Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 17:54

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:24

FaberSmid schreef:

Om de hals af te buigen....
Van voor naar achter rijden wordt dit ook wel genoemd :+

Liselot

Re: Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:25

misschien handig om je vraag duidelijker te formuleren?

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:27

Hallo mr Fabersmid, ik begrijp uw vraag niet zo goed. Ik probeer daarom een antwoord te geven op mijn ervaring, hoe ik het doe met bijzetteugels en waarom. Dus, corrigeer me indien ik op een totaal verkeerde weg bezig ben, want ik leer graag bij.
Ik gebruik bijzetteugels bij het longeren zodat die het bit rustig laten liggen en dat mijn paard er niet onrustig van wordt in zijne mond. De teugels maak ik zodanig op maat, dat het mijn paard uitnodigt om zijn hoofd voorwaarts neerwaarts te buigen zodanig dat zijne rug loskomt. Ik maak ze niet te kort, want dan 'krult' hij op en dan gaat hij heel 'eng' lopen, en op zijne voorhand, en dat wil ik niet, dus zorg ik ervoor dat ze niet te lang zijn, maar zeker niet te kort. Ik kijk wel goed naar zijne hals, hoe die beweegt als hij loopt. De binnenbijzetteugel maakt ik ietske korter dan de buitenbijzetteugel. Indien ik geen bijzet teugels zou gebruiken, dan vindt mijn paard het geweldig om op de voorhand te lopen, want dat doet hij heel graag :).
Met een dubbele longe heb ik nog niet gelongeerd, ik weet niet goed hoe dat werkt, heb er wel over gelezen, maar alleen durf ik er niet aan beginnen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:30

Ik gebruik nooit een bijzet bij dubbele longe. Alleen bij enkele longe. Je hebt ja beide kanten (lijnen) in verbinding met de mond, dus daar ga ik dan nageeflijkheid mee vragen. Kan bij enkele natuurlijk niet, vandaar dan een bijzet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:35

Zammie schreef:
Ik gebruik nooit een bijzet bij dubbele longe. Alleen bij enkele longe. Je hebt ja beide kanten (lijnen) in verbinding met de mond, dus daar ga ik dan nageeflijkheid mee vragen. Kan bij enkele natuurlijk niet, vandaar dan een bijzet.

Kun je "nageeflijkheid" vragen aan de voorkant, Zammie?

Ikzelf denk nl van niet.
Nageeflijkheid komt (in mijn beleving) vanzelf als een paard aan een aantal voorwaarden voldoet.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 19:23

Mijn excuses als mijn vraag niet duidelijk genoeg is, ik bedoel het volgende.
Persoonlijk longeer ik met dubbele longe, zonder hulpteugels en bijzetten. Omdat ik van mening ben en mijn persoonlijke ervaring is, dat hulpteugels en bijzetten overbodig zijn?
Vandaar mijn vraag aan jullie, waarom hulpteugels en bijzetten bij dubbele longe?

Hoop is er iemand waar je longeren met dubbele longe van kan leren? Dan durft u het vast te leren doen, u bent zo te lezen op de goede weg en wil graag verder leren?

Modie ik kan wel begrijpen wat Zammie bedoeld, persoonlijk gebruik ik wel hulpteugels of bijzet bij enkele longe.

Gebruiken jullie ook een kaptoom, longeersingel en longeerzweep?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:37

FaberSmid, gebruikt u dan ook "hulpteugels" als u zelf paardrijdt?

Een paard kan heel gemakkelijk zelf zijn balans en evenwicht vinden, ook op de volte.
Als hij op een bepaald moment, bv met zijn hoofd omhoog loopt, laat ik een paard langzamer lopen, dus onder het natuurlijk tempo.
Als een paard teveel op de voorhand omlaag duikt, laat ik hem iets meer voorwaarts lopen.

Zo kan ik ook, aan de longeerlijn zonder hulpteugels, de paarden aan het werk zetten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 19:42

Nee Modie dat doe ik niet, maar dat wil niet zeggen dat ik het nooit gedaan of geleerd heb.
Aan de dubbele longe en lange teugel kun je de hulpen zoals bij het rijden geven, bij de enkele longe niet daarom gebruik ik dan wel hulpteugels of bijzet.
Zoals u beschrijft doe ik bij round pen work, dus horsemanship.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:58

FaberSmid schreef:
Nee Modie dat doe ik niet, maar dat wil niet zeggen dat ik het nooit gedaan of geleerd heb.
Aan de dubbele longe en lange teugel kun je de hulpen zoals bij het rijden geven, bij de enkele longe niet daarom gebruik ik dan wel hulpteugels of bijzet.

Ik longeer dus, meestal aan het halster, soms aan de kaptoom en een enkele keer met het bit in.
Horsemanship doe ik ook wel eens, maar dan echt los.
Lange teugelwerk doe ik een enkele keer.
Eigenlijk zijn de paarden daar iets te groot (hoog) voor, dat werkt dus niet zo gemakkelijk.

Waarom gebruikt u een bijzet met longeren, FaberSmid?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:02

Op uw vraag had ik al antwoord gegeven, overheen gelezen Modie?
FaberSmid schreef:

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:06

Niet overheen gelezen, FaberSmid, maar stelde mijn vraag verkeerd.
Ik bedoelde: waarom gebruikt u hulpteugels of bijzet aan de enkele longe?
En wat voor hulpteugels gebruikt u dan nog meer, behalve dan de bijzet?

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:12

Hallo Mr Fabersmid, helaas ken ik niemand die mij kan helpen met dubbel te longeren. En daarom hou ik het nu bij de 'enkele longe'.
In het begin, toen ons paardje zadelmak gemaakt werd, deden we haar een kaptoom om, boven haar trenshoofdstel. Nu doen we alleen het trenshoofdstel aan, met de longe door het binnenbit trensje zo over haar hoofd en dan vast gemaakt aan de buitenkant van de trens.
Ik gebruik een longeersingel en een longeerzweep.

Mr Fabersmid, ik heb minstens 7 levens nodig eer ik fatsoenlijk kan paardrijden, of hen tenminste kan begrijpen en met hen op een vriendelijke manier kan omgaan :):).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:21

modie schreef:
Niet overheen gelezen, FaberSmid, maar stelde mijn vraag verkeerd.
Ik bedoelde: waarom gebruikt u hulpteugels of bijzet aan de enkele longe?
En wat voor hulpteugels gebruikt u dan nog meer, behalve dan de bijzet?

Volgens mij heb ik uw vraag toch echt al beantwoord en het antwoord blijft hetzelfde?
FaberSmid schreef:

Modie het is niet dat ik hulpteugels en bijzet gebruik, maar hulpteugels of bijzet. Met bijzet lichte stelling en buiging. Zie het als de teugelscontact, meer niet. Als hulpteugel Chambon of Goque, voorkeur gaat uit naar Chambon omdat die na geeft en bij de goque aanleuning blijft. Ook hulpteugels stel ik licht in, hou niet van gedwongen houding, wil graag dat het paard zijn ontspannen houding aan kan nemen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:24

Oké, FaberSmid, duidelijk nu voor mij.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:25

hoop schreef:
Hallo Mr Fabersmid, helaas ken ik niemand die mij kan helpen met dubbel te longeren. En daarom hou ik het nu bij de 'enkele longe'.
In het begin, toen ons paardje zadelmak gemaakt werd, deden we haar een kaptoom om, boven haar trenshoofdstel. Nu doen we alleen het trenshoofdstel aan, met de longe door het binnenbit trensje zo over haar hoofd en dan vast gemaakt aan de buitenkant van de trens.
Ik gebruik een longeersingel en een longeerzweep.

Mr Fabersmid, ik heb minstens 7 levens nodig eer ik fatsoenlijk kan paardrijden, of hen tenminste kan begrijpen en met hen op een vriendelijke manier kan omgaan :):).

Beter is een kaptoom alleen te gebruiken en niet over een halster of hoofdstel. Dat zit onaangenaam voor het paard en is overbodig.
Met uw manier van de longe bevestigen, voorkomt u het eenzijdig aan het bit trekken en zo bit "door" de mond trekken. Mijn voorkeur gaat uit naar kaptoom, geweldige uitvinding.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:29

Er zijn hier genoeg topics over dacht ik zo...
Ik gebruikte de bijzet zodat ze meer haar rugspieren ging gebruiken heb een paard dat heeeeeel erg graag met haar hoofd omhoog loopt..

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:30

Dus liever een kaptoom gebruiken en geen hoofstel meer? Maar dan kan hij toch niet nageven op het bit? Of hoeft dat niet? IK versta het niet goed :(

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:33

Ik dacht dat men een kaptoom eerder gebruikten bij nog jonge, pas zadelmak gemaakte paarden, maar gezien onze Nick de leeftijd hft bereikt van 14j, longeer ik hem met hoofdstel. Ik zou zo niet weten hoe hij zou reageren op een kaptoom?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:36

DaanxBien er zijn zo veel topics over van alles en nog wat, wat zouden er dan nog wel geplaatst kunnen worden?
Noemen ze dat in Nederland nog een sterrenkijker?

Hoop dat het mijn voorkeur is een kaptoom, wil niet zeggen dat ieder een kaptoom moet gebruiken.
Met een kaptoom kan een paard prima nageven, zelfs afkauwen. Daar is geen bit voor nodig, mijn ervaring is dat ze zachter op het bit reageren na gebruik kaptoom.
Een kaptoom is niet alleen voor jonge paarden, voor hun hele leven is de kaptoom en (bitloos hoofdstel) te gebruiken.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:42

Ahaa, dan ga ik die kaptoom eens gebruiken bij ons paard van 14j. Maar mr Fabersmid, welk bit geniet eigenlijk uw voorkeur,of beter gezegd, welk bit vindt u paardvriendelijkst? Ik gebruik een dubbelgebroken trens, met een dikte van 21mm.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:50

Hoop er zijn zo veel soorten bitten met ieder hun eigen doel, zo veel keus voor elk paard.
Mijn voorkeur gaat naar een trens en kneveltrens, met zijdes die onafhankelijk van elkaar werken (los van elkaar draaien). Zulke bitten heb ik ook als ik met stang en trens rij, onderlegtrens en stang die los van elkaar draaien en daardoor werken.

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:55

Helaas ken ik die trens (kneveltrens) niet. natuurlijk zijn er ontzettend veel bitten, maar sommige die meer kapot maken dan helpen met rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 21:26

hoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:29

Duwt het bit dan niet tegen de lagen aan van het paard, bij eventueel een ophouding ofzo?