Ik ben daar 3 dagen geweest om les te krijgen en uiteraard te tolten, dit was de eerste keer voor mij en dan ook nog op mijn eigen paard. Kortom een super ervaring. Het rijden was allemaal wel wennen, hij word western gereden, en met heel weinig hulpen, het was dus best moeilijk allemaal.
Even wat feiten:
Pathos, hengst, 4 1/2 jaar oud, nivo nog vrij groen. Ik heb zelf bijna geen ervaring met gangenpaarden. Ik zie wel dat mijn houding af en toe heel slecht is, maar daar heb ik nu niet zo op gelet, kwam heel veel op me af in 1 keer. En dan kreeg ik ook nog les in een soort mengsel van Duits en engels.
De eerste dag, eerst gelongeerd door Stephan Vierhaus, toen heeft hij hem gereden, en daarna ik. Ik moest heel veel achtjes rijden in stap en draf. Daarna voor het eerst getolt, best moeilijk, vooral omdat ik bang was dat ie mij tegen het hek zou pletten (zit een beetje tussen mijn oren). Dit alles in de roundpen. Hij werd gereden met een combinatie van een bit met een bosal/side pull, zodat een deel van de druk ook op de neus komt.
Eerst de achtjes om de pionnen heen

2 minuten halt houden in het midden.

Eerste pasjes tolt

De tweede dag, beetje zelfde ritueel, alleen geen achtjes, en verder oefenen op de toltbaan, hij werd eerst voor gereden en toen mocht ik erop. Ging al veel beter dan de dag ervoor, heel wat rondjes getolt, wel moeilijk om een constante snelheid en ritme aan te houden, ook omdat hij daarin zelf nog instabiel is vanwege zijn jonge leeftijd. Die dag hebben we geen foto's gemaakt.
De derde dag ook eerst longeren, toen mocht ik er meteen op, na even gestapt te hebben meteen naar de toltbaan.
De ene kant op ging erg goed, de andere kant was ie meer afgeleid, kwamen een hoop paarden voorbij vanwege een clinic. Hij wou dan te snel en valt dan in de draf, was voor mij nog even zoeken hij ik dat moest corrigeren.
De 2e en 3e dag werd ie gereden met 2 teugels, 1 zat aan het bit de andere aan een soort bosal, die was om hem in de tolt te houden en evt. te corrigeren. Dit was voor mij ook weer lastig.
Stappen in de roundpen

En verder op de toltbaan, was nog vroeg dus beetje mistig, deze kant op ging dus beter

Andere kant op, nu was ie dus meer afgeleid

)