Ik voor het eerst tolten op mijn kentucky hengst Pathos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Ik voor het eerst tolten op mijn kentucky hengst Pathos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 20:26

Sinds eind juni staat mijn paard Pathos in training bij Vierhaus gangenpaarden in Duitsland. Hij staat daar oa om de tolt te leren.
Ik ben daar 3 dagen geweest om les te krijgen en uiteraard te tolten, dit was de eerste keer voor mij en dan ook nog op mijn eigen paard. Kortom een super ervaring. Het rijden was allemaal wel wennen, hij word western gereden, en met heel weinig hulpen, het was dus best moeilijk allemaal.
Even wat feiten:
Pathos, hengst, 4 1/2 jaar oud, nivo nog vrij groen. Ik heb zelf bijna geen ervaring met gangenpaarden. Ik zie wel dat mijn houding af en toe heel slecht is, maar daar heb ik nu niet zo op gelet, kwam heel veel op me af in 1 keer. En dan kreeg ik ook nog les in een soort mengsel van Duits en engels.

De eerste dag, eerst gelongeerd door Stephan Vierhaus, toen heeft hij hem gereden, en daarna ik. Ik moest heel veel achtjes rijden in stap en draf. Daarna voor het eerst getolt, best moeilijk, vooral omdat ik bang was dat ie mij tegen het hek zou pletten (zit een beetje tussen mijn oren). Dit alles in de roundpen. Hij werd gereden met een combinatie van een bit met een bosal/side pull, zodat een deel van de druk ook op de neus komt.

Eerst de achtjes om de pionnen heen
Afbeelding

2 minuten halt houden in het midden.
Afbeelding

Eerste pasjes tolt
Afbeelding

Afbeelding

De tweede dag, beetje zelfde ritueel, alleen geen achtjes, en verder oefenen op de toltbaan, hij werd eerst voor gereden en toen mocht ik erop. Ging al veel beter dan de dag ervoor, heel wat rondjes getolt, wel moeilijk om een constante snelheid en ritme aan te houden, ook omdat hij daarin zelf nog instabiel is vanwege zijn jonge leeftijd. Die dag hebben we geen foto's gemaakt.
De derde dag ook eerst longeren, toen mocht ik er meteen op, na even gestapt te hebben meteen naar de toltbaan.
De ene kant op ging erg goed, de andere kant was ie meer afgeleid, kwamen een hoop paarden voorbij vanwege een clinic. Hij wou dan te snel en valt dan in de draf, was voor mij nog even zoeken hij ik dat moest corrigeren.
De 2e en 3e dag werd ie gereden met 2 teugels, 1 zat aan het bit de andere aan een soort bosal, die was om hem in de tolt te houden en evt. te corrigeren. Dit was voor mij ook weer lastig.

Stappen in de roundpen
Afbeelding

En verder op de toltbaan, was nog vroeg dus beetje mistig, deze kant op ging dus beter
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Andere kant op, nu was ie dus meer afgeleid
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paintlinger

Re: Ik voor het eerst tolten op mijn kentucky hengst Pathos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:27

Gaaaaaf!!
En hoe zittie?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 20:38

Hij zit echt superlekker, echt als een huis. Ben dan ook helemaal happy.
In draf en galop zit ie trouwens ook heerlijk, dat wist ik al.
Hij heeft voor een gangenpaard dan ook een hele goede draf en galop, wat de extra gangen wel weer moeilijker maakt voor hem.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:43

ben helemaal blij voor je
ziet er goed uit, temisnte zo op de foto
heel erg veel plezier met hem, zeker wanner je hem dadelijk thuis heb. Blijf je dan nog wel lessen????

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 20:49

Hij blijft nog 2 maanden daar staan, zodat de tolt er goed op zit. Uiteraard ga ik daarna wel lessen met hem, anders is al die training voor niets geweest.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:10

Heb je toevallig ook een detail foto van het bit-bosal systeem?
Liefst met uitleg/gebruiksaanwijzing! ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 21:18

Ik heb wel een foto van dichterbij. Wat ik er van begreep komt niet alle druk op de mond, maar ook een deel op de neus. Dit omdat Pathos een bit niet fijn vind. Het is gewoon een trensje met een band van touw eraan, als neusriem. Hij had het steeds over een bosal, maar ik denk dat het een side pull is. Volgens mij komt het uit de westernwereld.
dit is hem dus
Afbeelding

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:49

Leuke foto's!
Apart hoofdstel,nooit gezien! Vind jullie veel rust uit stralen!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:25

leuk hoor odette
maar het staat bij rijtechnisch, dan worden alle lieve berichtjes zeker gewist? zal ik es commentaar geven dan :P
lekker lastig over tolten, aangezien ik daar geen verstand / ervaring van/in heb.. wellicht mogen de teugels losser, dat moet daar toch?

Vind het in ieder geval leuk de foto's te zien :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:52

Ik vind de teugels juist wat aan de lange kant, maar ik weet dan ook niet of dat bij een kentucky anders moet :P Vind 't er erg netjes uitzien voor zo'n jong paard, en jouw eerste keer tölt, zeker als hij kennelijk voorkeur heeft voor draf. Hij heeft duidelijk nog moeite met de balans maar als jij zo rustig blijft rijden en straks les met hem gaat nemen gaat 't vast helemaal goed komen :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:56

had begrepen dat hij op de klassieke/western manier gereden wordt daar dus dan moet je van t bit afblijven, toch odette?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:59

Hij heeft een gewoon trensje. Zo'n wiebelend paard moet je toch in het begin wat extra ondersteunen?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 06:28

Ha!Bedankt.
Het ziet er inderdaad uit als een omgebouwde sidepull.Misschien een goed idee om op een zachte manier duidelijk te maken de neus laag te houden in de tölt.(dat in mijn probleempje met Blu,die graag 'wolken kijkt' zodra er getölt moet worden :+ )

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:41

Nog een vraagje: waar zit het tweede paar teugels aan?(of is dat een ander bit?)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 14:24

Bij dit bit word ie met 1 paar teugels gereden. De 2e en 3e dag had ie een bit in, daar zaten teugels aan vast. En dan een tweede hoofdstel met bosal en ook weer teugels.
Hij moet met een vrij lange teugel gereden worden, als ie te snel gaat mag ie dan weer wat korter. Er mag in ieder geval geen constante druk op de teugels staan. Commentaar was dan ook: no trek, nicht ziehen of don't pull. Ik heb de neiging om teveel druk op de teugel te houden als het spannend word.
Vooral de 3e dag toen ie allerlei spannende dingen zag had ik wel moeite om het tempo constant te houden en moest ik dus veel meer corrigeren.

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:54

het ziet er leuk uit maar wel ingewikkeld. mooi paard

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:11

Wat een leuke foto's van jou en je mooie mannetje ! Super om te horen dat hij het zo goed doet. Moet een fijn gevoel geven toch ?
Ik zie op geen enkele foto een vervelende mate van aanleuning, je bent goed bezig met hem zo te zien :)

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:30

zoals een voor ganger zei mooi paardje en super gereden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:38

Druk op de teugels is een heel ander verhaal dan hoe lang of kort de teugels zijn ;)

Tietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:47

Echt super! :D
Tolten zit echt lekker