lijntje springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danique1990

lijntje springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:42

Hallo,

Ik ben met mijn nieuwe 6 jarige springgefokte paard bezig met spring trainingen.
Op de les doen we vaak een parcourtje en dat gaat goed, al wordt ze in een lijntje vaak een beetje sterk en kan ik haar niet fijn controleren. ( ze springt goed, daar niet van .. maar het is niet van mij zeg maar.)

Wie weet er mooie (verschillende) lijntjes ( met de afstanden er tussen ) om thuis te oefenen.

ik doe nu vaak. drafbalk- 1,5 meter - kruisje- 3 meter - kruisje- 7 meter -stijltje.

Ik ben benieuwd!

Groetjes Danique,

Scum

Re: lijntje springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 06:57

De drafbalk moet op 2.20 - 2.50 liggen (voor een paard dan he).
1.5 meter lijkt me wel heel kort ;)

Wat je ook kunt doen is 2 balken gewoon op de grond leggen op 19 meter. Daar kun je dan op varieren met galopsprongen. Soms meer en soms minder rijden.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:08

Je kan ook eens in-uitjes proberen. Dan heeft ze geen mogelijkheid om te gaan racen.

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:21

Als je gewoon drafbalken neerlegd moeten ze wel op 1.50 maar als je er een voor de hindernis legt 2.20 tot 2.50

xxx

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:01

lijntje zoals je zelf al zegt, alleen dan de draf balk op 2 a 2,5 m (ligt aan je paard, voel je zelf wel aan)
of in uitjes.
of lijntje uit galop, bv 18 dus 4 galopsprongen, tussenin keer halt houden zodat ie naar jou gaat luisteren

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:14

Veel oefenen met balkjes en cavaletti. Leg een willekekeurige afstand neer en speel met de galopsprongen, als je merkt dat je de controle verliest dan houd je een keer halt en zet evt. een pasje achterwaards. Op die manier krijg je controle over het tempo en de plaats van afzet.
Dit kun je gerust elke dag doen.

Verder zijn er talloze lijntjes om te springen. probeer verschillende afstanden en doe het zelfde als op het lage spul.
inuitjes zijn ook altijd nuttig om te doen, omdat je paard daar lenig en vlug op de sprong van word. voor de controle voegen inuitjes niets toe.

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:56

Oxertjes. Je hebt daarbij ook twee verschillende oxers: 1. Balken hebben verschillende hoogte (voorste ligt lager) 2. Oxer op gelijke hoogte (=moeilijker, omdat het paard het pas op het laatst ziet). Daarbij kun je ook varieren in breedte.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:30

Waarom voegen in-uitjes voor de controle niks toe? Je paard kan dan toch niet doordenderen zoals hij tussen een dubbel wel kan?

CaroHemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:27

@ Chrisje_83: Omdat het paard, wanneer hij doordendert, dat doet om er maar snel doorheen te zijn omdat hij het moeilijk vind. Ik denk dat als je paard door in-uitjes heen dendert, dat je beter snelheid kan krijgen met grondbalken oefen, daarna pas (hogere) in-uitjes. Mijn paard heeft dat iig, die rent door in-uitjes heen uit paniek van laat het maar over zijn. Dat is gevaarlijk want de balken vliegen om je oren, en voor zijn zelfvertrouwen is het killing.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:28

chrisje_83 schreef:
Waarom voegen in-uitjes voor de controle niks toe? Je paard kan dan toch niet doordenderen zoals hij tussen een dubbel wel kan?

Omdat ze vaak juist wel door kunnen rennen in in-uitjes.
Als ze er niet doorheen rennen, dan is het niet omdat de ruiter de controle over het tempo heeft, maar omdat het paard uit zichzelf remt. Je leert hem dus niet dat hij op een lijntje met meerdere galopsprongen op de ruiter z'n hulpen terug te komen.
Maar zoals ik al zei, inuitjes zijn wel heel nuttig om een paard te gymnastiseren.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:42

Ik moet op springles altijd veel afwisselen in het aantal galopsprongen. In een lijntje van 4 sprongen moet ik er dan 5 maken, de keer daarop weer 4 en dan weer 5.

Verder is het fijn om kruisje, 7 meter, kruisje 7 meter, kruisje 3 meter te rijden. Dan moeten ze terug komen op het laatste kruisje. Ik vind het zelf ook fijn om oxer, stijl te springen, ipv eerst de stijl en dan de oxer. Mijn ervaring is dat paarden hier oplettender van worden. Afstanden kan je hierin weer aanpassen.

Wat ik verder nog een hele fijne oefening vind is de volgende (ik hoop dat ik hem uit kan leggen haha)
je zet 3 hindernissen neer, kunnen stijltjes zijn, kunnen kruisjes zijn, zelf vind ik het met kruisjes fijner. Deze zet je in een soort rondje neer, als je zeg maar in gedachten vanaf de buitenste hinernispaal een lijn trekt naar de volgende buitenste hindernispaal en dan weer naar de volgende buitenste hindernispaal heb je een soort rondje. (tekening)
http://img143.imageshack.us/i/hindernissen.png/

Je rijd zeg maar een rondje en slaat steeds 1 hindernis over. Dus je begint op de hindernis linksboven, dan sla je de hindernis onderaan over en dan ga je over de hindernis rechtsboven, dan sla je de hindernis linksboven over en ga je over de hindernis onder, dan sla je de hindernis rechtsboven over en ga je over de hindernis linksboven enzovoorts. Is voor mij heel goed geweest voor de controle. Je kan natuurlijk zelf kijken welke kant je om rijd. :)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:08

Wat wij ook doen met bovenstaand figuur, is telkens een volte maken na de hindernis en dan naar de volgende hindernis. Als je dus 'rechtsom' springt, maak je voltes naar links.
Dan moet je ze niet te dicht op elkaar zetten. Meteen ook goed voor je stuurkunsten.

Halt houden in een lijntje vind ik zelf ook geweldig. Paard had de eerste keer echt zoiets van 'huh? Stoppen? Er staat daar nog een hindernis hoor!'

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:38

Oké bedankt voor de duidelijke uitleg!
Grondbalken en het spelen met galopspsrongen en eventueel overgangen daartussen zijn dan een betere oplossing.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 21:01

oke beadnkt voor alle tips!

Maar ik ben niet zo handig met de afstanden- galopsprongen.
wie kan mij vertellen hoeveel meter voor 1 galop sprong en zo verder tot 5 galopsprongen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:15

Ik ga mee met schoentje! Begin eerst met 2 balken op de grond. Bijv. eerst op 21 meter (een gewone 5 galopsprongen) en verkort dat naar 20. Zo moet je hem steeds meer sluiten om gewoon 5 galopsprongen te maken. Je kan hem daarna zelfs op 19 liggen zodat ie nog meer moet sluiten op 5, maar je ook stevig door moet galopperen op 4. Wissel dat af, zodat ie je gaat gehoorzamen.

Gaat die goed, dan kun je van de balkjes kleine kruisjes maken.

Voor de paarden geldt:
1 galopsprong : 7,20m
2 galopsprong : 10,5 ongeveer soms ook gewoon 10
3 galopsprong : 14 m
4 galopsprong : 18 m
5 galopsprong : 21 m
6 galopsprong : 24 m (en een beetje soms)