Hoe SB en wijken het beste aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marrie1996

Hoe SB en wijken het beste aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:11

Hoihoi,

Zoals de titel al zegt: Hoe kan ik het best SB en wijken aanleren? Ik ben nu op ong. L2 niveau aan het trainen, dus ik wil graag beginnen met SB en wijken.

Wie heeft tipis om het het beste aan te leren? Ik wil geen reacties als: "Neem les" ed. omdat ik binnenkort begin met lessen!

:evaw:

_helga_

Re: Hoe SB en wijken het beste aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:13

dit wil ik ook graag weten ik kan wel wijken, maar wil zeker weten dat ik het wel goed aanleer. dus hou het even in de gaten

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:36

Dat kun je helaas niet zo van het beeldscherm afleren. Instructie vanaf de grond ziet wat je fout doet, kan je corrigeren en houd de stelling en buiging in de gaten wat super belangrijk is bij deze twee oefeningen (en bij het paardrijden in het algemeen natuulrijk ook)!

Het is dus helaas geen trucje van een beetje van dittem en een beetje van dattum.

Veel succes!

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:03

Maar hoe zou ik de basis kunnen beginnen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:44

Is idd best moeilijk vanaf hier te zeggen, als je op de site van www.paardenbegrijpen.nl kijkt, staat het heel simpel uit gelegd, belangrijk is ook dat je weet wat je doet en waarom,
Heel fijn is het eerst je paard uitleggen vanaf de grond, dan weet jij al welke stellingen buiging het paard aan moet nemen om hem correct in een goeie schouder binnen te zetten.

Ddevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:18

Het belangrijkste is de basis, dwz dat je paard goed aan het been is en reageert op de eenzijdige hulp van je kuit. Om een paard sneller aan je been te krijgen zou je veel overgangen kunnen rijden en schakelen in tempo. Daarnaast moet stelling en buiging in orde zijn. Om een begin te maken met het wijken kun je bv de volte sluiten en met het openen van de volte een pasje meenemen voor je been.
Schouderbinnenwaarts kun je aanleren door bv een halve volte te rijden en vanuit die stelling en buiging de hoefslag over of vanuit een volte 10 meter sb rijden.
Goed dat je binnenkort instructie neemt, want dan kan de instructeur meekijken of je paard bij sb op 2 hoefslagen en 3 sporen loopt en of het wijken correct wordt uitgevoerd (voorhand voor, gevolgd door achterhand en niet wegvallen over de buitenschouder, om maar wat veel voorkomende problemen te noemen).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:16

De beste tip om goed te leren wijken en sb; begin er mee tijdens je les en ga niet zelf klooien. Je wilt het niet lezen, ik weet het maar het is echt niet anders. Iets afleren is veel moeilijker dan iets aanleren. Enne, als je op L2 nivea aan het trainen bent, dan kun je toch al lang wijken? Doe je bij L1 al. Als je dat dan nu nog leren moet.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:25

Ik heb het mijn pony geleerd door eerst veels te buigen , stelling links en recht en daarna op voltes je binnebeen tegen je pony aandrukken en als ze dan beetje op zij gaat belonen, maar kun je het best van je instructrice leren..