niet meer willen wandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

niet meer willen wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:49

ik heb men paard nu een 10-tal maanden. Vanaf de eerste dag ging ik met haar wandelen, ze keek bijna van niets op. Plots, van de 1 op de andere dag wil ze niet meer gaan wandelen. Het enige wat ze op straat nog doet is achteruit gaan en bang zijn van alles. Ook met andere paarden erbij is ze zo.
Ik ga nu vaak aan de hand met haar wandelen, maar dan is ze nog zo gespannen en schrikt ze ook van vele dingen, ze heeft echt alles gezien.
Hoe deze ommezwaai er is gekomen weet ik niet, heb er gewoon geen idee van.
Wat kan ik doen om terug met haar te kunnen gaan wandelen?!? ;(

nathalieeee_

Re: niet meer willen wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:51

Om te beginnen, wanneer begint het gedrag? Loop tot vlák voor dat punt, voordat ze angstig begint te worden en loop dan terug. Dit een aantal keren doen, en dan steeds een stukje langer lopen :).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:52

Vraag 1: Wat is wandelen? :?

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:52

wandelen is wanneer je met je paard op straat gaat rijden, in de bossen,... (ben van Belgie he :-))

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:54

nathalieeee_ schreef:
Om te beginnen, wanneer begint het gedrag? Loop tot vlák voor dat punt, voordat ze angstig begint te worden en loop dan terug. Dit een aantal keren doen, en dan steeds een stukje langer lopen :).

Het begint al meteen wanneer ik op de oprit opstap.
Vandaag ben ik een heel eind met haar te voet gegaan. Dan pas opgestapt en daarna terug richting stal gereden. Dit gaat dan wel veel vlotter, maar op bepaalde momenten wil ze dan ook niet meer vooruit. Je kan echt haar angst voelen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:56

Oh oke. :P

Tis wel bokt.nl he? :+
Leest een beetje vreemd.

Lastig punt..
Hoe ben je er zelf onder? Ben je bijvoorbeeld bang o.i.d.?
Heeft er wel eens een ander op gezeten buiten?

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:02

moonfish13 schreef:
Oh oke. :P

Tis wel bokt.nl he? :+
Leest een beetje vreemd.

Lastig punt..
Hoe ben je er zelf onder? Ben je bijvoorbeeld bang o.i.d.?
Heeft er wel eens een ander op gezeten buiten?

Sinds ik haar heb heeft er nooit iemand anders mee gereden. (voor ik ze had is ze wel van de ene handelaar naar de andere gegaan en ook wat mishandeld geweest, misschien dat dit er ergens iets mee te maken kan hebben)
Hierdoor is het wel een paardje dat weinig vertrouwen heeft en onzeker is. Toch voelde ik me altijd relaxed op buitenrit met haar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:06

Oke..
Vergeet niet dat je eigen nervositeit ed gewoon kan zorgen dat je paard in de ankers gaat he?
Als er niks is gebeurt zou ik stomweg zoiets hebben van geen gezeik gaan met die banaan. :o
Niet teveel trutten, dan laat je alleen maar zien dat het daadwerkelijk eng is.

Het schrikken, geen aandacht aan geven en zelf doen alsof er niks aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-09-09 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:07

Mijn vorige pony had dat probleem ook wel eens. Ik moest haar dan gewoon even "aanpakken" en dan was het ook meteen weer over.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:08

moonfish13 schreef:
Oke..
Vergeet niet dat je eigen nervositeit ed gewoon kan zorgen dat je paard in de ankers gaat he?
Als er niks is gebeurt zou ik stomweg zoiets hebben van geen gezeik gaan met die banaan. :o
Niet teveel trutten, dan laat je alleen maar zien dat het daadwerkelijk eng is.

Het schrikken, geen aandacht aan geven en zelf doen alsof er niks aan de hand is.

Heb ik ook al geprobeerd...Als we aan de hand gaan wandelen, geef ik geen aandacht aan het schrikken en achteruitgaan, dan da ik gewoon verder. Onder zadel doe ik dit ook, met als gevolg dat we al een paar keer in de gracht beland zijn, in de omheiningen, tussen de bomen,...

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:10

Nee, niet aanpakken :n. Als het paard echt bang is, heeft het averechts effect. Niet doen dus.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:11

nathalieeee_ schreef:
Nee, niet aanpakken :n. Als het paard echt bang is, heeft het averechts effect. Niet doen dus.

Ben ik ook niet van plan. Ze is echt panisch angstig. Terwijl ze vroeger altijd relaxed was, komt ze nu van een tochtje aan de hand bezweet terug

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:16

Je zegt dat het meteen begint als je de oprit op stapt. Wat ik zou doen is eerst nog niet eens de oprit op, een aantal keren. Daarna uitbouwen tot wel de oprit op, maar niet verder en dan beetje bij beetje verder. Ook misschien oefenen met schrikobjecten in de bak, zoals paraplu's e.d. op de zelfde manier, dus toenaderen en weer weggaan, steeds een stapje verder. Zo leert ze je meer te vertrouwen en zal het wellicht buiten ook beter gaan.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:28

Hoe oud is je paard?

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 18:00

ze is nu 16 jaar.
Ja maar van de stal zitten we meteen op de oprit. Ik begrijp het allemaal niet zo goed. Soms gaat ze meters heel vlot vooruit en daarna weer niet meer.

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:59

Ga het eens in de bak proberen.
Probeer vertrouwen in elkaar te krijgen.

Of ze is te erg gehecht aan je huis!

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:06

Cjaylove schreef:
Ga het eens in de bak proberen.
Probeer vertrouwen in elkaar te krijgen.

Of ze is te erg gehecht aan je huis!

ja volgens mij is ze bang om weg te gaan van haar vertrouwde omgeving. Ze heeft meer dan een half jaar bij verschillende handelaars gestaan. Nu heeft ze eindelijk een rustig plekje gevonden en wil ze er waarschijnlijk niet meer weg. Maar toch...ik vind het raar da ze ineens van alles bang is op straat, terwijl ze dat vroeger helemaal niet had.

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:49

mss als je eerst weer het vertrouwen op bouwt met haar en de natuur.. dus eerst echt wandelen, aan de hand mee nemen. en als dat goed gaat. gaan rijden..