Pony wordt langzaam in proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isjtar

Pony wordt langzaam in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:05

Hallo,

Met mijn pony Isjtar rijd ik al een tijdje wedstrijden, en inmiddels rijden we M1. De eerste M1 wedstrijd heb ik ongeveer een jaar geleden gestart, toen hadden we dacht ik tussen de 160 en 170 punten... redelijk laag dus. Wegens omstandigheden hebben we een jaar ongeveer niet meer op wedstrijden kunnen rijden. Wel heb ik met mn pony gewoon thuis doorgetraind, samen met mijn instructrice.

Een paar weken geleden had ik weer voor het eerst wedstrijd, samen met mijn zus. Ons niveau was alweer stukken vooruitgegaan en ik wist dat we nu gewoon een mooie winstpunt zouden kunnen rijden. Jammer genoeg was er veel spanning in de proef waardoor er grove fouten in zaten. Mijn zus moest met haar paard iets later dan mij starten en zij bleef dus aan de andere kant van het veld rijden. Door mijn eigen spanning en de spanning van mijn pony (ze wilde alleen maar naar het paard van mijn zus toe), gingen er een aantal dingen mis. Ik had (dacht ik) 2x 175 punten. Eigenlijk was ik nog best tevreden met de punten, omdat er, zoals ik al zei, echt hele grove fouten in zaten zoals overspringen en in galop schieten etc.
Het weekend daarna had ik weer wedstrijd, dit keer alleen. Met losrijden liep ze heerlijk. Lekker actief en goed aan mn been. Ik ging dus met een goed gevoel de ring in. Toen ik weg wilde rijden na het groeten, zakte ze echter helemaal in. Ze luisterde niet zo goed meer naar mijn been en werd gewoon langzaam. Weer geen winstpunten dus, maar uiteindelijk hogere punten dan ik had gedacht (volgens mij 175 en 173).

Zaterdag had ik weer wedstrijd. Ik heb de hele week zonder sporen gereden, in de hoop dat ze tijdens de proef wél beter aan mijn been zou zijn. Vrijdagavond had ik nog les, en daar liep ze ook weer als een zonnetje. Ook bij het losrijden zaterdag liep ze weer voorbeeldig. Perfect aan mn been (sporen hoefde ik niet te gebruiken ondanks dat ik ze wel om had) en lekker actief. Ik ging weer met een goed gevoel de proef in, maar wéér toen ik weg wilde rijden na het groeten zakte ze in. Nu deed ze niks met mn been. Ze draafde wel aan als het moest, maar ik kon haar niet stimuleren om actiever te lopen. Door beide proeven heen was ik alleen maar bezig met haar vooruit werken, waardoor mn oefeningen dus ook slecht gingen. Toen ik de ring weer uit reed, kon mevrouw opeens wel weer lekker actief lopen en perfect naar mn been luisteren. Uiteindelijk had ik 171 en 161 punten. Zo laag had ik nog nooit met haar gereden, dus ik was behoorlijk teleurgesteld.
Het is inmiddels een lang verhaal geworden, maar ik hoop eigenlijk dat iemand mij tips kan geven om mijn pony actiever te houden in de proef. Ik ben een beetje ten einde raad, en het wordt behoorlijk frusterend als ze me elke proef een beetje in de steek laat.
Ik heb al naar mezelf gekeken, samen met ouders, zussen en instructrice, maar we komen er niet uit. Het is niet zo dat ik meer gespannen wordt als ik de proef in rij en dat ik haar daardoor in de weg zit.

Ik ga er sowieso samen met mn instructrice nog naar kijken, maar het is ook altijd fijn om tips van anderen te horen...

Monster_tos

Re: Pony wordt langzaam in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:16

Misschien even een keer net alsof rijden in een ring en dan even goed aanpakken!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:19

Thuis heb ik ook al een keer in de wei een ring uitgezet en dan loopt ze ook als een zonnetje. Ook in de binnenbak waarin ik normaal les heb rij ik wel eens een proef in een ring (de bak is groter dan een normale 20x40 bak) en dan zijn er ook geen problemen...
Mijn instructrice had idd ook al het idee om op een vreemd buitenterrein een x te gaan rijden... hopen maar dat dat iets helpt dan :)

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:25

Ik denk dat je je pony door je eigen spanning onbewust niet hetzelfde rijdt als dat je thuis doet.
Probeer haar in de proef net zo te corrigeren als dat je thuis doet wanneer ze niet op je been reageert. Mijn paard had daar in het begin met de overstap naar de M1 ook last van. Toen heb ik hem een keer in de proef verteld dat we dezelfde afspraken hanteren als dat we thuis doen ( oftewel, ik geef been, hij reageert niet, ik geef nog een keer iets meer been, reageert hij niet (voldoende) dan geef ik hem een keer een schop) en nu heb ik er vrijwel geen last meer van. Heb hier wel een keer ( of 2 / 3) een proef voor opgeofferd, maar dan heb je er tenminste de volgende keer profijt van :) Succes!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:36

Ik probeerde idd al steviger been te geven, maar ik wilde het ook weer niet te hard doen aangezien ik toch een proef aan het rijden was en zij dan heel erg tegen de hand komt. Dan zal ik dat maar gewoon een keertje doen :)

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:38

Over dat stukje moet je inderdaad eventjes heenstappen hoewel dat vrij lastig kan zijn hoor! Gewoon net zo proberen te rijden als je thuis doet, en niet te veel druk op de ketel zetten omdat het een wedstrijd is.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:40

Haha, het is idd wel zo dat ik bij wedstrijden vrij zenuwachtig ben al wordt het wel minder. Toch heb ik zelf het idee dat mijn zenuwen minder worden als ik de ring in rij, maja dat kan ook aan mij liggen.
Iig dank je wel :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:54

Vermoedelijk reageert de pony op jouw spanning.
Juist door de spanning ga je ontbewust meer 'duwen'. Die extra druk levert vooral weerstand op.
Dat is een heel natuurlijke reactie.
Als iemand lichtjes tegen je aanduwt, ga je zelf ook terugduwen. Dat is een reflex.

Heb je al eens op je zit gelet tijdens het rijden?
Om voorwaarts te gaan, zijn de zithulpen eigenlijk nog belangrijker dan de beenhulpen.
Dus blijf vóór in het zadel zitten, rechtop en ontspannen (zo ontspannen mogelijk)
"Denk" je pony voorwaarts, heb er vertrouwen in dat het goed gaat, rij overtuigd en zo licht mogelijk.
Beenhulpen komen niet door als je 'remt met je lijf'.
Eigenlijk hoort een dier voorwaarts te gaan op de been- en zithulpen, en voorwaarts te blijven op de zithulpen.
Je kunt thuis eens experimenteren met je 'zithulpen'. Vaak weten ruiters niet hoe ze inwerken met hun gewicht/evenwicht.... en dat is toch jammer.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:59

Grote kans dat je in de ring ook anders gaat rijden (doen nl meerderen) door je zenuwen :)

Loop je ook actief naar de ring toe in een goed tempo?

Neem aan dat je M start (wegens je sporen) mag je ook wel eens de ring verkennen (verschilt nl nog wel eens), zoja dan ook tijdens ring verkennen veel (schijn)overgangen en proberen een lekker tempo neer te zetten.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:59

Vanaf het M mag je de ring alleen binnen voor de proef begint als er geen ruimte is om er om heen te rijden!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:01

Ja weet ik, daarom zei ik ook dat het nog wel eens verschilt of je de ring kan/mag 'verkennen' :)

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:03

Ik snap je post helemaal, maar al die punten die je aangeeft, daar ben ik altijd al veel mee bezig.
Mijn instructrice "traint" mij om juist zo veel mogelijk met mijn zit te werken, dus dat ben ik ook gewend. Een overgang terug rij ik ook alleen met mn zit en dus niet op teugels oid.
Verder krijg ik in de proef wel vaak 7ns voor mn houding en zit en ben ik ook met mn instructrice veel bezig om idd licht te rijden.
Juist omdat het losrijden zo lekker gaat heb ik er eigenlijk ook wel steeds vertrouwen in dat de proef ook wel lekker zal gaan. Er kunnen natuurlijk altijd foutjes in zitten, maar ik verwacht dan eigenlijk niet dat ze zo slecht gaat reageren.
Ook met springen heb ik geleerd om heel overtuigd en vol zelfvertrouwen en vertrouwen in mn pony op een hindernis af te rijden. Hierdoor is dat destijds ook 100x beter gegaan en dit heeft me ook geholpen in de dressuur.
Ik zal wel een x vragen of iemand mijn proef wil filmen, dan kan ik zelf tenminste zien wat ik zelf ook fout doe. Misschien zit ik idd toch wel veel meer te knijpen dan ik denk.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:05

Ik rij idd M1 ja. Het binnenkomen gaat altijd lekker actief. Als ik moet wegdraven na het groeten, dan zakt ze gewoon in en doet ze het hoognodige. Ze draaft netjes aan als ik het wil, maar dan blijft ze wel zeg maar een beetje sloffen en krijg ik er niet echt veel actie in...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:11

Gelijk na het groeten goed aanpakken zou ik dan proberen. Dan krijg je op die punten maar even wat minder hoge score, maar kun je de rest van de proef wel lekker rijden.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:35

Een keertje HC starten? En dan het groeten eens overslaan? Of even een zweepje mee? volgens mij kan dat wel als je HC start?

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 14:40

Daar zat ik idd zelf ook al aan te denken. Het enige verschil is dan, dat ik niet zenuwachtig zal zijn aangezien het toch niet meetelt voor punten. Ik denk ook zeker dat mijn zenuwen wel wat meespelen in het minder reageren, maar dat de schuld zeg maar niet helemaal bij mij ligt.
Ik denk toch dat ik het beste in een officiele wedstrijd ff haar iets harder aan moet pakken. Nu bleef ik steeds heel liefjes rijden, omdat de rust te bewaren en omdat de proef voor pungen meetelt. Ik heb al wel een paar keer wel een hardere por gegeven, maar daar reageerde ze ook niet zo goed op.
Vrijdag zie ik mn instructrice weer en dan zal ik het er eens uitvoerig over hebben ;)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:49

Ik weet niet hoeveel punten je hebt in de M. Maar pas op dat je geen verliespunten gaat rijden, als je haar eens aanpakt!Dat zou zonde zijn! Of eens onderling starten, dan heb je toch het echte wedstrijdgevoel?!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 14:50

Ik heb nog helemaal geen winstpunten in het M. En ik ben niet van plan haar zo grandioos aan te gaan pakken dat ik daardoor een verlies punt ga rijden hoor, ik hou het dan wel gewoon netjes. :Y)
En tja onderling... Ik had eind vorig jaar een onderlinge wedstrijd en daar was ik 2x 2de met 198 en 188 punten... Daar heb ik dus ook geen last van stress :D

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:55

Je weet het niet, je hebt ook paarden die van 1x flink aanpakken de hele proef van slag zijn. Veel succes ermee!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 15:19

Ze zal dan best een beetje pittiger worden, ze is nl best gevoelig voor stress enzo, maar niet zo erg dat ze onhandelbaar wordt. Er zal dan ongetwijfeld wat meer spanning in de proef zitten, maar dat heb ik dan even liever dan dat langzame geslof van nu ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:23

ik heb dit ook, maar bij mij ligt dit niet aan de pony ;) eigenlijk zal ik ook wel raar zijn want met losrijden is hij voorwaarts maar tijdens de proef in een keer niet meer. ik weet dat de fout bij mij zelf ligt, door mijn spanningen en té netjes willen rijden houd ik mijn pony onbewust in waardoor ik een ''slordige'' proef rijd. misschien heb jij dit ook wel?
in dat geval raad ik je aan om een keer met meer risco te rijden tijdens de proef, en anders tja.. zorg dat je je pony nog 'n keer goed wakker maakt als je de ring instapt.