wegschieten tijdens opstappen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nakoma1232

wegschieten tijdens opstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:31

hey,

telkens als ik ga rijden met myn paardje, heb ik weer datzelfde probleem! ik doe er miss wel een kwartier over om op te stappen!!

mijn paard heeft zo het leuke idee gevonden om weg te schieten als ik men voet in de beugel plaats (ik zit ook niet te porren in zijn buik) en dit is niet enkel stap maar hij schiet weg in galop!
ik heb de binnenteugel al korter genomen maar dit helpt niet echt, als ik dat doe springt die hoog de lucht in..
ik heb hem ook al met zijn hoofd in het hoekje van de piste geplaatst, maar dan gaat die leuk achterwaarts en dan schuin de bocht in!

nu moet ik er altyd iemand bijroepen om hem even vast te houden.. maar dit is ook niet echt makkelijk, hou maar eens een paard tegen van 700 kg..
en er is ook niet altyd iemand.
ik vind dit echt niet leuk meer.. telkens als er niemand is, ga ik hem maar longeren, omdat ik er gewon tegen op zie, dat die telkens weeer gaat lopen...

hebben jullie ook zo'n probleem of weten jullie miss de oplosing??

laat maar gauw iets weten!

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:34

Zou het kunnen dat je paard wegschiet, omdat je met opstijgen te veel hangt aan die kant je beugel? Misschien is opstappen met een krukje iets? Doe ik met mijn paard ook, die wil ook niet stilstaan als ik mijn uiterste best doe op te stappen! Maar als ik dus opstap met een krukje blijft ze netjes staan. Succes :D

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:35

Heb je al eens geprobeerd hem op 1 of andere manier vast te zetten tegen het hek? Als je dat een beetje handig aanpakt dan kan ie ook niet wegschieten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:35

Ik heb dit in het begin gehad met mijn paard, die ging er bokkend vandoor zodra ik mijn been over zijn kont heen zwaaide.

Ik heb het rustig opgebouwd, eerst met iemand ernaast, als dat perfect ging naar de hoek en dan alleen. Uiteindelijk kon ik gewoon op de AC-lijn opstappen, maar dat heeft wel even geduld.

Tip is om je zadel even na te laten kijken, die van mij had achteraf ook een verkeerd zadel ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:36

_Lisettu_ schreef:
Heb je al eens geprobeerd hem op 1 of andere manier vast te zetten tegen het hek? Als je dat een beetje handig aanpakt dan kan ie ook niet wegschieten.

:n lijkt me niet veilig, nooit een paard vastzetten aan het hoofdstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:37

Ik zou idd eens proberen op te stappen met een krukje oid, natuurlijk vind een paard het niet fijn als er ineens 60 kg aan hem hangt.

Je zou ook eens zijn zadel of rug na laten kijken oid. Mijn paard ging er bokkend vandoor, die zat gewoon vol met pijn.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:37

stap je op met zweep? dat was bij ons op stal een reden voor een paard om weg te schieten

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:38

Mijn paarden hebben die neiging ook gehad als je zeker weet dat het geen pijn of iets dergelijks is. Zou ik eens een flinke klap voor de hersens proberen. Want dan hebben ze gewoon 0,0 % respect voor jouw.
Laatst bijgewerkt door Midasje op 18-09-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:38

ik bedoel ook niet vast zetten! Gewoon met het hoofd tegen het hek en dan opstappen! Een paard vastzetten aan het hoofdstel is idd niet handig.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:39

HindaFree schreef:
stap je op met zweep? dat was bij ons op stal een reden voor een paard om weg te schieten

wel, ik dacht dat dit inderdaad de reden was! maar ik stap nu op zonder zweep en hij blijft weglopen..

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:40

Midasje schreef:
Mijn paarden hebben die neiging ook gehad als je zeker weet dat het geen pijn of iets dergelijks is. Zou ik eens een flinke klap voor de hersens proberen. Want dan hebben ze gewoon 0,0 % respect voor jouw.

ja, ga rug en zadel eens check geven, wie weet, zie ik toch iets over het hoofd.

Midasje

Re: wegschieten tijdens opstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:44

Hoe loopt hij weg met de oren in de nek, of vrolijk van zo ik ga vrouwtje plagen.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:58

Midasje schreef:
Hoe loopt hij weg met de oren in de nek, of vrolijk van zo ik ga vrouwtje plagen.

hij staat er altyd zeer rustig bij oren naar vorengericht, tot ik dan weer wil gaan opstappen, als hij echt op me let, gaat die zelfs al achterwaarts als ik me draai naar het zadel...

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:02

Uitsluiten dat er niks met z'n en of zadel is.. Is dat niet het geval.
Duidelijk maken dat hij respect voor je moet hebben..

Die van mij heeft ook een poos gehad dat ie wegliep, gewoon in stap gelukkig.. Zodra ik m'n voet in de beugel deed begon ie te lopen.. Heb hem iedere keer consequent weer terug gezet op de plaats waar ik begon. Op den duur was m'n pony er zo zat van dat ie maar gewoon rustig bleef staan :P

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 12:05

kaatje89 schreef:
Uitsluiten dat er niks met z'n en of zadel is.. Is dat niet het geval.
Duidelijk maken dat hij respect voor je moet hebben..

Die van mij heeft ook een poos gehad dat ie wegliep, gewoon in stap gelukkig.. Zodra ik m'n voet in de beugel deed begon ie te lopen.. Heb hem iedere keer consequent weer terug gezet op de plaats waar ik begon. Op den duur was m'n pony er zo zat van dat ie maar gewoon rustig bleef staan :P

bedankt ga ik zeker proberen! en zadel en rug worden nagekeken ;)

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:06

Idd Kaatje ik heb ook het vermoeden dat dat het gewoon is, anders duiken ze meer weg als het een kwestie van pijn is.,

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:08

Midasje schreef:
Idd Kaatje ik heb ook het vermoeden dat dat het gewoon is, anders duiken ze meer weg als het een kwestie van pijn is.,

Ja idd.. Er zijn altijd paarden die pijn niet echt laten merken, dus voor de zekerheid altijd nakijken.
Maar als dat uitgesloten is, dan is het gewoon een kwestie van respect, wat hij niet heel erg heeft voor zn baasje.. Is ie verder ook erg vervelend? of is dit het enigste?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:11

Als bovenstaande tips niet werken kan het misschien dit nog zijn:
Geef je hem met opstappen niet -perongeluk- een por met je teen? (Kun je voorkomen door je teen tegen de singel te houden met opstijgen)

Als je dat onbewust al vaak hebt gedaan, herinnert het paard zich deze por en gaat al lopen/draaien als jij je richting het zadel beweegt, hij weet immers wat er dan volgt....

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:15

1 van mijn merries heeft (door een domme fout van mij tijdens het inrijden) ook een soort opstijgtrauma. Diegene die haar heeft ingereden is heel rustig met haar aan de gang gegaan, ze vond het al eng als er iemand in de richting van het zadel liep, laat staan een voet in de beugel wilde zetten.
Dus eerst naar ontspanning toewerken om naast het paard te staan, te kloppen rond het zadel e.d. Daarna voet in de beugel en als ze probeert weg te lopen, 'meehoppen' tot ze even stil staat, voet weer uit de beugel en belonen.
Bij mijn merrie gaat het nu heel goed (even afkloppen, want gisteren is het helaas weer een keer flink fout gegaan...), zij heeft echt de rust en het vertrouwen nodig, als ik er 1x op zit, maakt het haar allemaal niets meer uit, maar opstijgen blijft een aandachtspuntje.

Misschien juist gaan oefenen in stapjes en niet perse direkt op willen stappen, als ze braaf blijft staan als je de voet in de beugel zet of een beetje druk zet, daar al genoegen mee nemen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:18

Ik ga met Siggy mee en beneden nog enkele tips afkomstig van een hele bekende africhtingsstal.
(Ps ze werken echt!!! ik spreek uit ervaring!)

2 tips als hij achteruit gaat:
1. Halve bakronde in zijn achteruit zetten. (indien nodig 1 bakronde)
(tip niet teveel zeggen, en daarna gewoon zonder woorden rustig opstappen, indien goed belonen door halsklopje en braaf!)
2. Springbalkje op de grond erachter leggen.

2 tips als hij vooruit gaat
1. Met zijn neus ergens voor (bv bakrand) zetten of met zijn neus richting een hoek.
(let wel teugels niet te strak en probeer bij te sturen bij het opstappen indien toch hij naar links of naar rechts wil)
2. 2 springbalkjes in de hoek op de grond en indien nodig op 2 staanders (dus heb je een vierkantje met een opening om eruit te rijden)

En niet vergeten ....na of onder het rijden nogmaals 2 x op-en afstappen herhalen en altijd belonen als hij het goed doet ;

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:05

Ik heb een fries gereden die dit deed. Ze had nergens last van en was op dat moment mij gewoon de baas. We hebben dit (in overleg met kenners die het voor hebben gedaan) als volgt opgelost. Opstappen op het harde. Dus voor de stal of op straat. Paarden hebben iets meer respect voor de stenen dan voor het zand. Tevens hebben wij de fries middels een halster onder het hoofdstel vast gezet. Ik kon dan rustig opstappen en uiteindelijk vanuit het zadel het halster los knippen.

laura_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:19

ik lees even mee, heb precies hetzelfde probleem.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:25

Midasje schreef:

Wat is dat nou voor b.s. zou jij respect krijgen voor iemand als die je slaat? Respect kun je niet afdwingen.

Ik heb ook veel problemen gehad met opstappen. Heeft veel te maken met jouw lichaamstaal naar het paard. Voor zover je dit nog niet doet een paar tips: zodra je met het paard bezig bent, bepaal jij zijn benen. Als hij stil moet staan en hij zet een stap dan zet je hem een stap in de tegenovergestelde richting. Eerst wat grondwerk voordat je erop gaat, hij zou veel spanning kunnen hebben, evt even longeren. Voorlopig altijd iemand erbij die ook zijn stappen bepaalt. Zorgen voor je veiligheid en de tijd nemen! (een kwartier is nog niks joh! :P )

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:21

Als je het meerdere malen keurig hebt gevraagt of hij wilt blijven staan, en hij blijft er een potje van maken dan krijgt hij idd een flinke klap voor zijn hersens ja. Dat is geen bs maar gewoon luisteren.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:05

Ligt er denk ik maar net aan op welke manier het paard protesteerd bij het opstijgen. Als het puur etteren is zou ik er ook niet voor terugdeinsen eens een flinke mep uit te delen, maar als het voortkomt uit onzekerheid, zoals bij mijn merrie, moet je daar echt niet mee beginnen. Als ik mijn merrie een mep zou geven op het moment dat ze al gestresst is, kan ik het de volgende 3 weken vergeten met opstijgen....