draver, harder en harder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

draver, harder en harder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:15

Draver, 7 jaar, niet helemaal doorgereden nog, heeft moeite met gallop (dat was duidelijk voor ik hem kocht, het is een tijd goed gegaan, echt perfect zelfs, maar naa zijn kreupelheid (van 3 mnden geleden) is het weer bergafwaarts gegaan..

In de bak gaat alles goed totdat ik de galop heb geprobeerd, soms gaat deze wel goed en soms niet (hij schiet weg en gaat hard óf hij sringt rustig aan en loopt op een mooi tempo). Als de galop niet goed gaat, dan raakt hij opgefokt, als ik daarna weer gewoon wil draven, is hij moeilijk terug te nemen op een normaal tempo en blijft hij opgefokt.. Na enige tijd (lees; lange tijd) raakt hij dit weer kwijt en kan hij weer normaal draven.

Buiten gaat ook alles prima totdat ik een stuk gegallopeerd heb, als ik hem aanspring schiet hij weg, en is hij moeilijk terug te nemen (wat is het begin heel makkelijk was), ik ben niet hard in de mond en ik rijd meestal bitloos. Omdat hij wegschiet en ik hem weer wil terug nemen houd ik hem van voren tegen en ga met mijn gewicht naar achteren (hij is western gereden / daar ben ik mee bezig). hij weet wat dat betekend dus. Zodra ik dan ga stappen, stapt hij snel door en wil af en toe harder (ik hou mn teugels erbij, maar wel los) als ik ga draven wil hij ook steeds harder en harder.

Ik ben niet iemand die graag in de mond trekt, maar ik heb meestal geen keus.. Als hij op normaal tempo loopt, probeer ik ruimte van voren te geven, maar dan gaat hij na een paar seconde toch weer harder.. (als ik hem tegenhoud doe ik dat met kneepjes, zolang/hard als nodig)

Wat kan ik hier nou aan doen? In de bak gaat het steeds beter maar buiten vind ik het niet leuk meer, wat ik ook doe of zeg, het lijkt niets te helpen.. Ik raak gewoon gefrustreerd ervan, ik probeer rustig te blijven tegen hem, maar het ''vreed'' aan me :P:)
Is het misschien omdat hij het zo leuk vind, of juist omdat hij het eng vind, of wat? iemand enig idee?

alle ideeen zijn welkom :)
(geen opmerkingen zoals ; les nemen of iets dergelijks, daar vraag ik niet om:))

Arabesk

Re: draver, harder en harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:32

als je je draver met bit rijdt en je trekt gaan ze alleen maar harder :+

Leer de one rein stop zodat je hem altijd kan stoppen als het nodig is :j

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:40

als het goed is heeft hij dat nooit geleerd, en de stop vanuit de stap zit er aardig in, bijna zonder teugels..

Stoppn en hem omtrekken lukt natuurlijk wel, maar dan zit ik op zn nek :P (oke, niet overdrijven).. hij is wel gewoon ''bestuurbaar''

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:42

omtrekken is niet hetzelfde als ORS hoor

Veel overgangen rijden, onze draver was ook ongeveer zo:

Afbeelding

nu is ie wel lief :+

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:46

wat is het verschil? kun je me dat uitleggen?

(coole foto trouwens:P)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:47

heb je zijn mond al eens na laten kijken op haken?
het lijkt alsof hij ergens voor weg rent, en miss is dat wel pijn.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:52

ja als ze niet omgeschoolt zijn gaat een draver door teugels kort te nemen idd just sneller, de mijne is omgeschoolt en stopt door het korter nemen van de tegels... ben nog niet met hem naar buiten geweest (ben dr nu zoon dikke 4 maanden maar heb ook niet echt veel gereden en pas 1 x echt gedraaft met hem:P)
Hij luisterd redelijk goed *lees als hij zin heeft* op mn stem.. omdat ik laatst gevallen ben van en draver op topsnelheid ben ik nu wat huiverig op een draver... toevallig dat mn verzorgpaardje een draver rijd (de enige waar ik dus opgezeten heb na de val en meer dan 8 weken er last van gehad te hebben hihi)

maar tis opzich dravers eigen ;) je moet eens naar draverspraat.nl gaan meen ik (ff googlelen ofzo) daar kunnen ze je ook vaak goed helpen

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 18:59

barbar schreef:
heb je zijn mond al eens na laten kijken op haken?
het lijkt alsof hij ergens voor weg rent, en miss is dat wel pijn.

Hij is , denk nu 3 maanden geleden naar de tandarts geweest, en hij heeft een nieuw zadel :) dus dat kan het niet wezen

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 19:00

AlexandraM schreef:
ja als ze niet omgeschoolt zijn gaat een draver door teugels kort te nemen idd just sneller, de mijne is omgeschoolt en stopt door het korter nemen van de tegels... ben nog niet met hem naar buiten geweest (ben dr nu zoon dikke 4 maanden maar heb ook niet echt veel gereden en pas 1 x echt gedraaft met hem:P)
Hij luisterd redelijk goed *lees als hij zin heeft* op mn stem.. omdat ik laatst gevallen ben van en draver op topsnelheid ben ik nu wat huiverig op een draver... toevallig dat mn verzorgpaardje een draver rijd (de enige waar ik dus opgezeten heb na de val en meer dan 8 weken er last van gehad te hebben hihi)

maar tis opzich dravers eigen ;) je moet eens naar draverspraat.nl gaan meen ik (ff googlelen ofzo) daar kunnen ze je ook vaak goed helpen

Mijn ponie luisterd ook (tijdens het longeren) goed op mn stem, onder het rijden is het minder..

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:13

hoi ik denk dat hij het leuk vind en het ook wel een beetje dravers eigen om steeds harder te kunnen gaan

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:34

misschien is ie het zelf ook wel een beetje verleerd. als ie niet omgeschoold is en ook nog eens 3 maanden zo heeft stilgestaan....
ik weet niet in hoeverre paarden dingen kunnen verleren (zo'n expert ben ik niet:D) maar misschien baalt ie er net zo goed van dat het niet lukt.

mijn bijrijdpaardje is net zo'n bommetje...als ik schouderbinnewaarts wil rijden en het lukt niet goed voel ik hem helemaal opgefokt raken. meestal ga ik dan ff een paar rondjes galopperen en geen figuren rijden en dan is ie wel weer rustig. (hij wordt totaal niet sterk ofzo hoor hij vindt het ook wel ff fijn om even doelloos rond te rennen zonder moeilijke figuren te doen) na 3 rondjes ga ik even stappen en dan het figuur weer in stap oefenen en dan heel goed belonen....

succes in ieder geval!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:49

Je vraagt niet om les.
maar je vraagt wel om goeie tips, wat is les dan denk je ????????
privéles is net wat jij nodig hebt, je instructeur kan dan ook zien wat er gebeurt, hoe het paard reageert op de hulpen, en welke hulpen effectief gegeven worden.
Dus neem les.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:53

ik denk ook dat hij als het eenmaal richting tempoverhoging gaat gefocust raakt op het sneller en sneller willen.
misschien heeft hij ook wel nare ervaringen met galop, en brengt in galop moeten onzekerheid met zich mee.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:55

Ik heb dit ook gehad met mijn draver, heel veel overgangen rijden.
Hard draven? stappen en dit veel herhalen, in stap ook vaak halt houden het zal wat tijd kosten maar het helpt absoluut.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:49

zeer herkenbaar!!! Ik heb het nog steeds dat wanneer ik een stukje galop heb gehad (zijn we nog druk mee bezig maar alles op een lekkerrustig tempo) en ik wil na de galop weer aandraven dan is het echt een drama, alleen maar hard, loopt door je hand heen en wil nog maar 1 ding, juist, galopperen. dus ik lees dit topic even mee!!!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:05

probeer tijdens het draven met lichtrijden iets achter te blijven in het tempo, dus langzamer lichtrijden dan dat je paard draaft. Als het goed is gaat ie zich aanpassen aan jouw tempo, gaat ie terug op je zit en hoef je niet aan je teugels te trekken.
dus: zwaar achterover zitten voor je gevoel, alsof je een zak aardappels bent en langzaam lichtrijden.
succes!

okaykayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:08

Wij hebben ook een draver die altijd zo hard mogelijk wilde. Op aanraden van instructeur zijn we begonnen met hem te leren zo langzaam mogelijk te laten draven. Jog, wij rijden ook western. Daar had hij groote moeite mee maar hij pikte het toch snel op. Hij moest echt leren dat je ook langzaam kan lopen sindsdien kan hij ook netjes galoperen in de bak zonder er een race van te maken. zo nu en dan kan hij zich niet inhouden en gaat er toch even vandoor maar dat zijn nu uitzonderingen. Ik hoop dat jij hier ook wat aan hebt.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:02

Doe je dit met doorzitten of lichtrijden:D

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:06

Herprogrameren (dat rode knopje onderaan z`n buik)
Haha nee even serieus.
Ik ben al 3 jaar bezig met m`n draver met begonen met hem op 9 jarige leeftijd, was alleen zadelmak. Hij loopt nu pas lekker in draf. (ontspannen)
En kan ook een regelmatig galopje doen.

Je moet gewoon geduld hebben, handen breed maken als hij gaat versnellen en ieder moment dat hij ook maar ietsje ontspant belonen. Als hij echt te hard gaat zou ik hem eerder een hoek van de bak insturen dan aan de teugels gaan zitten. Ik heb nu echt resutaal dat ik weinig teugeldruk heb gebruikt, hij rijdt nu op minimaal contact.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:43

Ik ben er waarschijnlijk achter:P
Hij is altijd dressuurmatig gereden, bij een dressuur zadel zit je meer ''vooraan''. (vandaag namelijk weer dressuur gereden en ging echt super, zonder galopje)
Met het westernzadel zit je wat meer ''achteraan'' en komt er druk op een ander op zijn rug, ook zijn de fenders breeder en liggen tegen de buik aan.

Misschien moet hij er gewoon enorm aan wenne??

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:48

Opzich een hele goede tip Annabella, maar als je nou geen bak rand hebt.

Hoe los je het dan netjes op, want ik ken het gevoel ook.
Wat ik vooral doe is stappen na het draven eerst rust in het hoofd dan pas weer draven.
Vanuit snelle draf terugrijden naar basisdraf en zo langzame draf dat je moet stappen.

Op je zit rijden werkt bij mij tot nu toe het beste maar soms moet je ze naar mijn idee even op de handrem zetten dan lopen ze weg onder je. Dat wil ik dus niet dus sta ik midden op het pad stil en gaan we weg totdat ik dat vraag niet eerder.

Voor de rest, volg ik het topic ook even voor handige tips.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 12:49

Ik ben bezig met heel veel stappen, stukje draven - gaat hij te snel - dan weer stappen... ook doe ik stop-draf-stop en natuurlijk de rest van de overgangen, galop laat ik er uit...
nou moet ik zeggen , ben net 3 dagen bezig maar t werkt aardig (wel met dressuurzadel)