Inbuigen: hoe of wat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davlin

Inbuigen: hoe of wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:50

Men neme een ongespierd paard dat niet of zeer moeilijk inbuigt, dat protesteert tegen teugelcontact en met het hoofd hoog blijft lopen. Les met instructeur = gevecht met paard dribbelen, tegen de hand, teugels uit handen proberen te trekken. Teugels met los contact -> paard met schuddend hoofd. Teugels helemaal los -> paard dat met neus bijna op de grond loopt.

M.a.w. alles okidoki zolang er niets gevraagd wordt.

Daarbij voegt men een ruiter die teveel gelezen heeft en door enorme hoeveelheid (vaak elkaar tegensprekende) info niet weet wat nu goed en wat nu fout is.

www.paardenbegrijpen.nl is zeer leuk maar zegt niet HOE je iets voor elkaar krijgt, voltes zijn het beginpunt, maar ik kan voltes blijven rijden tot ik een ons weeg 't inbuigen gaat niet beter gaan door alleen 'voltes' te rijden. Wat ik doe trouwens, met weinig effect. Instructeur zegt dat ik meer weerstand moet bieden en eens moet doorzetten, dus handen dicht bij elkaar en laag en weerstand bieden als 't paard trekt (vindt ie niet leuk!) maar benen eraan en gaan met de banaan. Ok, lijkt te werken, paard trekt minder maar alles behalve ontspannen, maar dat zal wel komen blijkbaar.

Vervolgens om dan toch maar te leren buigen, buitenhand erbij, binnenbeen erbij en binnenhand omhoog. (Vindt ie helemaal niet leuk!)

Resultaat: stressy paard en beduusde ruiter die zich afvraagt of het nog wel goed komt. De ene zegt binnenhand omhoog is goed, de andere zegt nee joh gewoon binnenhand openen (volgt ie trouwens niet), de andere zegt ga gewoon met losse teugel rijden wat ik een tijd deed, maar paard bleef rug wegdrukken.

Dus ja, wat is het nou hé.

Amadeo

Re: Inbuigen: hoe of wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:55

Misschien een domme vraag, ben je al bij een osteopaat oid geweest??? Tandarts er al bij gehad?? Hoe oud is het paard? Hoe werd het paard tot nu toe gereden? Hoe lang rij je zelf al?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:56

Neem het hoofd van je paard als uitgangspunt, echter, je trekt niet het hoofd naar je toe, maar drijft z'n achterbenen naar de voorkant toe, zodra je dan druk (=aanleuning) in je hand gaat voelen mag je weer iets remmen. Als je dit niet hebt kan je niets.
Stap 2 is dan de buiging. Volte is leuk, maar alleen aan een volte rijden heb je niets. Probeer een beetje schoudervoor te rijden, wijken vanaf de volte naar buiten, of zelfs de achterhand een beetje laten uitzwaaien naar buiten.
Zelf heel los blijven in je lijf, want je paard wordt niet losser als jij strak bent.
Is heel moeilijk (i know) maar wees blij met ieder beetje progressie dat je boekt.
Vooral wijken en schoudervoor zijn hele fijne oefeningen. Als je maar in de gaten houdt dat je je armen niet gaat vastzetten mag je best wat doorvragen!
Succes iig.

edit: staat hier wel heel leuk en makkelijk, maar met stap 1 kan je al wel een week bezig zijn (lukt zeg maar niet in een half uurtje). Maar als je zo heel consequent blijft rijden moet het goed komen. Kan niet missen.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:02

Klinkt misschien gek, maar als er niets mis is in zijn mond enzo, kan je hem misschien voor het rijden een beetje masseren? Misschien wordt ie dan wat onspannener in zijn hals...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:06

Ik zou het eens met een andere instructeur proberen........ Met mijn vorige instructeur kon ik ook niks, maar met m'n huidige instructie kan ik wél iets. Niet iedere instructeur is voor elke leerling geschikt!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:08

@Berje, is dat niet een erg snel oordeel? Ik ben het niet met je eens in elk geval.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:26

Soms kan een andere instructeur het voor jou gewoon net iets beter uitleggen, zodat je het wél begrijpt en kan uitvoeren. Daarmee bedoel ik zeer zeker niet dat de huidige instructeur slecht is. Als je het niet met mij eens bent, dan is dat voor mij geen probleem hoor!

Edit: overigens is de tip die jij geeft heel goed, het kan zeker geen kwaad om een fysio of osteopaat of iets dergelijks te laten kijken.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:34

Davlin schreef:
Men neme een ongespierd paard dat niet of zeer moeilijk inbuigt, dat protesteert tegen teugelcontact en met het hoofd hoog blijft lopen. Les met instructeur = gevecht met paard dribbelen, tegen de hand, teugels uit handen proberen te trekken. Teugels met los contact -> paard met schuddend hoofd. Teugels helemaal los -> paard dat met neus bijna op de grond loopt.

M.a.w. alles okidoki zolang er niets gevraagd wordt.

Daarbij voegt men een ruiter die teveel gelezen heeft en door enorme hoeveelheid (vaak elkaar tegensprekende) info niet weet wat nu goed en wat nu fout is.

http://www.paardenbegrijpen.nl is zeer leuk maar zegt niet HOE je iets voor elkaar krijgt, voltes zijn het beginpunt, maar ik kan voltes blijven rijden tot ik een ons weeg 't inbuigen gaat niet beter gaan door alleen 'voltes' te rijden. Wat ik doe trouwens, met weinig effect. Instructeur zegt dat ik meer weerstand moet bieden en eens moet doorzetten, dus handen dicht bij elkaar en laag en weerstand bieden als 't paard trekt (vindt ie niet leuk!) maar benen eraan en gaan met de banaan. Ok, lijkt te werken, paard trekt minder maar alles behalve ontspannen, maar dat zal wel komen blijkbaar.

Vervolgens om dan toch maar te leren buigen, buitenhand erbij, binnenbeen erbij en binnenhand omhoog. (Vindt ie helemaal niet leuk!)

Resultaat: stressy paard en beduusde ruiter die zich afvraagt of het nog wel goed komt. De ene zegt binnenhand omhoog is goed, de andere zegt nee joh gewoon binnenhand openen (volgt ie trouwens niet), de andere zegt ga gewoon met losse teugel rijden wat ik een tijd deed, maar paard bleef rug wegdrukken.

Dus ja, wat is het nou hé.

hahaha erg herkenbaar. Gelukkig heb ik een wel-bespierd paard dat naar beneden wil lopen, maar ook wij lopen regelmatig tegen inbuig-problemen aan. Ik heb veel gehad aan een clinic van Chris Irwin, (ik heb overigens gekeken, niet meegereden). Die legde uit dat je paard altijd links- of rechtsgebogen is, wij willen alleen vaak dat ze de andere kant opbuigen. Door mee te gaan in de buiging help je het paard te gymnasticeren en te ontspannen. In een later stadium ga je het paard de kant opbuigen die jíj wilt.

Bijvoorbeeld: je rijdt linksom en je paard raakt gespannen en kijkt naar buiten. Op dat moment is hij dus rechtsgebogen. Je kunt dan met dwang en druk hem weer linksgebogen laten lopen, maar je kunt ook op de rechte zijde rechts afwenden en dan linksom gaan rijden. Je rijdt hem dan dus in de buiging die hij aanbied. Rustigaan stel je hem dan weer recht en probeer je weer rechts te laten buigen. Gaat hij vanzelf in de linkerbuiging, dan doe je dus het omgekeerde, je gaat weer linksom rijden.
Het werkt ontzettend goed bij mijn paard dat het moeilijk vindt om te ontspannen. Ik ga dan overigens wel op de binnenhoefslag rijden want dan kun je makkelijker van hand verwisselen als hij plots zijn buiging verandert.

Mijn instructrice kijkt me ook wel eens meewarig aan als ik weer eens bezig bent, maar ik wil gewoon in ontspanning kunnen rijden. Ik merk dat mensen je bij dit soort problemen snel aanraden om het met druk op te lossen, maar dat werkt dus absoluut niet bij mijn paard. Het resultaat is dan dat hij wel in een "dressuur"houdinkje loopt, maar gespannen blijft. En dat wil ik dus niet.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:48

Vanaf de grond inbuigen, lukt dat?
(dus zonder belasting maar wel in beweging)

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:11

Heee bekend verhaal! Ik ben met mijn bijrijdpaard diezelfde problemen tegen gekomen en met een geweldige instructrice zijn we de inbuigproblemen redelijk te boven!
(Het paard is een schat, zolang je maar niks van haar vraagt, haha)
Paard wilde ook niet inbuigen, en als ze wel moest, dan gaf ze groot protest. Ik ben zelf niet de meest ervaren ruiter en ging dus ook direct denken dat ze wellicht ergens pijn zou hebben, maar het tegendeel was waar. Ik deed het gewoon zelf niet goed en zij kende het nog niet. Onduidelijkheid alom!
Toen toch les gekregen en daar kwam direct uit naar voren dat ik toch nog teveel aan de binnenteugel zat ipv gelijke druk op twee teugels, dat het paard niet genoeg op het binnenbeen reageerde en dat ik naar binnen ging hangen in het kader van 'als zij niet buigt, doe ik het wel'.
We hebben het in mijn ogen met grof geweld moeten oplossen. Ik ben namelijk echt een zacht doetje en vind iets al snel zielig voor het paard. Cosequent zijn was bij mij gelijk aan streng en hard zijn. Dit had tot gevolg dat het beest gestresst raakte, omdat ik wel iets wilde maar niet helemaal duidelijk maakte wat. Ik kreeg dus verzet en goed ook. Elke keer rijden was het de vraag: 'wie is de chef?'
Ik moest van mijn instructrice sporen ombinden om even duidelijk te maken waar die benen aan de zijkant voor dienen en dat ze niet alleen maar zijn om het tempo te bedienen.
(wijken en schouder buiten en dergelijke konden ze dus ook niet). Nu ze heel goed reageert op het been gaan we echt met sprongen vooruit en is het zoveel fijner rijden, zonder strijd! Dus af en toe doorpakken en duidelijk zijn geeft wel even stress, maar die is dan ook snel weer over gelukkig.
Moraal van het verhaal: ik kan het niet zo goed uitleggen als een goede instructrice, dus ik zou zeggen: zoek een instructeur die paarden heeft uitgebracht op hoog niveau EN goed kan uitleggen EN oog heeft voor de oorzaak van het probleem.
Ik ben ook zo'n theoreticus die tijdens het voordoen van een probleem eerst een hele encyclopedie nagaat, dus deze instructrice is echt een verademing voor me ;-) Ik geef liever 30 euro per les aan een instructrice nu, dan dat ik het in boeken steek ;-)

Succes!

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 13:21

Het paard is quarter, 6 jaar oud 1m55, braaf, heeft goede rem, gas en stuur met been, zit en stem. Is ook zo opgeleerd bij eerste eigenaar, hij kent dus eigenlijk weinig van het contact rijden. Heeft meerdaagse langeafstandsritten gedaan. Heeft daarna een jaar bij een jongen gestaan die hem om de zoveel tijd (soms om de twee weken) een keertje wat meer 'dressuurmatig' reed (wat dat ook mogen wezen).

Ik heb niet zoveel rij-ervaring en ben zeker geen perfecte ruiter, maar wie is dat wel, we kunnen enkel ons best doen ;-)

Instructeur is niet het probleem, kan dingen zeer duidelijk overbrengen, ik voel me enkel niet zo heel gelukkig met de druk die ik moet zetten. Maar ik geef toe, ik ben een softie.

Buigen vanaf de grond in stilstand (heb te weinig ervaring met longeren) probeerde ik gisteren, maar lukte niet zo goed, maar kan omdat ik het verkeerd vroeg heb alsnog geen touwhalster. Dus telkens ik naast hem stond en via touw hoofd naar me toe vroeg stapte hij achteruit of draaide hij zijn achterhand van me weg ipv zijn hoofd te buigen. Dus hij snapte het niet en/of ik was onduidelijk.

Tanden bij aankoop (4 maanden geleden) gecheckt en waren ok, osteopaat is er (nog) niet bijgeweest, vooral omdat mijn instructeur ervan overtuigd is dat hij gewoon op zijn manier wil lopen en ik hem moet overhalen om dat op mijn manier te doen en hem leren voorwaarts-neerwaarts te laten open. Indien het na een paar keer doorzetten (zo noemt ie dat) niet betert dan kunnen we er een osteopaat bijhalen.

Yess daar kan ik alvast iets mee doen, vooral die laatste edit geeft me goede moed.

Morgalyen: masseren, goh wil ik best proberen maar ik ben geen therapeut en wie weet maak ik de boel alleen maar erger, zou zelfs niet weten hoe te beginnen.

woods jouw manier staat me erg aan (ik hou immers ook niet zo van druk), dat ga ik tijdens mijn oefenmomentjes zonder instructie even oefenen (hoewel ie zowel links als rechts problemen heeft met inbuigen, maar rechts is duidelijk zijn moeilijke kant).

Dankjewel alvast iedereen!

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 13:26

Dankje voor het hart onder de riem Bolxy, klinkt alsof jij hetzelfde hebt doorgemaakt. Enkel dat die van mij wel aan het been is (zeer gevoelig zelfs).

Instructeur is goed en heeft een vrij hoog niveau gereden, maar zijn grootste sterkte is het duidelijk uitleggen van een abstract iets... dus misschien dan toch maar... even doorbijten.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:30

Wat je dan kan proberen is aan de binnenkant naast de schouder gaan lopen op een kleine volte. Je eigen binnenhand, daarmee geleidt je het paard en je eigen buitenhand (het dichtst bij het paard) daarmee zoek je in de nek het punt van spanning op. Als je dat gevonden heb, duw je daar met je hand tegenaan (op die kleine volte) tot hij dat punt ontspant. Dit doe je net zo lang tot hij zijn nek in kan buigen en zo gauw hij zijn nek in kan buigen kun je erop gaan zitten en dmv. je benen ook de rest van het lijf laten buigen.

Dit is hoe ik het altijd aanpak en het werkt altijd.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:14

Ik heb hetzelfde probleem als jou, paard van 15, hoofd omhoog zodra ik iets contact ga maken. Ze is ook scheef enzovoorts.

Nu heb ik les van een hele goede instructrice, ik vind investeren een goed punt. maar zo'n les is maar 30 minuten en ik heb wel 100 vragen. Zij vertelde mij dat Ruiters & Rechters van ernest van loon (boek uit hoogstens de jaren 80 ;), prachtige illustraties ahum) een handig naslagwerk is (jij als lezer!) waar ook handige tips in staan om door de eerste periode heen te komen. Het is wel vrij taai om te lezen... soms ook erg grappig en herkenbaar!

Ik denk dat jou paard gewoon is aangeleerd dat contact niet lekker is. Dit moet afgeleerd worden en daarna opnieuw aangeleerd. Ik heb zelf veel gehad aan dit boek in ieder geval.
zie ook topic: problemen met aan de teugel
daar lees je dat veel mensen hier namelijk last van hebben.

en daarnaast geeft iedereen een ander antwoord, natuurlijk.
Je moet zelf oordelen wat jij het beste vind!