Galop-> Bit vastpakken en bak uitracen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Galop-> Bit vastpakken en bak uitracen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:18

Hoi. :wave:

Ik heb de zoekfunctie doorgespit, maar kon toch niet echt een antwoord vinden op mijn vraag..

Ik heb een fjordenmerrie van 13 jaar, heb der nu 5 maanden, en ben echt super gek met der. :)
Ze is met rijden ook hartstikke braaf.. maar zodra ze galoperen moet is het mis.. Ze pakt het bit vast en raced met me naar de uitgang zo de weg op en rent dan naar stal.
Ze krijgt dan natuurlijk dan flink op der flikker en ik probeer et nog een keer..maar ze blijft het gewoon volhouden..Vriedin van me die ook bij mij op stal staat en hier ook op bokt zit ( Jaime_ ) heeft deze week ook een keertje op me pony gereden, met haar deed ze het net zo hard, ze is dan ook gewoon echt neit te houden..het lukt je ook gewoon écht niet om haar op de volte te sturen of om te trekken..ze word zó ontzettend sterk. :=
Mijn instructriese zegt dat ik me niet zo aanstellen moet en gewoon rijden moet..Maar zo zit ik niet in elkaar.. :n ik vind het gewoon gevaarlijk worden, en het op deze manier echt niet leuk. :n Ze doet het ook niet uit gemenigheid heb ik et idee.. ik heb echt geen idee. :=

Ze heeft verder ook niets lichaamlijks eigenlijk dus.. Hebben jullie misschien ideën of tips? := Ik weet iig echt niet meer zo goed wat ik er mee aan moet.

Groetjes Lisa. :evaw:

Dee_Es

Re: Galop-> Bit vastpakken en bak uitracen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:37

Kan je niet in een bak rijden met omheining? Dan kan ze er gewoon niet uit. Maargoed dan is probleem nog niet opgelost natuurlijk.

Hoe lang galoppeer je voordat ze het bit vast pakt? Is het niet mogelijk om hele korte stukjes te galopperen, dus 3 sprongen van de uitgang vandaan op elke hand en dat langzaam uitbreiden.

Moet toegeven dat ik zo iets nog nooit heb gehoord hoor, fijn lijkt het me niet als je paard dit flikt. Met kracht ga je het iig niet winnen van een fjord.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:39

rij je in een bak? want ik begrijp dat hij dan zo naar de uitgang kan rennen?
dan lijkt het me handig om de bak af te sluiten,
maar ja zoals hier boven ook al gezegd word, dan is het probleem verder nog niet opgelost :+
Laatst bijgewerkt door Mariska88 op 22-09-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:39

Ja dat is het probleem.. er is niet de mogenlijkheid om de bak te omheinen.. Ze moet eigenlijk natuurlijk gewoon overal galoperen en bij me blijven waar ik wil..

Ze doet het eigenlijk vrijwel na de 1e 2 passen in galop..Dus het is niet zo dat ik al 2 rondes gegalopeerd heb en dat ze het dan doet. :n

Het is idd érg vervelend, en nee je wint echt niet van ze.. :n

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:41

Bij ons op stal is er ook zo'n pony die dat doet, ze hebben zins kort een nieuw bit voor haar gekocht, met rolletjes. nu kan ze hem niet meer goed vast pakken.. misschien dat, dat werkt?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:45

Misschien gallopperen oefenen aan de longeerlijn (longeren gewoon).
Dan aan longeerlijn en jij erop.
En dan desnoods lijn door de bitring heen en dan aan 't zadel. Als ze dan trekt, trekt ze zichzelf om.

En ander bit met rolletjes is ook een goed idee!

En je moet echt rijden.
D'r een keer zo goed op dr flikker geven dat ze het niet meer doet, want dit is gewoon gevaarlijk,

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:48

@bo0tjeee: Paard aan de longeerlijn en TS erop? En wat als het paard zich omdraait en alsnog weg is? Levensgevaarlijk!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 14:52

Ja het zou een idee zijn misschien met de longeerlijn..maar haar kennende gaat ze ook gewoon met de longeerlijn. :j Dan zijn we straks nog verder van huis.. := Rolletjes bit zou idd kunnen.. :j Wat houd dit bit precies in eigenlijk? := Tja en zo goed rijden en der op haar flikker geven..dat probeer ik probeer zo goed mogenlijk me best te doen..maar het is gewoon erg moeilijk..als ik haar met de zweep een mep geef word ze meestal alleen maar sterker....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:54

En wat doet ze met galop zonder ruiter in een afgezet stukje? Gewoon ergens prikpaaltjes regelen, stukje afzetten en beginnen met longeren zonder iemand erop.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:55

Doet ze hetzelfde in de galop aan de longe ? (zonder ruiter)

BiBiQ

Nee eerst gewoon longeren.
Dan als dat goed gaat ( na een tijdje, niet op dag 1)
Gaan oefenen met TS erop.
Gewoon rustig aan.
En anders toch ergens in een afgesloten bak proberen te rijden.
Of afgesloten land, kan ze ook nergens heen.
Moet je wel weten of het een plat land is...

nancytw

dit is een gewoon bit met rolletjes er aan. deze heeft ze in de mond. als ze dan het bit vast wilt pakken heeft ze de rolletjes van en rolt het zo weer tussen uit.. maar voor goed advies er over zou ik toch even naar de ruitersport winkel gaan.

lovelyme

Ik zou eens een hartig woordje praten met je instructrice.
Ik vind dat een opmerking van niets.

Ik zou zeggen minimale stukjes galloperen en dan gelijk weer terug naar draf. Niet sterk worden maar ophouding geven.

Succes

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:18

Ja ik vind dat ook niet erg leuk op deze manier de les.. :=

Aan de longeerlijn zonder mij er op galopeerd ze gewoon normaal.. :j maar dat komt ook omdat we een longeercirkel hebben..want je mag hier op stal niet in de bak longeren. ;) En in de longeercirkel kun je niet rijden.. :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:20

Hoezo kan je niet rijden in de longeercirkel dan? :)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:21

Omdat hij daar niet voor gemaakt is.. ;) en best ongelijk is, dus daar rijd ik liever niet in. :=

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:30

Ik ben het met lovelyme eens over je instructrice.
Maar: zou er niet iets aan de hand zijn met het zadel/gebit/rug/hoeven... etc van je pony? Kan zijn dat het met de andere gangen geen pijn doet maar in de galop wel, of alleen als jij erop zit omdat er dan misschien ergens (overmatige) druk wordt uitgeoefend op haar lichaam. Ik zou voor de zekerheid alles laten nakijken!
Is het zeker dat daar niets mee aan de hand is, dan zou ik denken dat er in het verleden iets met de pony is gebeurd tijdens de galop, of dat er bij de vorige eigenaar nauwelijks (of misschien wel geen) aandacht aan het galopperen is besteed en ze dus eigenlijk niet goed weet wat ze moet doen.
Laatst bijgewerkt door Merel_93 op 22-09-09 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:31

Oke.
En er is ook niet een rijbak met omheining ergens in de buurt?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:34

Meteen naar een ander (scherper?) bit grijpen zou ik niet doen.
Wat doet ze als je aangalopeerd (d/t?) op een volte? Kleinere volte eens proberen misschien?

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:34

Merel_93 schreef:
Ik ben het met lovelyme eens over je instructrice.
Maar: zou er niet iets aan de hand zijn met het zadel/gebit/rug/hoeven... etc van je pony? Kan zijn dat het met de andere gangen geen pijn doet maar in de galop wel, of alleen als jij erop zit omdat er dan misschien ergens (overmatige) druk wordt uitgeoefend op haar lichaam. Ik zou voor de zekerheid alles laten nakijken!
Is het zeker dat daar niets mee aan de hand is, dan zou ik denken dat er in het verleden iets met de pony is gebeurd tijdens de galop, of dat er tijdens het inrijden nauwelijks (of misschien wel geen) aandacht aan het galopperen is besteed en ze dus eigenlijk niet goed weet wat ze moet doen.

Haar zadel is kort geleden ( Lees: een maand ) helemaal voor haar aangepast door Walter.. dus dat kan het eigenlijk niet zijn..Het is volgens mij gewoon echt koppigheid..Ze heeft die jaren hiervoor altijd op de manege gelopen..et zou heel goed kunnen dat ze daar iets mee gemaakt heeft..dat weet ik natuurlijk niet. :n Maar het lijkt mij als ze iets met der rug oid zou hebben dat ze daar in de andere gangen ook wel last van zou moeten hebben..en als ze last van haar rug ofzo had kon ze denk ik ook niet zo goed in de draf en zo hals strekken..ze gaat echt heel diep!.. maar dat weet ik niet hoor..

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:40

Hmm... Toen je zei: 'ze heeft de jaren hiervoor op een manege gelopen' had ik meteen al zoiets van: daar heb je het al!
Misschien een beetje onterecht, maar ik vind dit gedraag héél typerend voor een manegepony omdat daar zoveel verschillende kinderen op rijden die maar hard in de mond trekken en erop zitten te bonken! Ik denk dat het gedrag daar dan uit voortkomt!
Nouja, dan moeten we nog een manier verzinnen om er vanaf te komen... Ik zou niet graag iedereen bitloos willen aanpraten maar misschien kun je het eens proberen? Ze pakt dan haar bit in elk geval niet meer vast maar het racen zal ze dan nog steeds doen. Wat dat betreft zou ik ook gewoon kleine, korte stukjes gaan galopperen en tóch proberen haar op de volte te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Merel_93 op 22-09-09 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:42

Ja inderdaad..daar heeft het ook vast mee te maken.. :j en dat krijg je er ook niet zomaar meer uit..ik weet niet of je het er uberhaubt uit zult krijgen.. maarja.. ik doe erg me best iig! :j

Ik moet nu werken, ik heb vanavond weer les, zal hier vanavond even een verslagje typen over hoe het is gegaan.. ik ben ook van plan om er wat van te gaan zeggen tegen me instructriese dat dit niet zo langer kan!

:wave:

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:44

Nooit de hoop opgeven, je krijgt het er vast wel uit met een beetje (veel) geduld en op de goede, zachte en verstandige manier.

Succes met je instructrice!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:45

Wat is jouw reactie als ze wegrent? Als je op een volte draaft (mét stelling en buiging) en je laat dr dan aangalopperen zou ze in principe nergens heen moeten kunnen. Je zegt dat ze na 2 passen weg is, begrens dan, op die volte, dr buitenschouder (met zweep/teugel en been). Ze kan alleen het bit vastpakken als jij dr beet hebt, zorg dus dat jouw -binnen-arm los blijft, en hou dr, wanneer ze wil uitbreken, met korte rukjes aan je binnenhand op die volte.
succes

PaardenJij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:52

Lastig probleem! Ik hoop dat je er samen met je instructrice wat aan kan doen, en anders gewoon iemand anders vragen je les te geven.

Wat je zelf nog kan proberen is kleine stukjes galop, dan spring je precies aan (iets erna) op de plek waar ze normaliter weg rent. Paar galopsprongen en weer terug nemen.