niet sloom.
Altijd oortjes naar voren en lekker rijden. Erg leergierig.

Maar hij schud tijdens het rijden en longeren ( alleen met de bijzet ) zijn hoofd.
Niet de hele tijd door maar af en toe eens.
Hij doet het bij elke gang maar het vaakst in stap.
Met opzadelen gewoon heel erg braaf en met het bit in doen doet hij zijn mond al open. Als iets van deze dingen hem pijn doen zal hij toch niet zijn mond al open doen en zo braaf blijven staan met zadelen?

Ik heb alles al na laten kijken:

Oren zijn nageken was niks te zien.
Gebit is behandeld. ( had alleen wat doppen )
Het zadel is op maat gemaakt.
Het bit is ook op maat via bitadvies van de tandarts. ( Hij heeft een gevoelige tong en daar heb ik een bit voor die dan niet op zijn tong drukt )

Kan het spierpijn zijn?
Of kliert hij?

Wie weet er raad?

Groetjes

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:30

erg makkelijk, bijzet er afhalen :j
Laatst bijgewerkt door tjalk op 25-09-09 16:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:30

Kun je er een filmpje van plaatsen? Dan kunnen we zien hoe hij het doet en wat er in de rest van zijn lijf gebeurt.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:32

tjalk schreef:
erg makkelijk, bijzet er afhalen :j

Haha, ja dat lijkt mij ook! Waarom gebruik je die bijzet eigenlijk?

Anoniem

Re: Paard schud 'nee'met zijn hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:33

Waarom zou je GEEN bijzet gebruiken? De energie die je er achter in pompt wil je toch ergens begrenzen. Zeker als je niet heel handig met bv dubbele lijnen bent is een enkele lijn en een bijzetje een uitstekend alternatief.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:36

Vroeg het eigenlijk aan de TS := omdat het paardje ook pas 3 is! (Maargoed daar zijn de meningen ook weer over verdeeld, over dat dat te jong is of niet.) Ik vraag me af waarom je op zo'n jonge leeftijd al een bijzet zou gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:37

Wat jammer dat je niet met iemand anders met een TS zo'n discussie aan wilt. Kan hartstikke leerzaam zijn :?

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:41

Dat zeg ik niet! Alleen om een beetje ontopic te blijven dacht ik, het lijkt me handiger om te weten waarom de TS een bijzet gebruikt. Wil trouwens ook wel weten wat voor een bijzetteugel.

Maar vertel, wat vind jij er dan van dat het paard 3 is? Dat je er energie achterpompt en die vooraan wilt begrenzen snap ik, (lopen vanuit een goed ondergebrachte achterhand enzo) maar dan zou ik eerst andere dingen gaan ontwikkelen op die leeftijd.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:42

Ga mee met Sonja, filmpje zou handig zijn.
Misschien heeft hij wel hooikoorts en last van pollen?

Bijzet zie het probleem niet van.

Edit: om mee te longeren dan !! Ts rijd je ook met bijzet?

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:44

doom schreef:

Als het paard alleen schudt met die bijzetteugel lijkt het me dat dat hét probleem is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:49

O wacht, ik lees dat bericht als: Hij schudt soms met z'n hoofd onder het rijden. En ook aan de longe als hij een bijzet om heeft.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:50

Ja dat kan ook. Ik dacht rijden én longeren met bijzet... Wat is het nou? :+

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:51

Merel_93 schreef:
doom schreef:

Als het paard alleen schudt met die bijzetteugel lijkt het me dat dat hét probleem is!

Het kan natuurlijk soms ook zo zijn dat het dier er aan moet wennen, vergeet dat niet ! vandaar dus het filmpje wat handig is.
Misschien staat de bijzet strak en is het een te zware bak waar hij in loopt, in dat geval ga ik met jou mee.
Ik vind het ook niet helemaal duidelijk staan of ze nou ook met de bijzet rijd, vandaar nogmaals mijn vraag.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:51

Ja en wát voor een bijzet kan ook veel uitmaken!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:57

Merel_93 schreef:
Ja en wát voor een bijzet kan ook veel uitmaken!

Ts where are you :D

Er zijn toch geen verschillen in de bijzet? :?

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:00

Jawel toch? Als je op google 'bijzetteugel' intypt krijg je allemaal verschillende plaatjes, dus ik vraag me af wat de TS dan bedoelt. Als je denkt aan een pessoateugel ofzo vind ik dat niet zo'n probleem, maar zo'n elastiek waar vrij weinig rek in zit, of erger, iets dat in de buurt van een slofteugel komt, daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan!

Maar buiten alles om denk ik inderdaad ook dat het vooral wennen is.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:16

Merel_93 schreef:
Jawel toch? Als je op google 'bijzetteugel' intypt krijg je allemaal verschillende plaatjes, dus ik vraag me af wat de TS dan bedoelt. Als je denkt aan een pessoateugel ofzo vind ik dat niet zo'n probleem, maar zo'n elastiek waar vrij weinig rek in zit, of erger, iets dat in de buurt van een slofteugel komt, daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan!

Maar buiten alles om denk ik inderdaad ook dat het vooral wennen is.

Bijzetteugel is maar 1 soort van gewoon de bijzetteugel :D de bijzet teugel hoort onder de categorie hulpteugels, en daar heb je weer verschillende van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:19

Maar als je een slof, touwtjes of bv een chambon gebruikt, dan noem de dat ook "een bijzetje"...

Maar ff wachten op antwoord van TS denk ik :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:23

Sonja schreef:
Maar als je een slof, touwtjes of bv een chambon gebruikt, dan noem de dat ook "een bijzetje"...

hihi ik noem dat gewoon touwtjes :o

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:23

Misschien de bijzet losser doen ofzo, Ik weet het ook niet. Filmpje is inderdaad handig :)

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:46

Sonja schreef:

Jaaa, dat bedoel ik :o ik ben gewoon gewend om alles dat onder die categorie een bijzet(teugel) te noemen, maar we wachten de antwoorden van de TS nog even af!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:54

Sonja schreef:
Waarom zou je GEEN bijzet gebruiken? De energie die je er achter in pompt wil je toch ergens begrenzen. Zeker als je niet heel handig met bv dubbele lijnen bent is een enkele lijn en een bijzetje een uitstekend alternatief.

hehe, toch nog mensen op bokt die paarden willen trainen

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:05

Ik heb helaas geen filmpje van het rijden.

Ik rij absoluut NIET met bijzet of hulpteugels op deze leeftijd.

Ik longeer hem alleen met bijzet en dan met een passoa.
Ik longeer hem maar 1 keer in de week en maar 20 minuten of korter. Ik doe dit om zijn rug sterker te maken en zijn achterhand er meer onder te laten komen.
De passoa is met elastiek.
Hij zit niet te strak want hij loopt netjes met zijn hoofd naar beneden en over zijn rug, dat is dus ook het probleem niet maar dat hij soms schud terwijl hij ontspannen loopt.

Hij schud dus alleen onder het rijdne en onder het longeren met passoa. Als ik hem zonder bijzet longeer kijkt hij wat veel naar buiten maar schud niet. Ook met los gooien schud hij niet.
Dus ik denk dan gebruikt hij alleen maar de spieren die hij gewoon ook al veel gebruikt. En onder het zadel gebruikt hij weer andere spieren die nog niet vaak bellast zijn. ( dus nog niet opgerekt zijn zoals de rest van de spieren ) Ik denk dat hij daar last van heeft en wilde graag ervaringen van andere lezen of als iemand denkt dat het wat anders is?

De bak is ook niet zwaar en het is een grote cirkel. Sta op een luxe pension stalling.

Ik heb vandaag les gehad en we gingen ana het nageefelijkheid werken en hij begon toen heel heftig te schudden, toen even door gevraagt en het laatste kwartier gene een keer meer geschut!! Dus we denken toch echt dat het spierpijn is?