Pakt rechts vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Pakt rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:45

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw en weet dus niet helemaal of ik het hier goed neerzet. Maar ik had een vraag.
Ik heb meer gelezen over dit onderwerp, dus ben wel al aardig op de hoogte. Alleen ik hoopte dat ik nog iets meer tips kon krijgen, ik heb op internet wel gedeelten gelezen over het rechtrijden. Maar aangezien ik niet heel veel les gehad heb, weet ik nog niet alle echte termen en uitspraken.
Zo heb ik over de contrastelling gelezen en weet eigenlijk om eerlijk te zijn niet goed wat het is?

Het probleem dus wat ik heb is dat het paard, waar ik nu net een week op rijd, ontzettend vast pakt aan de recterteugel. Ze is heel erg linksgebogen ben ik dus achtergekomen. Hebben jullie misschien goede tippen om dit op te lossen. Ik heb meegekregen dat ik veel voltes moet gaan rijden op de rechterhand? Als dit klopt?
Daarbij heb ik haar gelongeerd, waarbij ze ook best wel tegenwerkt en de neiging heeft om te steigeren en nogal ingekrompen gaat lopen, het lijkt dat ze er veel moeite mee heeft. Wat kan ik daar mee doen?
Ze kan wel gewoon rechts aanspringen in galop.

Misschien een beetje raar om te vragen, omdat er veel over staat, maar hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.

Groetjes Jolanda

mrie

Re: Pakt rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:47

Hoe oud is je paard? Wat is er tot nu toe met haar gedaan....

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:48

Ze is zes jaar en er is wel zo nu en dan op gereden, beetje gelongeerd, maar niet super actief mee bezig geweest, daarom is de vorige berijder er ook mee gestopt, wegens te weinig tijd. Euhm, misschien handig om erbij te zetten, het is dus niet mijn eigen paard, maar verzorgpaard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:57

Ga eens aan de gang met het rechtrichten, stelling en buiging, kun je ook allemaal vanaf de grond doen, werkt echt heel fijn om je paard weer lekker soepel te krijgen.
Een stal genootje heeft ook pas een paardje gekocht en dat was net een soort plank, nu zijn we al een tijdje lekker aan het gymmen en het paardje word met de dag soepeler.
Je zou met dubbelen lijnen kunnen gaan werken, zeker geen bijzet , want dan worden er weer andere spieren vast gezet.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:51

Allereerst het is niet raar om het te vragen :) je wilt gewoon het paard en jezelf helpen om het goed te doen.

Grondwerk is heel fijn om het paard los te krijgen. Regelmatig van hand wisselen. Anders ga je je straks te veel focussen op de vast zittende kant waardoor juist de andere hand vast gaat zitten. Dubbele lijnen is ook zeer fijn om mee te werken maar laat je hierbij wel even helpen om het goed te doen door iemand die het vaker heeft gedaan.
Geef het paard ook veel afwisseling. Oefen ook een keer balkjes lopen aan de longe.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:07

Hoe ben je erachter gekomen dat ze linksgebogen is? Doordat ze rechts vast pakt??? Dat lijkt me wat kort door de bocht. De meeste paarden zijn links gebogen, en de meeste ruiters zijn rechtshandig, met als gevolg dat de meeste paarden rechts vasthouden doordat de ruiter daar meer kracht gebruikt. Niet omdat mensen dat willen hoor.
Rechtrichten is het antwoord. Met behoud van takt wel te verstaan. Daar heb je goede instructie voor nodig! Succes.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:39

Omdat ze helemaal naar links buigt, of het is dwarsheid. Maar ze buigt dus helemaal naar links, ze wil in de voltes ook niet echt mee buigen, dan kijkt ze ontzettend naar buiten toe, en zo ook met het rijden.
Ik heb geprobeerd, dus zo veel mogelijk voltes te rijden en slangevoltes, wijken en dat soort dingen. Wil waarschijnlijk ook lessen gaan volgen, dat lijkt me wel een goed idee.
Maar ik zag net een stukje over het bijzetten. Moet ik haar helemaal niet nageefelijk gaan rijden, want dat probeer ik in combinatie. Rechterhand wil ze dat dus niet, linkerhand wel heel makkelijk. Maar het is dus beter om haar eerst recht te maken en dan pas nageefelijk?

Trouwens er is door de vorige berijder ook les gereden en de instructrice zei ook dat hij linksgebogen is, ik he zelf ook les gehad samen met haar, dus ik weet ook heus wel wat hoor. Dat ik niet al die termen ken, zegt niet dat ik een beginnertje ben, anders had ik dit paard niet gereden, want het is niet een makkelijke...
Maar rechtrichten wat houdt dat eigenlijk precies in? Want op die site heb ik dan wel tips gevonden, maar ze kan bijvoorbeeld ook geen rechte lijnen lopen, is daar ook iets aan te doen?
Komt dat ook daardoor?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:58

pfff hier boven zeg je in een dezelfde tekst je bent geen beginner en dat je ook wel wat weer enzo
en daaronder vraag je wat recht richten in houdt????
zit toch ergens een misverstand dacht ik

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 20:00

Je hoeft niet zo uit de hoogte te doen, ik bedoel het niet verkeerd. Ik kom hier voor hulp, niet om afgezeken te worden, zoals meestal gebeurd in die fora.
tja, ik ben geen beginner nee, ik rijd al zeven jaar, maar ik heb niet veel les gehad, ik zit niet in het gedoe met die termen enzo. Ik weet niet goed hoe ik met zown paard om moet gaan. Maar ik wil graag het beste wat erin zit eruit halen. Daarom wou ik gewoon graag weten hoe als wat.
Het is niet verkeerd bedoeld, maar het kwam tot mij over van, en jij hebt er verstand van? Jij beslist zo even dat het paard linkgebogen is?
Dat vind ik een beetje banketstaaf overkomen, sorry, maar dat is niet leuk om te horen natuurlijk. Als ik het niet zeker wist had ik het wel gevraagd, maar heeft iemand anders een idee wat het wel is, als het geen linksgebogen is? Want van wat ik heb gelezen en dus gehoord in de lessen is dat het wel. Maar ja, ik weet ook niet alles, dat geef ik eerlijk toe. Ik ben geen Z-ruiter. Sorry, ik wil niet verkeerd overkomen. Maar niet iedereen die de termen niet kennen zijn beginners en ik heb echt eerlijk gezegd niet eerder gehoord van rechtrichten, omdat ik daar nooit mee te maken heb gehad met de vijf paarden die ik hiervoor heb gereden. (niet om op te scheppen, alsjeblieft niet verkeerd opvatten) Maar tja, ik ben geen wedstrijd ruiter, ik rij voor de hobby, maar ik wil dit paard niet verpesten, want deze kan het echt wel. Ik wou gewoon wat hulp, meer niet.
Dan is hij niet linksgebogen, daar gaat het me niet zo zeer om, maar hij is gewoon ontzettend stijf aan de rechterkant en ik wil daar echt graag mee werken, ik wil graag dat het beter wordt. Dus alsjullieblieft begrijp mij niet verkeerd.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:40

previr schreef:
pfff hier boven zeg je in een dezelfde tekst je bent geen beginner en dat je ook wel wat weer enzo
en daaronder vraag je wat recht richten in houdt????
zit toch ergens een misverstand dacht ik

Nee mevrouw anky van grunsven de tweede heeft dan wel vast een tip???? Want ik vind dit een vrij nutteloze reactie. Zeg dan hoe ze het moet doen???

Wat ik dus denk is dat dit stijvigheid is.
Jolliej is me zusje, en heeft me dus iets meer info gegeven die ze er mischien bij had moeten zetten.
Dit paard heeft een half jaar stil gestaan, toen door dat andere meisje in een keer in de laaste week volop in training gezet. Omdat ze perse mee wou doen in wedstrijd. Meisje reed haar paard teveel op sporen en was meer bezig paard in de krul te trekken dan echt nageefelijk en door het lichaam te rijden.
Ik denk dat dit paard gewoon in het lichaam aardig vast gereden is en gewoon weer los gemaakt moet worden.

Door middel veel te longeren, doe dat eerst gewoon als hoofddoel en later het rijden weer erbij te pakken.
Grondwerk is ook een hele goede tip. Ik had al van je gehoord dat je weer les wou nemen, kan je ook altijd doen is niet verkeerd. Verder niet willen dwingen, veel benen erbij vanuit achteren naar voren willen rijden. En vragen met zachte hulpen en hele dosis geduld. Geen een paard doet dit in een keer, kost wel ff tijd.

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:58

Ik heb dat probleem ook wel is op andere paarden.
Gewoon veel volte's rijden en erg belangrijk is heel veel been!
Je moet een paard van je been naar je hand rijden, als je alleen in je hand werkt
gaat hij juist vastpakken.
probeer hem helemaal laag in te stellen en dan helemaal naar binnen stellen.
werkt vaak ook goed:)
zodra ze/hij vastpakt doe je je hand even naar voren en pak je haar/hem weer aan,
want dan verliest hij/zij.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:11

Gezellig hier!

Maar als antwoord op je vraag; dit kan heel veel oorzaken hebben. Om de rijtechnische weg te nemen zou je eigenlijk les moeten nemen. Een goede instructeur moet je zo kunnen vertellen of het iets rijtechnisch is. Haken op het gebit zijn ook vaak een oorzaak. Is ze recent door de tandarts gecheckt? Om er nog een paar te noemen; zadeldrukking, vastgereden, scheefheid, slecht passend zadel, mss zit jij scheef of houdt je wat vaster op rechts, etc. Het antwoord op je vraag is niet zonneklaar te vinden op een forum.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:15

gezellige zweer... :n

veel rechtrichten dat kan je alleen helpen denk ik :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 22:31

Rechtrichten, veel voltes, tsja het is wel een heel goed idee om instructie te nemen.. Dan kan die je onder het rijden tips geven dat is toch wat makkelijker denk ik.. Mijn paard heeft ook een tijdje rechts vastgezeten, dit kwam toen door haken op haar tanden.. Misschien kan dit het zijn of is ze recent nog naar de paardentandarts geweest? Het kan idd ook gewoon met stijfheid te maken hebben maar het is erg moeilijk om te zeggen vanaf een forum wat je het beste kunt doen omdat we niet weten of het echt in het rijden zit of dat het misschien wel met andere dingen te maken heeft..

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 15:00

Ze is niet recent bij de tandarts geweest, dus daar zou ik naar kunnen vragen eventueel. Ben nou in ieder geval veel aan het longeren, maar sowieso een keer in de week rijden en dan veel voltes idd, wijken was geloof ik ook een goed idee. Van internet af.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:18

lees even het stukje in het topic wat ik net geopend heb, misschien heb je daar wat aan.. '' Over het ''vast pakken'' aan één kant in pdf!''

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:06

okay, zal even doen :)