Inrijden met strakke bijzet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijn_xx

Inrijden met strakke bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:07

Als handelstal - ruiter zag ik me laatst iets wat me opviel. Ik had gesolliciteerd op een kleine stal waar ze voornamelijk Haflingers en Fjorden inreden. Het was niet helemaal ideaal, maar ik had een baan nodig en het sprak me wel aan qua salaris en werktijden.

De proef over het aannemen van mij was een stroeve Fjord inrijden onder begeleiding van één van hun. En daar ging het mis. Ik had bakken met ervaring, brieven van mensen die tevreden met me waren bijgevoegd aan mijn sollicitatieformulier, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Het begon al verkeerd, er werd een pony uit een grote stal geplukt, die ik gelijk moest bijzetten met twee grote elastieken tussen zijn benen. Het beestje werd gedwongen te ontspannen, en ik moest hem net zo lang longeren tot hij dat deed. Of dat nou tien minuten of twee uur duurde.

Vervolgens moest het arme beest na twee weken een ruiter op zijn rug rondragen. In principe heb ik niks tegen snel inrijden, zo lang het wel goed en grondig gebeurd, niet één keer longeren met bijzet, wat aanklooien met elastieken en er maar gewoon op gaan zonder het paard voorbereiding te geven. Ik kon bijna niet opstappen van de bijzetteugels die om het dier heen hingen, ik moest hem gelijk in de krul trekken en moest het bijna vooruit schoppen tot het eindelijk vooruit wou.

Nou zeg ik niet dat iedereen die dit doet per sé een slechte ruiter is (net zo goed als ik niet zeg dat het correct is), maar wat vinden jullie hier nou van? Vinden jullie dit normaal? Heeft één van jullie hier een ervaring mee?

Bramasole

Re: Inrijden met strakke bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:15

Gedwongen ontspannen een paard laten lopen zal moeilijk gaan. Wel kun je langer de tijd nemen om je paard meer rust te geven en daar vanuit kan ontspanning ontstaan. Ik neem aan dat jij ook niet stopt op het moment dat je een gespannen paard onder je hebt? Dus dat dit meer tijd kost, kan ik me voorstellen. Maar 2 uur is natuurlijk te gek.

Na twee weken op het paard stappen, vind ik ook niet perse een slechte stap hoor. Soms merk je dat het proces zo loopt en kun je juist een en ander verpesten door het paard geen nieuwe uitdagingen te bieden. Afwisseling is prima en wanneer je vanuit een ontspannen positie op kan stappen, prima.

Ja, ik ben niet voor het trekken aan het bit en allerlei toeters en bellen om het paard heen maar met de kop de lucht in lopen is net zo slecht. Maar nogmaals met de kin naar de borst is ronduit slecht te noemen.

De verklaring kun je aan hun vragen, heb je dit gedaan?

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:18

Ik ben per linea directa opgestapt toen het dier los kon draven, vond het eigenlijk wel sneu maar daar heb ik niet aan gedacht. Ik heb dus ook niet gevraagd naar een verklaring.

Dit waren fjorden en haflingers, de breed gebouwden. Ze waren allemaal stroef in de nek volgens het meisje dat me hielp, dus daarom deden ze dit.

Ik ben er ook op tegen dat een paard met z'n kop in de lucht loopt een half uur lang, maar op de stal waar ik nu rij proberen we zo relaxt mogelijk in te rijden (en vooral veel "fouten" te maken als per ongeluk de kont aanraken tijdens het op/afstappen zodat ze daar wat makkelijker in worden), en dan lopen ze misschien de eerste twee rondjes met de kop in de lucht, maar hoe meer je er zelf aan gaat prutsen hoe langer ze dat volhouden. Als je ze gewoon wat ruimte geeft wanneer ze dat doen en een beetje meer aandrijft zakken ze vaak vanzelf.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:28

Ik vind het geen goede zaak, in mijn ogen hoort een paard tijdens het inrijden te leren wennen aan het ruitergewicht. Door het paard bij te zetten leert het dat niet goed vind ik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:30

Ik vind het niet echt super ofzo, kop omlaag, erop kunnen zitten en het is best.
Zo komt het bij mij over

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:11

Ik vind het zoals jij beschrijft absoluut NOT DONE!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:26

Idd geen goed iets om te doen, als een jong beestje word ingereden moet hij eerst leren om op zijn eigen benen te kunnen lopen en daarna kun je hem best een beetje naar beneden vragen maar niet gelijk al bij het INRIJDEN al .! Werk je er nog wel/

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:06

Zoals ik al drie keer heb gezegd, werk ik er niet meer. Ik ben gelijk gestopt toen ik merkte dat die manier constant gebruikt werd.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:10

Bijzetten bij het inrijden heb ik nog nooit gedaan. Ik heb voor verschillende handelsstallen zadelmak gemaakt en ik zat er altijd binnen 2 weken op en meestal eerder.
Bij mijn eigen paarden heb ik meer tijd genomen, maar op een handelsstal moet het gewoon zo vlot mogelijk. En in mijn ervaring gaat dat meestal zonder problemen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:17

Beter is de ruiter strak vast te binden.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:19

Jeetje, wat een fijne stal! :n Sorry, maar ik was allang tegen deze manier ingegaan, of het nu voor mijn eigen belang is of voor die
van 't beestje. Er zijn vast zat andere leuke plekken waar je aan het werk kunt, maar om op deze manier een dier zo te gebruiken
omdat hij MOET lopen is IMO echt verkeerd en stiekem toch ook wel een beetje mishandeling..? :\

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:54

Zucht. Ik heb een hele week rondgelopen op die stal, en daarna ben ik ermee gestopt. Ik wou eerst weten of dit een speciaal geval was waarin dit gebeurde of dat het altijd zo ging. Toen ik zag dat het altijd zo ging ben ik weg gegaan, zoals ik nu al vier keer heb gezegd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:57

Karlijn_xx ik bedoelde u ook niet met mijn opmerking, dat de ruiter beter vast gebonden kan worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:04

Compliment voor jou dat je op deze stal niet verder wilde werken, ondanks het goede loon!
Ik heb hier een aantal van dit soort zogenaamd doorgereden paarden staan en dat is dus niets als ellende voor het paard.
Jij vind vast een goede africhtings stal waar het loon goed is en het paard ook eerlijk behandeld word!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:05

Karlijn_xx schreef:
Zoals ik al drie keer heb gezegd, werk ik er niet meer. Ik ben gelijk gestopt toen ik merkte dat die manier constant gebruikt werd.

Relax... heel duidelijk stond dat er niet hoor, kan prima anders opgevat worden (wat ik de eerste keer lezen ook gedaan heb)

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:07

oke, zo ga je toch niet te werk. Wel goed van jou dat je daar weg bent gegaan, maar misschien had je ook wel kunnen vragen waarom ze het doen en of het niet op een andere manier kan

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:54

beetje kansloos....dat is echt een manier om op korte tijd een paard "goed"te krijgen, maar op de langer termijn heb je er niks aan!

goed dat je er gelijk weg bent gegaan, niemand die van paarden houd zou zo met een paard om kunnen gaan...