na 1 dag rust helemaal hyper. rijd ik dan echt teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

na 1 dag rust helemaal hyper. rijd ik dan echt teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:25

im sorry als het hier verkeerd staat..
beetje kromme titel, komt niet goed overeen met mijn verhaal maar wist geen ander }:0

ik heb er toch niet zo'n goed gevoel bij. in de vakantie ben ik vaak wezen rijden. lekker vaak het bos in met mijn paardje en met een vriendin en haar verzorgpony. soms waren we zelfs 2 uur weg als het niet te warm was. lekker lang teugeltje. beetje crossen. heerlijk wat dat betreft. ik reed eigenlijk iedere dag bijna wel. niet altijd 2 uur, soms gewoon half uurtje. Nu heb ik na de vakantie mijn paardje 3 daagjes rust gegeven (hij was ontzettend hyper en dol in zn kop na die daagjes rust). dus geen goed plan dacht ik zo..
ik rijd nu ong. 6 keer in de week. maandag standaard rust, dinsdag maar half uurtje ofzo. woensdag dressuurles 3 kwartier. donderdag springles ong halfuur. en vrijdag uur privedressuur. zaterdag rustig aan doen soms rust. en zondag spring ik zelf. Nou heeft mijn vader zoiets van 'kan best' maar ik heb het gevoel dat het wat veel is. ik wil hem absoluut niet belasten, maar een oplossing ervoor weet ik niet. want na 1 dagje rust is tie al helemaal dol in zn koppie.. wat vinden jullie ervan.

trouwens we rijden gewoon B en mijn pony is 10 jaartjes. :)

Sanniej_

Re: na 1 dag rust helemaal hyper. rijd ik dan echt teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:26

Hoe ziet jou dagje rust er uit? Doe je dan ook echt niets?
Want dat kan het ook zijn, misschien dat je dan lekker kan gaan wandelen of vrijheidsdressuur extra lang poetsen ofzo?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:27

meestal doe ik niks op dat ene dagje. heb dan zoiets van, rust is rust lekker op het land gooien en in de paddock laten spelen. dankje voor je reactie :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:28

Pas je het rantsoen aan?

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:33

Het lijkt een pony die gewoon veel werk nodig heeft om zich ontspannen te voelen, hij moet kennelijk zijn energie grondig kwijt. Hij is 10 jaar, als ie verder fit is moet ie gewoon elke dag getraind kunnen worden, daar is niks mis mee hoor, gewoon lekker aan het werk blijven zetten. Ben het helemaal met je vader eens dus! Veel plezier met je pony.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:34

ik ben het eens met cathyvans @ ...
en als je geen zin hebt om te rijden jaag je even op of ga je
longeren :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 19:35

haha dankjulliewel :)
ik heb 24 uur zin om te rijden := wil alleen ook aan me paardje denken :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:56

Verplaatst van BEH naar RT-P.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:58

NicoleHorses schreef:
haha dankjulliewel :)
ik heb 24 uur zin om te rijden := wil alleen ook aan me paardje denken :)

nou dan is het eenvoudig, als je paardje het kan...veel rijplezier :Y)

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:38

Haha ik heb precies hetzelfde! ;) Gewoon lekker rijden, als je paardje het ook leuk vindt en jij zelf ook. wat wil je nog meer? :P

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:02

Haha. dankjullie wel! (A)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:11

jodi schreef:
Pas je het rantsoen aan?

Dat is ook wat ik als eerste dacht! Als hij wel al die energie uit het eten binnen krijgt maar daar niet veel mee kan, is het logisch dat hij zo gaat stuiteren...
Het kan zijn dat je een zeer werkwillig paardje hebt en dat je die lekker bezig 'moet' houden, maar als hij ook lekker het land op kan zou hij toch iets van energie kwijt moeten kunnen (heeft hij wel vriendjes op het land?)
Misschien heeft hij dinsdag ontzettend veel zin om weer iets te doen en is hij daarom zo aan het stuiteren en heeft het weinig met voer te maken...
Ik denk overigens niet dat je teveel van je pony vraagt, je bent afwisselend bezig (al zou een keertje naar buiten tussendoor de ontspanning ook wel ten goede zou komen denk ik... fris in het koppie blijven, op een goede manier!)

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:40

Nickas schreef:
jodi schreef:
Pas je het rantsoen aan?

Indeed, daar dacht ik ook aan :j. Verder ben ik persoonlijk geen voorstander van een dag compleet rust, bij mijn pony werkt dat in ieder geval niet, want die moet ook even d'r ei kwijt. Gezien haar leeftijd (4) hoeft ze maar een paar daagjes in de week echt aan de slag, de overige dagen mag ze een paar minuutjes even aan de longe/los in de bak rennen. Dan zijn ze lekker hun ei even kwijt, zonder dat ze aan het werk moeten :).

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:45

ik vermoed dat hij gewoon weer even aan dit ritme moet wennen..

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:53

Krijgt hij op zijn rustdag het zelfde te eten als op de "werkdagen" ? Een paard wat niet werk kan die dag best terug in het voer. Verder kan een paard best 7 dagen in de week lopen, als ze maar genoeg afwisseling hebben, dus misschien is jou paard beter af zonder rustdag.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:00

Ik mis in je rijtje werkweeek de buitenrit. Denk dat je gewoon een werklustig paardje hebt wat graag voor je aan het werk is.

Gezien zijn leeftijd kan hij gewoon 1 tot 2 uurtjes (soms ook wel langer) werken hoor, de rest van de dag heeft hij toch rust?

Denk dat je gewoon het juiste ritme als combi moet vinden en die is voor iedereen weer anders. In ieder geval veel plezier!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:18

Het rijden op zich, kan hij wel aan ;). Waarschijnlijk krijgt hij te veel eten en heeft hij te veel energie die hij tijdens het rijden kwijt kan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:22

Misschien kan je met je pony op haar rustdagen longeren? Heeft ze toch beweging maar wordt ze niet gereden, is trouwens ook een hele goede afwisseling.:)

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:29

Mijn paard heeft precies hetzelfde een dagje rust doet haar geen goed, dus de dagen dat ik niet rij laat ik haar toch altijd even 20 min rondjes draven ook al staat ze op het land en geef haar een kwart minder eten en dan is er niks aan de hand...

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:50

staat hij wel gewoon hele dagen in de wei met vriendjes?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 20:07

dankjullie wel:)
ja hij staat met 1 ander paard op het land.
ik ga wel is naar buiten met hem. vaak na het rijden nog even uitstappen ofzelf na het bos toe :) ik pas het rantsoen soms aan. niet altijd :o daar kan het ook aan liggen idd. maar als ik het wel aanpas merk ik geen verschil.