Fries Otje tips gevraagt!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amyc

Fries Otje tips gevraagt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 19:29

Naar aanleiding van mijn vorige topic : [RT-HAW] fries otje @ work waarin ik verscheidene tips kreeg over het vw-nw rijden ben ik me daar op gaan richten. Heb er wel lang over nagedacht of ik nog wel een topic zou plaatsen omdat het nog totaal niet geweldig gaat. Heb nu 2 keer les gehad en ik merk zelf al wel telkens kleine vooruitgangen. Het wil nog niet altijd lukken, maar mag er eigenlijk nog niet teveel van verwachten. Vaak kruipt ze daar nog te diep, maar heb morgen weer les dus daar gaan we dan zeker aandacht aan besteden. Ook als ik aandraaf kruipt ze meteen helemaal omhoog..

Otje is een 5 jarige (2 weken geleden 5 geworden) friese merrie, er is lange tijd niks met haar gedaan en met de vorige bijrijder kon ze ook niks (lees vorige topic).
Heb helaas geen fotos waar ze echt lekker loopt, deze waren allemaal of op het verkeerde moment gemaakt of erg wazig.

eigen punten:
neus eruit rijden.
pianohanden.
niet naar beneden kijken.
rechtop blijven zitten (dit gaat niet altijd wegens blessure waardoor ik mezelf ga ontlasten).

Neus moet er echt meer uit.
Afbeelding

Weer haar neus eruit.
Afbeelding

Net aangedraaft, hier zie je duidelijk dat ze omhoog wil kruipen.
Afbeelding

Heb alleen nog fotos waarin ze omhoog kruipt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga proberen morgen duidelijke fotos te laten maken, graag tips over hoe ik haar beneden kan houden en hoe ik kan voorkomen dat ze omhoog kruipt als ik een overgang wil maken.
Laatst bijgewerkt door Amyc op 18-09-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Fries Otje @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:31

Ze loopt inderdaad vaak nog achter de teugel. :j\Ze is wel mooi ruim in haar passen.. :j

Let zelf op je handen en zorg ervoor dat je niet teveel achterover gaat hangen!

Mooi setje!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:57

Ik vind dit al een fijner beeld geven, ze is minder een duikboot die op de voorhand kiepert :D

Foto 3 vind ik toch een heel fijn beeld, omdat ze daar ietsje voor de loodlijn loopt. Bij het voorwaarts-neerwaarts rijden loopt ze met haar hoofd ook gewoon te diep (en natuurlijk ook achter de teugel, maar dat geef je zelf al aan). De mondspleet hoort in principe ter hoogte van de schouder van je paard te zijn. Wat je op deze manier - met het te diep lopen - krijgt, is dat ze erg op de voorhand valt doordat ze zo diep loopt, en dat wil je natuurlijk niet. Probeer haar hoofd ongeveer op de juiste plaats te krijgen en ook te houden. De Fries die ik rij durft ook wel eens plots heel diep te zakken en zelfs hangen. Wat bij hem helpt is heel kort (niet meer dan één of enkele seconden) je teugels naar voren geven en hem confronteren met het feit dat hij op zo'n moment absoluut geen steun meer heeft aan je hand. Dan zie ik hem vaak denken "oliebol, geen steun meer, dan ga ik wel een beetje hoger lopen en op m'n eigen benen". Je kan het eens proberen, wie weet helpt het bij jou ook :)

Wat ook helpt tijdens het rijden is je doel te visualiseren. In principe moet je zoals deze tekening denken:
Afbeelding
Bekken kantelen zodat de achterhand goed draagt, rug wat meer "omhoog brengen" ipv dat hij hol trekt. Als je dat allemaal voor elkaar hebt, zal je paard ook vanzelf makkelijker de juiste hoofd/halshouding aannemen. Dat is het uiteindelijke uitgangspunt waar je naartoe moet werken.

Overigens verwacht ook niemand dat je op enkele weken plots een reusachtige vooruitgang boekt. In het begin moet je tevreden zijn met per training misschien maar één of enkele fijne momenten. Wat het belangrijkste is, is dat je onthoudt wat je op zo'n moment doet, hoe je zo'n fijn moment voor elkaar krijgt. Uiteindelijk bouw je die fijne momenten dan telkens weer een klein beetje uit, totdat je een fijn lopend paard hebt. Zo'n dingen vragen tijd en vooral veel geduld, maar je bent erg goed op weg :)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:01

Waah, wat een super gaaf knollie heb je !

zoals je zelf al zegt, loopt die veelste diep. Ik vind zelf foto 4 en 5 veel fijner om te zien, maar alsnog wat gespannen.
Als die zo diep loopt, geef dan eens mee, waarschijnlijk merkt die dan vanzelf dat die niet op jou mag hangen/steunen.

met aandraven misschien meer mee geven?

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:01

heel erg bedankt, dat handen naar voren ga ik toch maar eens proberen wie weet helpt het! Die tekening zal ik ook in mn achterhoofd houden, ik zal kijken of ik er morgen met de les tijd aan kan gaan besteden en zal proberen iemand mee te sleuren om fotos te maken!

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:03

Danique07 schreef:
Waah, wat een super gaaf knollie heb je !

zoals je zelf al zegt, loopt die veelste diep. Ik vind zelf foto 4 en 5 veel fijner om te zien, maar alsnog wat gespannen.
Als die zo diep loopt, geef dan eens mee, waarschijnlijk merkt die dan vanzelf dat die niet op jou mag hangen/steunen.

met aandraven misschien meer mee geven?

voor mijn gevoel is het niet véél te diep, en gespannen is ze eigenlijk ook niet meer.
Als ik ga meegeven gaat ze weer hoog en vanzelf diep kruipen (zoals in vorige topic).
Hangen doet ze niet, staat gewoon lichte druk op de teugels, meer meegeven heeft geen nut als ik een overgang maak aangezien ze dan absoluut niet aan mijn been is.

Danique07

Re: Fries Otje tips gevraagt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:07

Ik zie juist op foto 4 een paard dat wat spanning heeft hoor. Hij lijkt veel verder zijn neus uit te willen drukken maar dit door de teugeldruk nog niet kan. Ik kan dit natuurlijk ook verkeerd zien hoor, dus sorry als ik het fout heb.

en dat veel te diep moet je maar met een korreltje zout nemen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:47

Ik vind hem voor gewone basis trainen wel veel te diep. Even zo losrijden vind ik niks mis mee. Maar daarna moet hij echt wel omhoog. De foto waar jij zegt dat ze omhoog kruipt net na het aandraven vind ik het fijnste beeld geven. Probeer hem om dat punt iets meer te laten ontspannen en net een tikje meer de neus er uit. Dus die achterhand aan het werk zetten, en niet zo diep laten komen! Ze heeft wel fijne gangen zo te zien, doe daar je voordeel mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:03

Hoi Amy,

volgens mij zijn jullie al hartstikke fanatiek aan het trainen en weet je zelf ook goed hoe het er uit moet zien. Ik denk dat als je zo aan de gang blijft, het echt goed gaat komen!

Probeer zelf je bekken iets meer te kantelen.

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:05

Ziet er heel goed uit. Voor de rest gewoon probeer de rust te bewaren en zacht te zijn in de hand en vooral je handen goed stil te houden, tijdens overgangen.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:27

Haike: heel erg bedankt, ja hoop over een tijdje als het voor mijn gevoel ook lekker gaat wedstrijden te gaan rijden. bekken kantelen is inderdaad een probleem van me, probeer het telkens toch te doen maar lukt telkens net niet.

whitney_s: vandaag les gehad en echt geprobeert die rust te bewaren, merkte al wel als ik zelf rustig was dat ze zelf in de draf veel meer ging zakken.

helaas zijn we vandaag op de terugweg gevallen dus wil ik het een tijdje wat rustiger aan doen!

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:16

Ik vind de eerste 2 fotos er neit echt lkker uitzien, ze loopt daar veel te diep. Foto 3 vind ik al veel beter. Hij loopt daar echt heel erg mooi. Mag nog iets dieper maar zorg er voordat je het hoofdje recht houd ;) suc6

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:07

Als je paard goed over de rug en rond loopt dan kunnen ze achter de loodlijn lopen dat geeft niet.
Als ze maar ontspannen lopen en goed hun achterhand erbij hebben.
Dat neusje er meer uit komt vanzelf naarmate je niveau kwa training vooruit gaat.
Dan ga je ze meer bij elkaar rijden en dan komen ze van voren als het goed is van zelf meer omhoog waardoor ook de neus wat meer eruit komt.

Ik vind het zozeer er nog niet slecht uit zien.
Volgt je hand wel netjes?

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 22:13

ze vind het nog wel erg moeilijk, we zijn nu namelijke nog geen maand aan het werk. af en toe heeft ze echt fijne stukken dat ze mijn hand volgt, maar er zijn ook stukken dat er nog niks mee te beginnen is maar dat mag nog vind ik.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:15

Het komt vast wel goed met jullie!
En een Fries is wat moeilijker te rijden als een warmbloed.
Heb zelf ook een Fries namelijk.

zoewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:50

Ik vind juist foto drie ongelooflijk mooi! Inderdaad een Friezenkwaal, gelukkig heb ik er met mijn Fries geen last van. Wel ben ik echt superjaloers op der passen! Wat zijn die onwijs mooi ruim zeg. Kan vast wel mooi middendraf, dat ik bij mij juist meer een probleem :P
Ik zou veel lessen en wens je veel succes!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:49

Ik rijd sinds kort ook een fries bij en ik kreeg als advies om pas aan te draven als ze echt lekker laag liep en dan blijft ze ook laag en gooit ze niet in een keer haar hoofd in de lucht.
Hoe is haar galop?? Geeft ze dan nog mooi na??

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:31

Die eerste 2 foto's, doet ze dat nou zelf, of vraag jij haar naar beneden??

Vanuit jouw verhaal in het vorige topic heb ik het idee dat het paardje geen vertrouwen heeft in jouw hand door al het zagen in het verleden. Zorg er eerst voor dat het paard contact wil zoeken met jouw hand, zodat je haar met een licht contactteugeltje kunt rijden als haar hoofd daar is waar zij het wil.
Als dat goed gaat moet je zorgen dat je het tempo beter onder controle krijgt. Volgens mij is ze in draf best wel loperig op de foto's. Probeer duidelijk het tempo aan te geven dat jij wil. Als ze te hard gaat maak je even een ophouding terug naar een tempo dat lager ligt dan jij eigenlijk wil en daarna rijd je haar weer voorwaarts naar het juiste tempo.
Als je dat ook goed onder controle hebt kun je aan de hoofd hals houding gaan werken. Ik zou haar daarbij liever zo hoog hebben als op foto 3 en 4 dan dat ze zo diep komt als op 1 en 2.
Neem die houding van 3 en 4 als uitgangspunt en maak haar vanaf daar iets langer door goed te drijven en van voren op te vangen. Zodat ze goed naar jou hand toe loopt. Ze mag daarbij niet verder zakken, want dan komt ze achter de teugel en dat wil je niet. Het neusje mag wel naar voren zodat het iets voor de loodlijn komt en haar hals mag ze langer maken, dan blijf je zacht in je hand en beloon je met je stem. Als ze wel verder zakt gaat ze weer duikboot spelen, dan zeg je NEE en geef je been en daarna maak je je handen heel even hard. Niet trekken, maar wel even goed sluiten.

Als dat allemaal goed gaat kun je je teugel een klein beetje langer maken en daarbij goed drijven zodat je paard nog langer wordt. Dan kun je haar wel een klein beetje laten zakken met haar hoofd. Probeer dan ook veel verschillende houdingen af te wisselen. Het allerbelangrijkste is dat ze loopt waar jij dat wil, hoe hoog of laag dat precies is is niet van belangrijk als je maar veel afwisselt en zorgt dat jij bepaalt wat er gebeurt.

Met aandraven zou ik beginnen vanuit een stap waarin ze niet zo diep loopt. Laat haar hoofd maar gewoon waar ze het zelf fijn vindt. Probeer dan een overgang te maken naar de draf waarin je fijn en licht contact houdt met haar mond. Probeert ze dan nog haar hoofd omhoog te gooien?? Zo ja, ga dan nog niet verder met aan de teugel rijden maar wees vooral heel zacht met je hand en leer haar je hand te vertrouwen.
Als ze dan niet met haar hoofd gooit beloon je haar en doe je dat een aantal keer totdat dat er goed in zit. Daarna laat je haar nageven in stap, probeer je een overgang te maken naar draf en als ze haar hoofd omhoog gooit zeg je NEE en sluit je je hand. Maak de overgang wel af, neem haar daarna terug en probeer het opnieuw. In het begin moet je al tevreden zijn als ze een keer met minder spanning aandraaft, dan beloon je haar en ga je iets anders doen. Dat kun je dan steeds verder uitbreiden.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:53

Ik vind haar op de stapfoto's ook wat te diep, maar dat wordt in de draf beter. Ik snap wel wat je bedoeld met omhoog kruipen, maar opzich is haar hoofd-halshouding niet een zo slecht. Je moet gewoon proberen daar meer de ontspanning erin te houden, want het lijkt alsof ze onder je door wil lopen.
Probeer vaak te schakelen en schijnovergangen te maken, zodat ze leert op je te wachten.

Ze ziet er wel heel mooi uit, vind ik.
Succes!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:12

wat een mooierd, en je houding is ook netjes,
alleen zo als ook vele anderen hier vermelden is
dat je paard heel erg achter de loodlijn loopt, en dat moet je vermijden
door hem wat meer opwaarts gericht gaan rijden, handen wat hoger en
voorwaarts rijden, liever dat hij wat voor de lood gaan lopen dan er achter,
want je kan er later in hogere klasses echt probleempjes mee krijgen.
handen wat hoger houden en gevoel kweken, het komt allemaal vanzelf,
maar je houding echt super !!