Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Davlin schreef:Men neme een ongespierd paard dat niet of zeer moeilijk inbuigt, dat protesteert tegen teugelcontact en met het hoofd hoog blijft lopen. Les met instructeur = gevecht met paard dribbelen, tegen de hand, teugels uit handen proberen te trekken. Teugels met los contact -> paard met schuddend hoofd. Teugels helemaal los -> paard dat met neus bijna op de grond loopt.
M.a.w. alles okidoki zolang er niets gevraagd wordt.
Daarbij voegt men een ruiter die teveel gelezen heeft en door enorme hoeveelheid (vaak elkaar tegensprekende) info niet weet wat nu goed en wat nu fout is.
http://www.paardenbegrijpen.nl is zeer leuk maar zegt niet HOE je iets voor elkaar krijgt, voltes zijn het beginpunt, maar ik kan voltes blijven rijden tot ik een ons weeg 't inbuigen gaat niet beter gaan door alleen 'voltes' te rijden. Wat ik doe trouwens, met weinig effect. Instructeur zegt dat ik meer weerstand moet bieden en eens moet doorzetten, dus handen dicht bij elkaar en laag en weerstand bieden als 't paard trekt (vindt ie niet leuk!) maar benen eraan en gaan met de banaan. Ok, lijkt te werken, paard trekt minder maar alles behalve ontspannen, maar dat zal wel komen blijkbaar.
Vervolgens om dan toch maar te leren buigen, buitenhand erbij, binnenbeen erbij en binnenhand omhoog. (Vindt ie helemaal niet leuk!)
Resultaat: stressy paard en beduusde ruiter die zich afvraagt of het nog wel goed komt. De ene zegt binnenhand omhoog is goed, de andere zegt nee joh gewoon binnenhand openen (volgt ie trouwens niet), de andere zegt ga gewoon met losse teugel rijden wat ik een tijd deed, maar paard bleef rug wegdrukken.
Dus ja, wat is het nou hé.

Ik geef liever 30 euro per les aan een instructrice nu, dan dat ik het in boeken steek 

, prachtige illustraties ahum) een handig naslagwerk is (jij als lezer!) waar ook handige tips in staan om door de eerste periode heen te komen. Het is wel vrij taai om te lezen... soms ook erg grappig en herkenbaar!