[HAW] Adios, 4 jarige Krack C

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

[HAW] Adios, 4 jarige Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:40

Hoi :wave:

Afbeelding

Het welbekende verhaaltje

Adios is een 4 jarige ruin van Krack c. Hij is +- 1.70m.
Hij is al een tijdje zadelmak en word nu lekker doorgereden.
Dit is de 2e x dat ik erop zit, een niveau hebben we dus nog niet echt.
Meestal loopt hij lekker rond en ontspannen, maar afentoe wil hij nog wel eens zijn hoofd
in de lucht gooien, daar werken we nu dus aan. Ook heeft hij afentoe nog moeite met het aanspringen in de rechtergalop.

Afgelopen zondag heeft hij aan een onderlinge wedstrijd mee gedaan op stal, in de L. Hij is toen 3e geworden. (Dit was met zijn vaste trainster).

Ik heb hier een filmpje van gisterenavond, dit is de 2e x dat ik hem rijd! Een stukje draf, en galop.

http://www.youtube.com/watch?v=PJSymJYxC9o

Ik hoop op tips waar ik wat mee kan :)

seabiscuitje

Re: [HAW] Adios, 4 jarige Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:47

Hmm, moeilijk te zien hoor.

Dingen die ik hieruit kan opmaken:
- Probeer wat rustiger te zijn in jouw lijf, goed op je billen zitten
- Probeer je ellebogen aan te sluiten op jouw lijf
- Probeer hem nog iets meer van achteruit naar voren te rijden
- Ik zag ook nog een stukje waarbij de teugels in boogjes
hingen; probeer verbinding te houden.

Verder ziet het er netjes uit hoor, zeker voor de 2e keer dat je er op zit.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:07

Inderdaad best moeilijk te zien. De eerste paar drafpassen dacht ik even dat ie wat viel op zijn linkervoorbeen, maar later zag ik dat niet meer terug. Je "bubst" een beetje met lichtrijden. Probeer goed zijn bewegingen te volgen en lekker ontspannen te zitten.
Verder 'tzelfde als hierboven door seabiscuitje.

Erg aansprekend paard en mooie foto! Succes ermee.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:14

Het eerste wat mij opvalt: Hij loopt niet zuiver.
Volgens mij komt hij daardoor tegen de hand. Zo te zien heeft hij pijn.
Is hij van jezelf? Ik zou hem namelijk wel laten onderzoeken.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:18

Hoi!

Wat een knap paard zeg!
Wat je zelf al zegt hij is soms wat wiebelig in de aanleuning maar dat is een kwestie van trainen!
Hij loopt idd niet helemaal zuiver denk dat dat ook te maken heeft met het soepel zijn vanuit het lichaam. Die van mij had het op 1 kant maar ben door gaan trainen omdat ik voor de rest niks kon vinden en toen ze soepeler werd liep ze ook gewoon lekker regelmatig.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:24

Ik snap wel wat je bedoelt Morrie05, maar een paard mag gewoon niet onzuiver lopen. Het kan zijn dat hij even zijn evenwicht zoekt, maar het lijkt hier alsof er meer is.
TS, misschien kun je unamie hier op bokt eens vragen, die heeft er meer verstand van dan ik.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:29

Dat is ook wat mij opviel :j .

Ook vind ik je heel onrustig met je handen en je zit, je bent niet constant in je aanleuning, dan zie ik weer wat met je handen doen wat er heel rommelig uit ziet, dan weer zijn ze stil en dan zie ik je weer wat rommelen. Zorg dat je altijd een licht contact hebt met de mond, nageeflijkheid komt van achteruit en dit gebeurt wanneer je van achteruit activeert. Als je hierbij een zachte, constante (verende/meegevende) verbinding hebt, zakt je paard in je hand en dit is van achteruit gereden.
Maar omdat ik een taktfout/onregelmatigheid zie en jou erg onrustig vind in je rijden kan er geen aanleuning plaatsvinden. Aanleuning is een ander wordt voor kadans, harmonie, ritme, vloeiend meebewegen. Dit moet vanuit de ruiter komen. Zorg eerst dat je jezelf voor elkaar hebt; hoe zit ik? Heb ik een zachte constante hand? Heb ik een teugellengte waarin hij goed kan zakken en ik prettig contact kan houden? Steun ik op twee beugels evenveel? Heb ik evenveel druk op de teugels, zijn mijn schouders recht en ontspannen, ellebogen los en meeverend? Voelen wat je doet en kijken waar je heen gaat. Eerst jezelf voor elkaar hebben, dan kan je paard meekomen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 13:42

Wat jullie zeggen klopt inderdaad. Met losrijden is hij wat onzuiver, maar als hij dan 5 minuutjes aan het werk is is het ook echt helemaal over.. Het is niet mijn eigen paard, dus heb er ook vrij weinig over te zeggen. Medisch is hij goedgekeurd.

bedankt voor de tips! :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:10

Ik dacht ook al dat hij onzuiver liep. Daarnaast vind ik je rijstijl soms wat dwingend overkomen als hij zich even onttrekt aan de gewenste houding. Ik verwacht dat dit paard, als er niet naar gekeken gaat worden, nog wel in de staak gaat. Heb het idee dat het bij zijn lendenen niet helemaal lekker zit. Bij het filmpje waarop hij van de camera wegloopt, die je dat hij zijn achterhand niet goed gebruikt en dat het zelfs lijkt alsof hij niet kan buigen in zijn kogels vanwege de bandages, zo loopt hij af en toe. Ook al is het je paard, dan nog zou ik er wel rekening mee houden en het in de gaten houden.

Wat me opvalt, is dat je paard totaal uit balans raakt als je van-been verwisselt en soms zelfs onder je uitschiet.
Met medisch goedgekeurd, bedoel je dan ook rontgenologisch?

Daarnaast zeg je dat hij na 5 min beter gaat lopen. Het filmpje is ca. 2 minuten en daarop galoppeer je. Ik maak daaruit op dat je hem al langer losgereden hebt. Paard loopt echter nog steeds onregelmatig...
Laatst bijgewerkt door Caesar op 17-09-09 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 15:14

PaysBas: Ja hij is inderdaad daar gekocht :)

Caesar: Ja klopt, ik heb hem tussendoor aan de lange teugel gestapt, en als ik hem dan oppak doet hij het weer even.
En het zijn geen bandages, maar gewoon peesbeschermers.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:25

Booooo schreef:
PaysBas: Ja hij is inderdaad daar gekocht :)

Caesar: Ja klopt, ik heb hem tussendoor aan de lange teugel gestapt, en als ik hem dan oppak doet hij het weer even.
En het zijn geen bandages, maar gewoon peesbeschermers.

Dat lijkt me toch niet helemaal in orde dan.. :n Ik zou hierover even overleg hebben met de eigenaar of jullie dat niet willen laten onderzoeken dan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:43

@Booo, ik kon het niet zo duidelijk zien, maar ging ervan uit dat het bandages waren. Excuus, maar mijn visie wijzigt hierdoor niet. Je kunt het duidelijk zien dat het niet helemaal goed zit. Overigens je opmerking over het zelfde bij het oppakken geeft aan dat het zowiezo al niet goed zit! Zou er wel iemand naar laten kijken, wellicht dat je hem door het rijtechnische in de vernieling aan het rijden bent... of dat lichamelijk iets is en er met een deskundige oid een behandeling gestart moet worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:45

Ik vind hem ook onzuiver lopen, in het begin zelfs tegen het kreupele aan... (toen mijn merrie zo liep kwam de DA :o ) Ook de rest van het filmpje blijft hij licht onzuiver.... Zou hier echt iemand naar laten kijken.
Verder vind ik je rijstijl ook dwingend, het lijkt in wel alsof je hem naar beneden dwingt ipv vanuit ontspanning naar beneden te rijden. Hij heeft wel een ontzettend fijne galop zo te zien. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-09-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:47

Ik vind hem echt niet goed lopen. Gewoon echt niet want ik zie als een paard flink kreupelt,kleine tactfouten zie ik niet maar dit zie ik toch zeker. Als zoveel mensen het zien vanaf een filmpje zelfs zou ik toch even laten nakijken. Want ik vind dat jij netjes zat rijdt dat je paard niet echt last van je zou moeten hebben!

edit: wel een heerlijk beestje!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 16:23

Dit paard is bij Janssen van den hout teugelkreupel geweest, zou het daardoor kunnen komen denken jullie?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:56

In teugelkreupelheid geloof ik persoonlijk niet zo, hij is echt niet rad.. vooral bij het omstellen zie je dat het hem moeite kost. Als ik de eigenaresse was zou ik hem opnieuw laten checken, zonde hoor het is voor zover te zien wel echt een leuk beestje!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:02

Erg mooi paard maar zoals hierboven gezegd wordt. Hij loopt echt niet goed.
Ik hoop dat er snel naar gekeken kan worden want een dergelijk paard gewoon doortrainen kan echt blijvende schade opleveren.

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:26

Hij loopt inderdaad echt niet rat! Met omstellen is er geen sprake van niet rat zijn maar echt kreupelen! Het is al vaker gezegt maar ik geloof persoonlijk ook niet zo in teugelkreupel.
Het komt best wel eens voor dat een paard een beetje evenwicht zoekt maar hier is meer aan de hand.
Ik zou je paard heel snel na laten kijken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:47

Booooo schreef:
Dit paard is bij Janssen van den hout teugelkreupel geweest, zou het daardoor kunnen komen denken jullie?

Dit zou ik niet op teugelkreupel steken zonder er iemand naar te laten kijken. Mijn merrie liep zo onder me en heeft uiteindelijk 3 maanden stil gestaan ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:45

Het paard loopt niet zuiver en dan wedstrijden rijden?? :?

Loopt linksvoor onregelmatig (wil geen gewicht op de linker schouder nemen)
Heeft totaal geen vering in rug (past het zadel wel?)
Kan ook niet kantelen in het bekken
En als gevolg daarvan komt het achterbeen er niet goed onder

Mijn tip:
Zou even een klinische keuring laten doen door een goede paardenkliniek
En het paard een paar keer laten masseren http://www.happy-atlete.nl

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:42

Het zou kunnen, dat het daar begonnen is met teugelkreupel, maar dat het nu een lichamelijk probleem geworden is. Teugelkreupel alleen, is dit niet. Zeker als je ermee door blijft rijden. En daarin vind ik je persoonlijk erg onverantwoordelijk. Hij blijft onzuiver lopen. Niet de 1e 5 minuten en na het oppakken, maar constant. Kijk maar eens naar het van hand veranderen. Paard heeft pijn.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:24

Aangezien je denkt aan teugelkreupelheid, en zijn jonge leeftijd, zou ik beginnen met dit paard terug op zijn eigen benen te laten lopen. Is hij correct recht (heb je de indruk dat hij steun zoekt op één van beide teugels)? Ik zou beginnen met lange losse teugel en opnieuw rechtrichten, met begeleiding. Pas daarna rustig aan weer opnemen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 10:13

Kijk weet je wat het is, het is niet mijn paard dus ik heb er vrij weinig over te zeggen. Ik kan het er natuurlijk wel overhebben met de eigenaar.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:24

Ik begrijp dat het lastig is, aangezien het paard niet van jou is. Maar ook al is het jouw paard niet, het is nog altijd jouw beslissing om erop te gaan zitten :)
Ik zou inderdaad overleggen. Wil ze niet laten onderzoeken, zou ik persoonlijk toch echt stoppen met dit paard. Je zou het trouwens ook moeten kunnen voelen, want hij loopt behoorlijk onzuiver op sommige stukken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:27

Over het onregelmatig zijn. Ik zou hem in ieder geval niet aan de teugel proberen te rijden. Op het moment dat je hem naar beneden vraagt met je hand, wordt het eerst veel meer zichtbaar. Dus daar blokkeert hij volgens mij ook op. Dus misschien kun je hem beter wat meer met rust laten in de mond en hem wat meer zijn eigen ding laten doen met betrekking tot de nageelfijkheid. Lost het dan nog niet op, dan zou de eigenaar het verderop moeten zoeken (DA). ;)