Mijn paard heeft een heel iel nekje (heb hem nog niet zo lang). Door middel van wat te doen kan ik hier wat spieren op kweken? Hoop op reacties natuurlijk!
Tjaaaa , idd gewoon goed dressuurmatig gaan rijden, dit wil zeggen nageeflijk en in de goede houding rijden. Aan de longe kan het uiteraard ook , maar das dan uiteraard met hulpteugels, en er vooral op letten dat je paard echt actief voorwaarts loopt, je moet echt zien dat die achterbenen gaan voorwaarts stuwen, als het ware als je paard zijn voorbenen niet op tijd zou verzetten hij gewoon voorwaarts geduwd zou worden door die achterbenen. En opletten, bij het nageeflijk rijden, eerst lateraal dit in orde krijgen, dan pas vertikaal.
Dan zou ik eerder voor de dubbelen long gaan dan voor bijzet, dan worden ze zo gedwongen in een houding, en je hand is uiteindelijk die het moet gaan voelen, aan de enkele lijn kun je ook heel goed aan stelling en buiging werken en zeker ook aan het binnen achterbeen.
De site is inderdaad een goede. Daarnaast is een goede instructeur een must have! Hij/zij kan je beter helpen dan een site . Als je correct dressuurmatig gaat rijden komen de spieren vanzelf!
En zoals hier bovenstaat, een paard dingen in een houding is niet de bedoeling. Het paard moet namelijk zelf de nagefelijkheid opzoeken.
Bedankt allemaal! Ik ben ook zeker niet van plan hem op te gaan kroppen met hulpteugels, helemaal niet mijn ding. Zie hem liever zelf ontspannen in plaats van hem op hulpteugels te laten hangen.