Mijn nieuwe liefde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilma

Mijn nieuwe liefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 07:45

Edje is een voormalig Intermediair 1 paard, het eerste dressuurpaard van Aat van Essen. Tegenwoordig staat hij al een paar jaar op Stal Beiten in Lunteren, daar is hij Z dressuur geweest met de zoon van de eigenaars van die stal. Nadat zijn laatste ruiter een eigen paard kreeg ben ik nu heel trots dat ik hem mag rijden. Edje is geen makkelijk te rijden paard, waar je erg veel van leert. Hij is nooit gemeen of oneerlijk, maar zeker niet dom. Omdat hij zo hoog opgeleid is zitten de knopjes erg dicht bij elkaar, waardoor je ipv een wending zo een keertwending inzet, en een kleine volte in galop zomaar een pirouette kan worden.

Ik rijd hem met thiedemannteugel omdat hij best sterk kan zijn. Wel probeer ik steeds langer op het laatst even zonder te rijden.
Was beetje nerveus, bijna hele proef doorzitten (niet mijn sterkste kant op Edje) en het was stikheet, waardoor ik meer bezig was met niet duizelig worden dan hem ontspannen proberen te rijden. Herinner me dan ook niet veel van de proef hihi

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ps: ben me bewust van mijn sterke binnenhand, hier wordt aan gewerkt :icon_redface:

Dit was overigens een onderlinge wedstrijd van stal, ik deed L2, bijna hele proef doorzitten dus, en Edje heeft niet erg hele fijne gangen. De 2e en 3e foto is overigens lichtrijden, middendraf

Eigen commentaar: handen op gelijke hoogte houden en met doorzitten niet rug bol gaan maken

Dit is Edje in 'normale kloffie'
Afbeelding

sharon_quiz

Re: Mijn nieuwe liefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:39

Jullie mogen allebei wel wat meer ontspannen! Zelf wat rechter op zitten en je schouders naar achter. Je handen wat hoger dragen en hakken meer uitdrukken. Je paardje wat ronder rijden aan de voorkant en meer over zijn rug.

Laatste foto is erg mooi!

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 11:47

Rond rijden is makkelijker gezegd dan gedaan bij Edje, maar we werken er hard aan :D

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:40

Wat leuk dat je het paard van Aat van Essen rijd. Iemand bij ons op stal krijgt les van hem en is er zeer over te spreken.(jonge dame met een vos van 1.80 rijdt nu Z1 ).Ik zal eerst proberen terug te gaan naar de basis, dat is het belangrijkst.Lekker lang en laag en figuren rijden zodat je paard weer wat meer over de rug komt.En niet trekken maar alleen druk houden.Wanneer je paard ontspant ook weer wat lucht geven.Vanuit daar moet je het weer verder gaan oppakken.Wanneer het goed gaat probeer je paard weer wat meer op te pakken.Steeds een stukje verder en na een poos wordt hij ook minder sterk.Misschien heb je er wat aan :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:50

Ik geloof niet dat die Thiedemann er met een reden aanhangt, de teugels hangen op de twee laatste foto in een boogje.
Daarnaast heeft het paard een gigantische onderhals en zit er verder weinig spier aan.
Ga 'm maar eens een poosje longeren met een passoateugel of bijzet, iets waarbij hij rond komt en die onderhals loslaat.
Dan moet het rond onder het zadel ook makkelijker worden, hij heeft nauwelijks spieren in de bovenhals, voor zover ik kan zien...
Verder voor het rond rijden, wat netam12 zegt, die heeft het keurig uitgelegd.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:01

idd, moet zeggen dat ik eigenlijk best schrok van de foto's, want voor een paard op dat nivo (cq die dat gelopen heeft) verwachtte ik een heel ander beeld. Ook op oudere foto's zag ie er vele malen beter uit. Hij heeft een onderhals, bovenlijn is amper bespierd en hij lijkt me erg strak zeg maar. Zou 'm ook idd eerst aan de longerlijn gaan trainen, eventueel met pessoateugel of de chambon. Deze laatste is erg gemakkelijk in gebruik, prettig voor het paard en komt zijn ontwikkeling zxeker ten goede.

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:09

Ik rijd dit paard pas een paar weekjes, en natuurlijk probeer ik hem laag te houden, maar er hingen ook nieuwe bordjes in de bak met plaatjes eronder voor de kids, en dit vond meneer best spannend. Probeer hem steeds minder met thiedemann te rijden, foto's geven wel een andere indruk van de werkelijkheid naar mijn idee, maar commentaar is niet erg, jullie zien immers alleen deze foto's :)

Bedankt voor de tips! Ik eindig overigens eigenlijk altijd laag en rond. Ben het met jullie eens dat de thiedemann er apart uit ziet op deze foto's

Oh nog een ps: Dit paard is inmiddels 23, wil graag voor je werken, en als ik alleen maar basis oefeningen ga doen gaat hij zich vervelen. Op de eerste foto is met inrijden, daar loopt hij fijner als tijdens de foto's van de proef. Nogmaals: herinner me vrij weinig van de proef zelf, echt op de automatische piloot gereden.

Wil vanaf nu ook vaker het bos met hem in, lekker ontspannen elkaar beter leren kennen.

Een paard wat op hoog niveau gelopen heeft blijft niet altijd in dezelfde conditie als die periode, en wil ook niet zeggen dat hij voor elke ruiter op datzelfde niveau te rijden is. Dat het een voormalig intermediair paard is wil niet zeggen dat je foto's gaat zien van een paard in topconditie die in de juiste houding loopt. We zijn echt nog in de elkaar leren kennen fase :o
Laatst bijgewerkt door Wilma op 25-09-09 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:13

Dan ben ik wel nieuwsgierig naar foto's van de werkelijkheid...

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:15

Dat is goed, ga foto's laten maken van wanneer ik hem laag en rond heb, deal ;)

Probeer niet allemaal smoezen te bedenken hoor, zou hetzelfde denken als ik foto's van een ander zag.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:19

Ach ik vind het juist wel stoer van je hoor, om er intermediare bij te zetten en dan foto's te plaatsen die niet zo perfect zijn!
Ik weet uit ervaring hoe lastig het is een hoog opgeleid paard van iemand anders te rijden dus natuurlijk gaat het niet gelijk zo perfect.
Succes met dit paard!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:22

Nou, met mijn eigen foto's denk ik altijd: Hee, het ziet er anders uit dan dat het voelt.
En ik denk niet dat wanneer je op de rug van het paard zit, je ook weet hoe het er vanaf de grond uit ziet...
Ik denk dat jij de werkelijkheid vanaf de rug anders ervaart dan de foto's weergeven.
Ik wil geen foto's van wanneer je 'm laag en rond hebt, ik wil foto's van wat in jouw ogen de werkelijkheid is.

Ik zie op de foto's geen paard dat gespannen is door vreemde bordjes, ik zie niet eens een gespannen paard. Ik zie gewoon niet het beeld dat ik verwacht bij een paard dat op zo'n niveau heeft gelopen...
Ik weet niet wat jouw niveau is, al is dat vanaf de foto's niet eens zo heel beroerd, je bent in ieder geval geen manegeruiter. Maar ik vraag me af wat er met dit paard gebeurd is als hij na zijn intermediaire nog weer Z1 heeft gelopen, ik neem aan dat dat niet in deze shape is geweest?

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 16:23

Het geeft niet, misschien heb je ook wel gelijk dat het anders voelt, maar heb in ieder geval elke week goed les dus we gaan vooruit.

zodirect verder commentaar moet nu eten wordt geroepen haha

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:25

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.